3566
Sök

Törstig på oljan

4 Inlägg
9 oktober 2017
Trådstartare
#1
Har nyligen köpt en Audi A6-a, den med kompressor och baseffekten ung. 300 hästar. Tycker att den dricker för mycket av oljan ca: 1-liter på 300-400 mil. Enl. en del utsago är detta normalt för dessa motorer men jag är van vid att dagens moderna motorer inte rör oljan på 1500 mil. Har någon erfarenhet från detta och om det är fel, vad att göra? Är det kolvläckage eller styrningar/tätningar, kompressorn o.s.v....... tacksam för synpunkter.

7 274 Inlägg
9 oktober 2017
#2
Har för mig Audi godkänner upp till typ 1l/100 mil. Säger ju en hel del om deras kvalitetskontroller.....
Inget ovanligt hos vag tyvärr.


3 235 Inlägg
9 oktober 2017
#3
Tydligen helt vanligt att vissa VAG-motorer drar en del olja. Så kallade lågfriktionsmotorer och longlife olja är ingen bra kombo. Byt till lite tjockare olja, eller köp en oljetillsats (omega 909 tror jag den heter, eller motsvarande från STP), dessa kan reducera oljeförbrukningen märkbart.


6 619 Inlägg
9 oktober 2017
#4
Janneutanb skrev:
Har för mig Audi godkänner upp till typ 1l/100 mil. Säger ju en hel del om deras kvalitetskontroller.....
Inget ovanligt hos vag tyvärr.
Är flera tillverkare också, oroa dig inte ;]

De/Dem

6 025 Inlägg
9 oktober 2017
#5
Hej!
Att moderna bilar drar olja beror på att motorerna är sk "lågfriktionsmotorer" vilket betyder att tillverkarna har strävat efter att reducera friktionen i motorerna (Kolvringar som inte ligger an så hårt mot cylinderväggarna mm). Hög friktionen innebär  ju att motorerna drar mer bränsle och ju mindre bränsleförbrukning man kan ange i specifikationerna dessto bättre tycker konsumenten och myndigheten det är. Att sedan konsumenten får betala en hög kostnad (och besvär) för oljan bryr man sig inte om.
I ditt fall är oljeförbrukningen normal enligt Audi som anger 1lit/ 100mil som normal oljeförbrukning.
Senast redigerat av jaka54 (9 oktober 2017)


Muttley
9 oktober 2017
#6
Vag är som de är.

Enda bilen jag ägt som dragit mycket olja var en toyota ceica -91. Men de var ju fel på ventiltätningarna som de brukade vara på dem smile   

På min nuvarande megane -10 har jag hittills inte fyllt på extra en enda gång.  Lär nog slippa det.


Sök