3438
Sök

Hyls-/block-/ringnycklar - vad ska man välja?

557 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
Jag ska få ett presentkort på något gubbdagis typ Klasse, Jula, Biltema eller liknande på ungefär 1200:-. Tänkte köpa mig en uppsättning fasta nycklar för pengarna eftersom det är något jag saknar, men vilken typ av fasta nycklar - hyls-/block-/ringnycklar - ska man välja?

Kommer använda dem för ytterst enkla biländamål, typ lossa batteriet och liknade, skruva lite på cyklar och skidor och allmänt enklare hemmafixande.

Vad är för- och nackdelarna med de olika varianterna?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 oktober 2017
En hyfsad hylsnyckelsats är ju kul att ha. De brukar innehålla både ett stort och ett litet spärrskaft med diverse hylsor från 21mm ner till 7-8. Jag skulle påstå att du kan köpa en sats av exempelvis Biltema för en hyfsad penning. Skillnaden som jag upplevt Biltemas verktyg (framförallt fasta nycklar) mot exempelvis Kamasa är att Biltemas är grövre, De får inte plats lika bra. Förmodligen för att de behöver göras grövre för att hålla lika bra. Detta löser man genom att köpa vissa fasta nycklar från Bahco eller Kamasa etc, t ex 10, 13, 17 som man kan tänkas använda oftare. Samma med spärrskaftet, när det går sönder kan man skaffa ett nytt dyrare.

Mina Biltemaverktyg har några år på nacken så de kan mycket väl ha blivit bättre och mer smidiga, så det kan vara old news. Rent av fake news.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
25 oktober 2017
Jag har ngn Biltdmasats och även mina fasta nycklar är lätt korpulenta jämfört med dom kända bra märkena.
Men min sats var skitbillig, 399:- vill jag minnas förra milleniumet och den för 1200:- som biltema säljer nu är gissningsvis sju resor bättre.

3 120 Inlägg
25 oktober 2017
Biltemas satser med 10års garanti är riktigt bra, även i jämförelse med Kamasa och Bacho (speciellt om man ser till priset).
Bäst i min bok är Facom och Vera.

Sämst värde för pengarna är kiten från TengTools, vissa saker är av rent usel kvalité i förhållande till priset.

74 Inlägg
25 oktober 2017
Jag har haft vissa nycklar från Feltema i över 30 år - funkar okey, en del från gamla Ö.B har funkat fint.
Men det du använder ofta köper du senare av bra kvalitet.
Men en hylsnyckelsats och en uppsättning block eller lednycklar är en bra start!
Och dubbla uppsättningar behövs ibland, när du ska hålla emot på andra sidan.

557 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
Tack för era svar men ni svarade inte riktigt på min fråga: av de olika typerna av fasta nycklar som finns, dvs block, hylsa resp ring, vilken TYP ska man välja för mina ändamål? Det är ju det jag måste bestämma först!

Evildan
26 oktober 2017
d-b skrev:
Tack för era svar men ni svarade inte riktigt på min fråga: av de olika typerna av fasta nycklar som finns, dvs block, hylsa resp ring, vilken TYP ska man välja för mina ändamål? Det är ju det jag måste bestämma först!

Fördelar av dom olika nyckeltyperna beror på hur skruvförbandet är placerat gällande åtkomlighet mot skruvskallen/muttern samt hur många grader du tillåts vrida verktyget när det är på plats.
Därav kan åtminstone inte jag skriva att X är bäst eller Y är sämst utan valde att tipsa om en hyfsad allround-sats från Bacho, till ett mycket bra reapris, där det finns en variant av nycklar.

557 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
d-b skrev:

Fördelar av dom olika nyckeltyperna beror på hur skruvförbandet är placerat gällande åtkomlighet mot skruvskallen/muttern samt hur många grader du tillåts vrida verktyget när det är på plats.
Därav kan åtminstone inte jag skriva att X är bäst eller Y är sämst utan valde att tipsa om en hyfsad allround-sats från Bacho, till ett mycket bra reapris, där det finns en variant av nycklar.

Självklart inte! Jag tänkte mest på "vad är typiska användningsområden för resp sort samt när är resp sort olämpliga att använda". Man kan använder en sorts verktyg när man står vid en arbetsbänk och en annan sort när man är under en bil och skruvar uppåt, typ.

Evildan
26 oktober 2017
d-b skrev:
Evildan skrev:
d-b skrev:

Självklart inte! Jag tänkte mest på "vad är typiska användningsområden för resp sort samt när är resp sort olämpliga att använda". Man kan använder en sorts verktyg när man står vid en arbetsbänk och en annan sort när man är under en bil och skruvar uppåt, typ.

Det är en smaksak från person till person och vad som skruvas samt var.
Det går inte att säga att X är mer lämplig än Y vid arbetsbänken eller vice versa under bilen skruvandes uppåt.
Jag exempelvis har ingen speciell nyckel för att jag ska skruva ditt eller datt utan tar vad som passar bäst för stunden även om jag skruvar samma sak fast kanske från en annan bil.

