14 november 2017
Trådstartare
När vintern kom förra året så hade jag redan piskat runt bilen så mycket på asfalt att kopplingen på den stackars 1.4an till och med slirade vid gaspådrag på snö. Då fick jag snilleblixten att lägga i en rödblockare, hittade en b200k för en liten lapp och tanken var att ba slänga i den och köra med den på vintern. Som allt annat i livet så får man "feeling" och det spårar ur, det skedde 5 minuter efter ja kom med motorn till garaget och en vän lade ner en turbo brevid motorn, det gick några sekunder och jag tänkte "varför inte?". så jag köpte en r sport förgasare och andra nödvändiga delar för turbokonvertering. Ni som har kunskap om rödblockare så tänker kanske nu att b200k plus turbo = sos eftersom det ären högkompsmotor och förgasarturbo teknologi är kanske inte det mest optimala när man vill undvika spikning. det tänkte jag med men i nuläget körs den på 0.7bar med cirkagurka 25 graders förtändning och motorn spikar inte(har dock ett ljuvligt lagerknack) vilket betyder motorn är skeeet slut. Därför är planen nu att bygga ny motor, har ett b19 block som möjligtvis borras upp till 2.3 och småportad 530 topp med A kam.
Senast redigerat av Jandersson123 (14 november 2017)