4214
Sök

Tips budget trimma b230fk

6 Inlägg
28 november 2017
Trådstartare
#1
Hej, ny här på forumet smile
Jag hade tänkt köpa en 230fk å trimma lite sen hinka ner i en 240, å jag undrar hur/om det går å trimma på en budget, alltså inte för dyrt.
Vill sikta på ~250-300hk
Måste motorn renoveras? Isåfall vad kostar det?
Bra billig turbo?(inge kina)
Spridare, grenrör, ny bränslepump osv, kom med tips. Tack på förhand!
( Vill helst att motorn ska hålla i mer än 30 minuter oxå)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 november 2017
#2
ta den till en stor press och pressa den till en kub, sen hinkar du ner något vettigt i bilen istället

om du nu tvungen vill ha en rödblockare, så räkna med 5-6 000 för en renovering om du skruvar själv... sen 20-30 i trim
Senast redigerat av SportPilot (28 november 2017)


6 Inlägg
29 november 2017
Trådstartare
#3
SportPilot skrev:
ta den till en stor press och pressa den till en kub, sen hinkar du ner något vettigt i bilen istället

om du nu tvungen vill ha en rödblockare, så räkna med 5-6 000 för en renovering om du skruvar själv... sen 20-30 i trim

Okej, vad menar du med nått vettigt? Tips på nått man kan he ner? smile

291 Inlägg
29 november 2017
#4
SportPilot skrev:
ta den till en stor press och pressa den till en kub, sen hinkar du ner något vettigt i bilen istället

om du nu tvungen vill ha en rödblockare, så räkna med 5-6 000 för en renovering om du skruvar själv... sen 20-30 i trim

b230 är väl en jätte bra motor om man vill nå 250-300 häst.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
29 november 2017
#5
TonaldDrump skrev:
SportPilot skrev:
ta den till en stor press och pressa den till en kub, sen hinkar du ner något vettigt i bilen istället

om du nu tvungen vill ha en rödblockare, så räkna med 5-6 000 för en renovering om du skruvar själv... sen 20-30 i trim

Okej, vad menar du med nått vettigt? Tips på nått man kan he ner? smile

bmw 6a, eller en t5 om du vill hålla dig till volvo smile annars är där gott om plats till valfri v8 också !


291 Inlägg
29 november 2017
#6
300 hk kommer man upp i lätt. Klassiskt recept på 300hk b230.

Större turbo 19T är populär (Varför inte kina turbo?)

Större spridare Gröna R spridarna är en klassiker

3 tums luftmassemätare

nån vassare kam kanske vx3? a?

större intercooler.

BTR kanske

Chip för gröna spridare och större turbo finns att köpa så man slipper mappning

Hurvida man måste renovera beror ju på motorns skick. om det håller jag det tycker alla olika klart om motorn spikar så kröker du kanske en stake. Om dethär ämnet finns det hur många trådar som helst googla runt lite.

83 Inlägg
30 november 2017
#8
Finns redan massor med trådar angående just rödblockare, bara att söka så hittar du långa trimguider för säkra hästar.

87 Inlägg
30 november 2017
#9
Går att göra på mycket tight budget, att börja renovera innan finns ingen mening med, skulle du köra ras är det billigare å smidigare att bara byta motor ju! På med stor turbo, ta den du hittar, på med de Gröna R spridarna, tror de ligger på 465cc. 3tum lmm, kan du bygga själv, googla för guide. Dra diverse tryckrör och på med en fin alu-intercooler. Finns hur många guider som helst på internet om just detta recept. Glöm inte att rycka fjädrarna å svetsdiffa bara! wink

6 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
#10
OlssonEmil skrev:
Går att göra på mycket tight budget, att börja renovera innan finns ingen mening med, skulle du köra ras är det billigare å smidigare att bara byta motor ju! På med stor turbo, ta den du hittar, på med de Gröna R spridarna, tror de ligger på 465cc. 3tum lmm, kan du bygga själv, googla för guide. Dra diverse tryckrör och på med en fin alu-intercooler. Finns hur många guider som helst på internet om just detta recept. Glöm inte att rycka fjädrarna å svetsdiffa bara! wink

Okej, kollade runt lite å hitta lite smått å gott, T70 turbo från klracing, gröna R spridare, 3" lmm, hks återcirkulerande dump, vassare kam, sportluft, nytt grenrör från klracing, alu IC.
Lät de bra?
Nått som saknas?
Värt med nytt grenrör? 
Skulle man haft trimchip till de? smile


Hur länge skulle en hyfsat fräsch b230fk hålla med den setupen utan renovering å så?

