3646
Sök

Vad innebär denna skylt?

62 Inlägg
10 september 2017
Trådstartare
Hej jag har haft lite trubbel med vissa som klagar på att jag har en husvagn uppstäld. Dom som bor där säger att det är bara en parkering för husvagnar för dom som bor där.

Rent juridiskt tolkar jag denna skylt som att: detta är en parkering för endast husvagnat och att man får stå där mellan 1:a maj och 1:a oktober. Jag tolkar det som att man får stå där allt från några timmar till flera månacer där under den perioden. Alltså hur länge man vill under denna period.

Det står ingen skylt om tex att det är en privat parkering eller att tillstånd erfordras?????

/tackar
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182383/182383-92693c31248d51c9e4618c639fdc361b.jpg

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 september 2017
Nä, det är nog bara de som anser av någon slags hävd att parkeringen tillhör de som bor där. Jag är ingen expert på lagboken men den där skylten kan ju egentligen bara tolkas som att vem som helst får ställa en husvagn där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
10 september 2017
Ring kommunen och få svart på vitt.
Jag är 99% säker på att de är till för alla med husvagn.  Men jag kan ha fel.   I med de inte står något alls om privat så bör du ju kunna stå där.  Sen är de väl lokala regler hur länge per gång du får stå där.

Efter sökning på nätet verkar de vara mycket surkärringar som klagar på ställplatser till campingfordon.  Men så länge du sköter dig så skall de bara hålla tyst smile

Lastbilsmekaniker
5 230 Inlägg
10 september 2017
Skulle tro att du får parkera husvagn dom datumarna på tillläggaskyllten annars parkeringsförbud med husvagn

Avstängd
10 388 Inlägg
10 september 2017
En "Vanlig" "P"-skylt (utan någon tilläggsinformation) innebär att du får stå där i 24 timmar.  Att du skulle få stå uppställd i "flera månader" är inte vidare troligt.

Då där inte finns något tillägg om ex.vis "Tillstånd erfordras" eller liknande, blir det väldigt svårt att hävda att parkeringsplatsen enkom skulle vara ämnad för "vissa".

Så; tolkning

Parkering för husvagnar till höger om skylten under perioden 1/5-1/10. Inget speciellt tillstånd behövs, den är således fri att använda. Men, då den inte har någon ytterligare tidangivelse (som ex.vis "2 timmar") är det 24h som gäller.

Och precis som vanligt; Tidsbegränsningen gäller inte dag före sön- och helgdagar och helgdagar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
10 september 2017
Vem som helst får parkera sin husvagn ett dygn mellan första maj och första oktober till höger om skylten.

Sök