Jag har införskaffat mig min första jänkare. Detta är ett helt nytt område för mig inom mekanik och bilar, men jag lär mig på vägen och det ska bli spännande att fixa upp denna klassiker. Medans vissa kräks på denna modell så älskar jag både den och det mesta som har med 80-talet att göra. Det sitter en 305 V8 med lite utbytta eftermarknadsdelar som ger en mindre effektökning (några hästar på sin höjd om ens det). Det är inte originalmotorn som sitter i nu.
Men jag gillar att fixa och denna bil är verkligen lättmeckad och rolig. Jag har lite att göra innan vintern är slut, men inget jätte avancerat som tur är, då jag inte har möjlighet att lyfta ur motor eller liknande större operationer där bilen står nu.
Min flickvän kallar bilen för Pommac så det fick bli smeknamnet på bilen
Det första jag gjorde dagen efter jag fick den, var att dra om lite el och köpa en ny elfläkt. Den gamla var dragen direkt från batteriet via en strömbrytare och en kontrolllampa till fläkten. Strömbrytaren (som jag trodde var tillslagen) hade fastnat i ett mellanläge. Motortempen steg och ville inte gå ner riktigt som det skulle. Helt plötsligt bolmade det rök från motorrummet. Yes det var då hela kabeln från pluspolen in till strömbrytaren som glödde. Lite Ramlösa löste det problemet
Som sagt så drog jag om samtliga kablar (eller det som var kvar av dom) och avsäkrade pluskabeln. Jag har inte dragit det via ett relä, jag nöjer mig med säkringen.
Den gamla fläkten åkte direkt i soporna och en ny inhandlades på Biltema.
Lysdiod-brytare från Biltema med grönt ljus
Lite snålt med bilder i första inlägget men just då tänkte jag inte på att skapa en projekttråd om detta.