87 Inlägg
30 november 2017
#11
Aa chip måste du ha, kan varmt rekommendera fekzen chip. Han fixar speciallanpassat chip till just din setup. Kostar 3000 tror jag. Gå in å kolla hemsidan! Vet inte om du behöver byta grenrör, original funkar helt okej. Sålänge wastegaten sitter på turbon så äre inga problem smile

Tänk på att motståndet till spridarna måste byglas, och jag tror man måste höja bränsletrycket till 3,6bar (jag är lite osäker, googla!)

Motorn håller nog, beror givetvis på. Var försiktig med spikningar. Haft 2 LTT/FTT med påställt ladd, båda fick vevlagerras. Men de beror nog på ojämt ladd. Körde med T-kors på WG-slangen. Det är nog inte jättebra. Låg på 08-09 i laddtryck utan chip.

6 Inlägg
30 november 2017
Trådstartare
#12
OlssonEmil skrev:
Aa chip måste du ha, kan varmt rekommendera fekzen chip. Han fixar speciallanpassat chip till just din setup. Kostar 3000 tror jag. Gå in å kolla hemsidan! Vet inte om du behöver byta grenrör, original funkar helt okej. Sålänge wastegaten sitter på turbon så äre inga problem smile

Tänk på att motståndet till spridarna måste byglas, och jag tror man måste höja bränsletrycket till 3,6bar (jag är lite osäker, googla!)

Motorn håller nog, beror givetvis på. Var försiktig med spikningar. Haft 2 LTT/FTT med påställt ladd, båda fick vevlagerras. Men de beror nog på ojämt ladd. Körde med T-kors på WG-slangen. Det är nog inte jättebra. Låg på 08-09 i laddtryck utan chip.

Tack, när du säger att wastegaten sitter på turbon menar du inbyggd wg?
Är ganska dålig på sånt här med att trimma bilmotorer big_smile

87 Inlägg
2 december 2017
#13
Japp Precis smile

6 Inlägg
11 december 2017
Trådstartare
#14
OlssonEmil skrev:
Japp Precis smile

Oki, kanske lite off topic men säg att jag skulle turbo trimma en Fk, CA 250 hk, hur mycket skulle den dra ? Skenar de i liter/mil eller?

Evildan
11 december 2017
#15
TonaldDrump skrev:
OlssonEmil skrev:
Japp Precis smile

Oki, kanske lite off topic men säg att jag skulle turbo trimma en Fk, CA 250 hk, hur mycket skulle den dra ? Skenar de i liter/mil eller?

Det beror ju på hur du kör.

6 Inlägg
14 december 2017
Trådstartare
#16
Evildan skrev:
TonaldDrump skrev:
OlssonEmil skrev:
Japp Precis smile

Oki, kanske lite off topic men säg att jag skulle turbo trimma en Fk, CA 250 hk, hur mycket skulle den dra ? Skenar de i liter/mil eller?

Det beror ju på hur du kör.

Okej, men säg lung körning, inge buskörning. Ungefär hur mkt? smile

116 Inlägg
14 december 2017
#17
TonaldDrump skrev:
Hej, ny här på forumet smile
Jag hade tänkt köpa en 230fk å trimma lite sen hinka ner i en 240, å jag undrar hur/om det går å trimma på en budget, alltså inte för dyrt.
Vill sikta på ~250-300hk
Måste motorn renoveras? Isåfall vad kostar det?
Bra billig turbo?(inge kina)
Spridare, grenrör, ny bränslepump osv, kom med tips. Tack på förhand!
( Vill helst att motorn ska hålla i mer än 30 minuter oxå)

Hej. Jag tänkte bara flicka in med ett vettigt tips på en väldigt billig motor med enorma resurser. En B204 (SAAB) T5 jag har en liggandes hemma som jag original, endast 3tum downpipe (egen tillverkat) och optimering (gjord själv) fick ut 278hk i motorn. Jag laddade med original turbon 1,5. Har även 3st turbos liggande hemma på hyllan. 1st td04-HL 16T 1st ifrån en Saab Turbo X (ny) och en Garret T25 ingen som glappar
Och sen det mer possitiva är att du ändå kan hålla förbrukningen på runt 0,6-0,7 blandad och du inte har allt för tung fot.
Det är en bättre motor och har för mig att den ska klara runt 400-500 Hk innan man får börja byta innehåll vilket då blir mkt dyrare.
Lycka till med ditt bygge 👍
Senast redigerat av Castwebb (14 december 2017)


83 Inlägg
14 december 2017
#18
Castwebb skrev:
TonaldDrump skrev:
Hej, ny här på forumet smile
Jag hade tänkt köpa en 230fk å trimma lite sen hinka ner i en 240, å jag undrar hur/om det går å trimma på en budget, alltså inte för dyrt.
Vill sikta på ~250-300hk
Måste motorn renoveras? Isåfall vad kostar det?
Bra billig turbo?(inge kina)
Spridare, grenrör, ny bränslepump osv, kom med tips. Tack på förhand!
( Vill helst att motorn ska hålla i mer än 30 minuter oxå)

