2938
Sök

Däck: Är det lagligt med hastighetsindex T om det står V på reg.beviset?

67 Inlägg
7 september 2017
Trådstartare
På registreringsbeviset står det 225/60 17R 99V. Kan jag köpa dubbade 99T däck? Dvs. 225/60 17R 99T. (T 190 kph, V 240 kph)
Edit: Det gäller vinterdäck alltså.
Senast redigerat av Lars2 (7 september 2017)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 september 2017
Lars2 skrev:
På registreringsbeviset står det 225/60 17R 99V. Kan jag köpa dubbade 99T däck? Dvs. 225/60 17R 99T. (T 190 kph, V 240 kph)

Egentligen inte nej.

Om bilen är ....98 eller nyare (har jag för mig) ska man ha minst det som står i registreringsbeviset.

- - - Edit - - -

Vinterdäck har ofta lägre hastighetsindex än sommardäck, bara som allmän info.
Senast redigerat av it_mutt (7 september 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

67 Inlägg
7 september 2017
Alla bildäck klarar minst 120km/h om det inte är från lidl eller nåt, vrf ska nån klaga om man ändå inte får köra fortare än 120? Kör ba!

Avstängd
10 388 Inlägg
7 september 2017
Y169 skrev:
Alla bildäck klarar minst 120km/h om det inte är från lidl eller nåt, vrf ska nån klaga om man ändå inte får köra fortare än 120? Kör ba!

Fast, nu efterfrågades huruvida det var lagligt eller inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
7 september 2017
det är lagligt just pga det är vinterdäck.  då behöver inte märkningen vara samma men!  bärigheten får inte vara lägre.. men högre är okej alltså siffrorna före v och t

Kör fort så hinner inget hända...

2 310 Inlägg
7 september 2017
it_mutt skrev:
Y169 skrev:

Å andra sidan har jag aldrig hört talas om någon som fått böter pga märkningen på sina däck, även om det rent teoretiskt sett inte är lagligt. Detsamma gäller t ex att montera andra dimensioner av hjul än vad som står angett. tongue

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
8 september 2017
Mew skrev:
it_mutt skrev:
Y169 skrev:

Å andra sidan har jag aldrig hört talas om någon som fått böter pga märkningen på sina däck, även om det rent teoretiskt sett inte är lagligt. Detsamma gäller t ex att montera andra dimensioner av hjul än vad som står angett. tongue

Storleken får du byta på alla bilar men det får inte ändra rulldiametern med mer än 5%  sen får inte däcken eller fälgen ta i någonstans

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 672 Inlägg
8 september 2017
it_mutt skrev:
Lars2 skrev:

Egentligen inte nej.

Om bilen är ....98 eller nyare (har jag för mig) ska man ha minst det som står i registreringsbeviset.

- - - Edit - - -

Vinterdäck har ofta lägre hastighetsindex än sommardäck, bara som allmän info.

Hos Transportstyrelsen står följande:

"Hastighetskapacitet
Hastighetskapacitet för sommardäck
Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för

* EG-typgodkända personbilar
* nationellt godkända personbilar som har tagits i bruk efter den 1 januari 1996.

På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.

Hastighetskapacitet för vinterdäck
Vinterdäck till EG-typgodkända personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst160 km/tim.

Nationellt godkända personbilar som tagits i bruk före den 1 januari 2002 behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.
"

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (8 september 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök