3845
Sök

Vad är det för "avgassystem lagar" mm

50 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#1
Är riktigt sämst när det gäller avgassystem och de men det jag vill veta är vad det e för lagar kring det, har kollat på väldigt många trådar men de e olika svar hela tiden beroende datum och annat.

1. Måste man ha ljuddämpare isåfall vilka?

2. Raka rör lagligt?

3. Vad finns det för olika "raka rör"?

Fri fart för ett fritt folk!
14 209 Inlägg
23 oktober 2017
#2
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Kör fort så hinner inget hända...

50 Inlägg
23 oktober 2017
Trådstartare
#3
Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Okej

6 112 Inlägg
23 oktober 2017
#4
Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna

Fri fart för ett fritt folk!
14 209 Inlägg
23 oktober 2017
#5
Svarte_Orm skrev:
Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna

ja skulle så klart skrivit ljudnivån.. men multitaskar..så tänker inte riktigt på hur jag skrev.. det lät tydligt i skallen men ljudnivån är helt klart det viktiga smile

hur stor volym man får plats i rören kvittar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

3 393 Inlägg
23 oktober 2017
#6
3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile


Avstängd
10 388 Inlägg
23 oktober 2017
#7
Low skrev:
3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile

"Lagom raka", "väldigt raka" och "bara raka" är de jag känner till iaf... wink (sorry)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 661 Inlägg
23 oktober 2017
#8
"Lite snett är också rakt"

3 393 Inlägg
23 oktober 2017
#9
it_mutt skrev:
Low skrev:
3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile

"Lagom raka", "väldigt raka" och "bara raka" är de jag känner till iaf... wink (sorry)

Hihih big_smile
Senast redigerat av Low (23 oktober 2017)


1 705 Inlägg
24 oktober 2017
#10
Beror mycket på vilken bil vi pratar om, är det en nyare bil med helbilsgodkännande så får du i princip inte ändra någonting alls.


Forummoderator
18 097 Inlägg
24 oktober 2017
#11
it_mutt skrev:
Low skrev:
3. Vad finns det för olika "raka rör"?

big_smile

"Lagom raka", "väldigt raka" och "bara raka" är de jag känner till iaf... wink (sorry)

Där var du snabb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 966 Inlägg
24 oktober 2017
#12
Glöm nu inte eventuella katalysatorkrav. Detta beror såklart på vilken årsmodell det gäller för tänkt bil.

4 156 Inlägg
24 oktober 2017
#13
Golfen jag har har jag bytt orginal katalysator till en downpipe, för att det ska bli godkända värden vid besiktningen så har jag satt en universal sportkatalysator i avgasrörstunneln på det raka mellanröret, vid senaste besiktningen så menade besikningsmannen att jag hade en läcka i systemet  med tanke på ljudet, men blankt papper blev det iaf.,

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 462 Inlägg
24 oktober 2017
#14
Svarte_Orm skrev:
Growe skrev:
volymen är det som avgör.. inget annat om man ska hårdra det...   står rätt tydligt hur mycket en bil får låta...

Ljudnivån alltså, inte volymen på rören eller dämparna

Ljudtrycksnivå heter det, om man vill vara korrekt.

En sak som betyder mycket för ljudtrycksnivån i slutet på avgasröret är om bilen har turbo eller ej.
Ljudtrycksnivån blir högre om man demonterar ljuddämparna på en bil med sugmotor.
Däremot är skillnaden relativt liten på en bil med turbomotor, men det skiljer med och utan ljuddämpare.

Har själv demonterat stora ljuddämparen på bilar med turbodieselmotorer.
Jag gjorde det p g a a det var bilarnas lägsta punkt, jag önskade således öka markfrigången.

Vet inte, men jag antar att det inte är någon skillnad, ljudtrycksmässigt, på en bensin- eller dieselturbomotor.


Sök