M54 härva på en M50 samt trigger problem?

robinc97
21 december 2017 · 173 Inlägg

Halloj gubbar!

I dessa tider håller ju folk på med diverse projekt och inte minst sagt jag, håller på att turbo bygga min E36:a med M50B28 maskin, och till en sådan goding behöver man ju ett vettigt sprut. Vilket då jag tyvärr går på en ganska strikt budget så letar jag begagnat, men inte lyckats hitta något vettigt som passar mig, vilket råkar vara PnP då jag inte känner mig hemma med att klippa el och hålla på.

Men till saken så har jag nog lyckats komma över ett VEMS V3 med en m54 härva. Enligt säljaren själv behövs bara kam och vevaxelgivarna bytas ut då M54 använder Hall och M50 använder VR. Så på med M50 kontaktering så är det good to go sedan efter man programmerat om boxen så den tar VR givare istället för hall.
Är det bara så?

Vad skiljer på en M54 härva jämfört med en M50? Kan tillägga att jag kör vanos på min M50. Är det praktiskt taget bolt on härva om man byter de 2 nämnda kontakterna?
Spridare och spolar sitter det tydligen nippon/densa och för VAG, men det kunde han göra om till original M50.
Ska köra Siemens Deka 875cc, passar dessa i original M50 spridar kontaktering?

Samt problem nummer 3 eller vad det nu blir är att jag i dagsläget har en M52 triggerskiva på min motor (föregående ägare körde m52 härva och separat sprut).
Hur invecklat är det att ställa in triggern? Är detta något som kanske typ engdahls kan göra om man endå måste skicka boxen till honom för omprogrammering? vad krävs för att ställa in? Inte fått något svar av engdahl än därav jag kollar här om någon kanske vet!

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Ha en go jul alla! smile


MVH
Robin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang