Eländes elände. Som jag skrev blev bromsen bra efter att luftat med motorn igång, och det var den ända tills jag var halvvägs till ombesiktningen, då plötsligt blev den som tidigare, sumpig och inte hård förrän pedalen nått halva vägen ner.
Jag luftade bara den ledningen jag bytt ut. Kan jag ha fått luft i ABSen? Efter 4 byten på raken av huvudbromscylinder finns ju möjligheten.
4 byten undrar ni? Jo jag köpte först ett på Laga, det var kass, fick då ett nytt utan kostnad, det var kass, började tänka att felet var någon annan stans och bytte tillbaka till originalet, ingen skillnad. Kom på att det går att kolla dessa innan man byter.
Anslöt korta rör på cylindern och en manometer på dem, pressade in pistongen, konstaterar att ena kammaren inte håller trycket.
Med 3 oanvändbara cylindrar kostar jag på mig att plocka sönder en för att söka felet. Felet var att den lilla backventilen som sitter i kolven inte höll tätt. Köpte en ny cylinder, testade den på samma sätt, den höll trycket. Det var förklaringen till mina många byten.
Så det är stor risk att jag fått in luft i ABSen.
Hur gör jag för att bli av med den? Jag har vakuumpump och kompressor, och slangen med backventil. Kan säga att jag inte gillar tanken på att sätta vakuum på systemet då packningarna inte är konstruerade för detta utan för tryck, jag vill inte ha in mer luft och ev skit.
Så hur gör man?
Senast redigerat av OttoM (25 oktober 2018)