1 705 Inlägg
26 oktober 2017
d-b skrev:
Evildan skrev:
d-b skrev:

Så enkelt är det inte. Du använder den typ av nyckel som passar till just den mutter du skruvar på just då.
Ligger jag under en bil och skruvar använder jag med stor sannolikhet både block, ring och spärrnycklar plus ett flertal storlekar på spärrskaft samt både lång och korthylsor.
Min arsenal av verktyg i garaget innefattar runt 4-5 olika nycklar i varenda storlek från 5mm upp till 32mm, en komplett uppsättning spärrnycklar i varje storlek, minst en uppsättning nycklar i tum-storlek, 5-6 olika lösa spärrskaft, 4 olika kompletta hylsnyckelsatser innehållande både hylsor och skaft, diverse förlängare och vinklar. Det handlar alltså om hundratals om inte tusentals delar, och helt ärligt så skulle jag inte vilja skruva utan en enda av dom just för att varenda verktyg och kombination har sin funktion.

Men, givetvis behöver inte alla lika mycket verktyg som jag. För lite hobbyskruvande på hemmanivå måste jag instämma med föregående som föreslog en hyfsad Bacho-sats till bra pris. Jag har själv en sådan Bacho-sats som jag slänger in i bilen när jag tvingas skruva efter vägen eller någon annanstans än garaget. Dom må vara små och överkomliga i pris, men dom täcker ett förvånansvärt brett användningsområde och man klarar sig faktiskt riktigt långt med en sån väska. Det är tillräckligt bra kvalitet för att den troligtvis kommer att hålla en livstid om den bara används för hobbymeckande.
Jag skulle rekommendera dig att köpa en sådan väska, och sedan möjligtvis komplettera med några få lösa verktyg om/när behovet uppstår.

3 120 Inlägg
26 oktober 2017
Vill du ha något från Biltema rekommenderar jag sats enligt länk, väldigt komplett och löser det mesta, samt 10års garanti.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000016668/

6 121 Inlägg
26 oktober 2017
Hej!
Personligen skulle jag inte köpa ovanstående verktygsats  från Biltema då den innehåller en hel del grejer som man inte behöver eller inte är så bra, åtminståne enligt min åsikt, utan mer satsa på en enkel hylsnyckelsats med kvalitets spärrskaft och hylsor från 10-24mm och sedan köpa lösa blocknycklar. De vanligaste jag använder är: 10, 13, 14, 17 och 19mm. 15mm och 16mm använder jag nästan aldrig på mina bilar.
Sen behöver man insex nycklar och lite annat smått och gott

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000034884/

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000022725/
Senast redigerat av jaka54 (26 oktober 2017)

172 Inlägg
26 oktober 2017
Jag köpte för många år sedan ett spärrskaft på biltema. Jag kunde ganska snabbt konstatera att det var bättre känsla i det spärrskaftet än det jag hade från Kamasa.
Det kanske säger mer om Kamasa.
Men det går inte att rekommendera biltema, man får åka dit och klämma och känna.
Ett artikelnummer som var OK, kan vara dåligt ett halvår senare eftersom Biltema bytt leverantör.

1 705 Inlägg
27 oktober 2017
jaka54 skrev:
Hej!
Personligen skulle jag inte köpa ovanstående verktygsats  från Biltema då den innehåller en hel del grejer som man inte behöver eller inte är så bra, åtminståne enligt min åsikt, utan mer satsa på en enkel hylsnyckelsats med kvalitets spärrskaft och hylsor från 10-24mm och sedan köpa lösa blocknycklar. De vanligaste jag använder är: 10, 13, 14, 17 och 19mm. 15mm och 16mm använder jag nästan aldrig på mina bilar.

Lägg på nån krona så har du Bacho-satsen någon länkade ovan, och då har du även tång, lednycklar, insex, bits, både kort- och långhylsor. Allt i samma väska.
Jag är egentligen ingen fan av Bacho, men måste ändå erkänna att dom där väskorna är otroligt prisvärda och många klarar sig livet ut med endast en sådan väska.

237 Inlägg
27 oktober 2017
Då och då har Jula bra kampanjer på verktygssatser. Köpte en Bahcoväska där till vrakpris. Supernöjd med den.

3 120 Inlägg
27 oktober 2017
jaka54 skrev:
Hej!

Har du använt satsen?
Långhylsor, korta hylsor, halvtum, 3/8, blocknycklar, insex, torx osv, är det saker man inte använder så ofta? Kvaliten är lika hög som på märkesprodukterna.

3 120 Inlägg
27 oktober 2017
-m skrev:
Jag köpte för många år sedan ett spärrskaft på biltema. Jag kunde ganska snabbt konstatera att det var bättre känsla i det spärrskaftet än det jag hade från Kamasa.
Men det går inte att rekommendera biltema, man får åka dit och klämma och känna.
Ett artikelnummer som var OK, kan vara dåligt ett halvår senare eftersom Biltema bytt leverantör.

Så länge man köper de med 10 års garanti på Biltema så är känslan bra och kvalitén hög, köper man det billigaste får man skräp.

172 Inlägg
28 oktober 2017
viccoA skrev:
-m skrev:

Så länge man köper de med 10 års garanti på Biltema så är känslan bra och kvalitén hög, köper man det billigaste får man skräp.

Kan nog stämma.
Men tängerna med 10 års garanti är inget vidare.

Sök