Hej. Jag tänkte bara flicka in med ett vettigt tips på en väldigt billig motor med enorma resurser. En B204 (SAAB) T5 jag har en liggandes hemma som jag original, endast 3tum downpipe (egen tillverkat) och optimering (gjord själv) fick ut 278hk i motorn. Jag laddade med original turbon 1,5. Har även 3st turbos liggande hemma på hyllan. 1st td04-HL 16T 1st ifrån en Saab Turbo X (ny) och en Garret T25 ingen som glappar
Och sen det mer possitiva är att du ändå kan hålla förbrukningen på runt 0,6-0,7 blandad och du inte har allt för tung fot.
Det är en bättre motor och har för mig att den ska klara runt 400-500 Hk innan man får börja byta innehåll vilket då blir mkt dyrare.
Lycka till med ditt bygge 👍

Precis! väldigt starka och bra motorer jämfört med t7:orna som säger upp sig vid 300hk.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
14 december 2017
#19
TonaldDrump skrev:
Evildan skrev:
TonaldDrump skrev:

Oki, kanske lite off topic men säg att jag skulle turbo trimma en Fk, CA 250 hk, hur mycket skulle den dra ? Skenar de i liter/mil eller?

Det beror ju på hur du kör.

Okej, men säg lung körning, inge buskörning. Ungefär hur mkt? smile

beror ju på om motorn är fräsch och om allt är rätt inställt ... säg mellan 1,1-10 liter milen cirka, mellan tummen och pekfingret då


116 Inlägg
15 december 2017
#20
Stekpannan skrev:
Castwebb skrev:
TonaldDrump skrev:
Hej, ny här på forumet smile
Jag hade tänkt köpa en 230fk å trimma lite sen hinka ner i en 240, å jag undrar hur/om det går å trimma på en budget, alltså inte för dyrt.
Vill sikta på ~250-300hk
Måste motorn renoveras? Isåfall vad kostar det?
Bra billig turbo?(inge kina)
Spridare, grenrör, ny bränslepump osv, kom med tips. Tack på förhand!
( Vill helst att motorn ska hålla i mer än 30 minuter oxå)

Hej. Jag tänkte bara flicka in med ett vettigt tips på en väldigt billig motor med enorma resurser. En B204 (SAAB) T5 jag har en liggandes hemma som jag original, endast 3tum downpipe (egen tillverkat) och optimering (gjord själv) fick ut 278hk i motorn. Jag laddade med original turbon 1,5. Har även 3st turbos liggande hemma på hyllan. 1st td04-HL 16T 1st ifrån en Saab Turbo X (ny) och en Garret T25 ingen som glappar
Och sen det mer possitiva är att du ändå kan hålla förbrukningen på runt 0,6-0,7 blandad och du inte har allt för tung fot.
Det är en bättre motor och har för mig att den ska klara runt 400-500 Hk innan man får börja byta innehåll vilket då blir mkt dyrare.
Lycka till med ditt bygge 👍

Precis! väldigt starka och bra motorer jämfört med t7:orna som säger upp sig vid 300hk.

T7 blocket är det som är felet. Men det är bra att ta ett t5 block med t7 topplockspackningen (höja kompretionen) ev kamaxlar ifrån en t5 9000 Aero och byta spridare och turbo så har vi stadiga och stabila 350-400 kusar att släppa ut på bete.
Föredrar ju gärna saabmotorn före Volvo pga att du kan programmera allt i datorn med tändning, bränsle, laddtryck mm. Och du behöver bara en Can-usb en handske passande t5boxen, dator och ett spänningsaggregat.
Min motor är till salu vid intresse. T5 i väldigt bra skick, bytt topplockspackningen, insugspackning, grenrörspackning, kamkedja, spännare för kedja och glidare, olja är bytt var 1000mil motorn är aldrig hårdkörd innan den uppnått full kylning och smörjning. När jag bytte topplockspackningen så kontrollerade jag även fodren på cylinderväggarna och honingen (sick-sack/kors&tvärs spår i cylindern för smörjning av kolvarna med olja) och den var i riktigt bra skick. Bifogar bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137630/137630-4694fcdb7f112e81991066a9837fa1ed.jpg
Motorn står inne i mitt garage med tillhörande växellåda. Pris vid intresse: BUD
https://www1.garaget.org/gallery/images/138/137630/137630-1afa610122702dc95374055663a0ff98.jpg
Senast redigerat av Castwebb (15 december 2017)



Sök