Jag har lekt med tanken att dra helt nytt elsystem i min Amazon. Går att köpa färdigt, men vill göra det själv så jag har full koll på hur allt är draget och kopplat och ser det messt som ett roligt projekt. Jobbar som elektriker så lite koll har man. Men kommer man till bilel är allt helt plötsligt annorlunda. Färgerna man har när det är lite mer kräm på är helt tvärt emot i bilen.
Så tänkte kolla dels vilka färger som är vad? Men även om det finns några regler och riktlinjer man bör följa. Sen kan man ju även få med lite "bonnvett" med misstag man ej bör göra och vad man ska tänka på osv.
Man kanske ska kolla vad för färger som används orginal, tyska bilar har vanligen brun jord, är det fel på det nuvarnade ? om det är fel på det kan man ju laga det om är dåligt
Är inget direkt fel på nuvarande, lite småglappt osv är även rätt fult ut efter en liten kabelbrand.. dom där lödhylsorna såg rätt smidiga ut, blir det lika bra som att löda och sedan på med krympslang?
Är inget direkt fel på nuvarande, lite småglappt osv är även rätt fult ut efter en liten kabelbrand.. dom där lödhylsorna såg rätt smidiga ut, blir det lika bra som att löda och sedan på med krympslang?
Bättre, då hylsan stödjer kabeln och på så vis skyddar mot kabelbrott.
Ibland är det bättre med pressade skarvhylsor i bilar, de lödade blir stumma och kan vibrera sönder. Men det är väl mest runt motorn och andra grejer som vibrerar mycket
Ibland är det bättre med pressade skarvhylsor i bilar, de lödade blir stumma och kan vibrera sönder. Men det är väl mest runt motorn och andra grejer som vibrerar mycket
Rent spontant känns det ju som att pressade hylsor kan vibrera isär..
Har lagat en del kablar där dom använder vanliga presshylsor, kablarna brukar då vibrera av inne i hylsan där den är klämd. En presshylsa som man värmer ihop kanske funkar bättre. Den blir dessutom tät mot fukt vilket är viktigt.
Längden är nog ingen fara i en bil, de är ju inte så stora. Men det blir stor skillnad hur kabeln ligger, om den ligger på en plats där det redan är varmt, inpackad så kylande luft inte kommer till eller fritt och ventilerat. Kablar klarar också en kortare tid av överbelastning så vissa grejer som bara drar en massa ström en kort stund kan gå på kablar som egentligen är för klena. Tutan till exempel, man sitter ju inte och kör den någon längre tid. Men exempelvis extraljus drar ju mycket ström konstant så där är det mera noga
Längden är nog ingen fara i en bil, de är ju inte så stora. Men det blir stor skillnad hur kabeln ligger, om den ligger på en plats där det redan är varmt, inpackad så kylande luft inte kommer till eller fritt och ventilerat. Kablar klarar också en kortare tid av överbelastning så vissa grejer som bara drar en massa ström en kort stund kan gå på kablar som egentligen är för klena. Tutan till exempel, man sitter ju inte och kör den någon längre tid. Men exempelvis extraljus drar ju mycket ström konstant så där är det mera noga
Man får väl ta allt med en nypa salt och gärna lägga på lite i matematiken så man ligger säkert till! Visst dra en 35mm2 kabel till bakljus och 1000mm2 till extraljus är väl lite onödigt.. funderar dock på att se om det blir över några meter jordlina modell grövre vid något jobb (givetvis tar jag inte den utan bara kolla på den för att sedan köpa en likadan) och dra under hela bilen så den får fina jordpunkter och är klockrent potential utjämnat.
Är inte så mycket standarder på färgerna, rött brukar sällan vara annat än matning och brunt eller svart är som regel jord, men felsökning skulle ju bli en mardröm med endast röda och svarta kablar.... Ett råd är att kolla på ett elschema till Amazon och följa de färgerna så gott det går. Då har du ju inte bara en referens för egen del utan det underlättar ju även för en eventuell nästa ägare om det bara är att plocka fram ett elschema som till vilken Amazon som helst om något strular.
Är inte så mycket standarder på färgerna, rött brukar sällan vara annat än matning och brunt eller svart är som regel jord, men felsökning skulle ju bli en mardröm med endast röda och svarta kablar.... Ett råd är att kolla på ett elschema till Amazon och följa de färgerna så gott det går. Då har du ju inte bara en referens för egen del utan det underlättar ju även för en eventuell nästa ägare om det bara är att plocka fram ett elschema som till vilken Amazon som helst om något strular.
Jo, finns nog stor risk för att alla jordkablar blir svarta. Resterande matning och styrkabel blir väl alla regnbågens färger och efter original elshema så långt det går.
För många många år sedan bekostade min dåvarande arbetgivare en bilelektrikerkurs i regi av AGB. Då fick vi bl a ett "mini"-häfte med nomogram över sambandet mellan effekt, ledningsarea och -längd samt Boschbeteckningar för kontaktklämmor utgiven av Robert Bosch AB. Boschbeteckningarna är grunden/underlaget för DIN-normen. Följs av de flesta europeiska biltillverkarna utom fransoserna och Lucasanhängarna på andra sidan kanalen.
För många många år sedan bekostade min dåvarande arbetgivare en bilelektrikerkurs i regi av AGB. Då fick vi bl a ett "mini"-häfte med nomogram över sambandet mellan effekt, ledningsarea och -längd samt Boschbeteckningar för kontaktklämmor utgiven av Robert Bosch AB. Boschbeteckningarna är grunden/underlaget för DIN-normen. Följs av de flesta europeiska biltillverkarna utom fransoserna och Lucasanhängarna på andra sidan kanalen.
Lät som att det kanske finns ett litet hopp om normer och riktlinjer för vad gäller bilel, finns detta häfte att få tag på på något sätt?
För många många år sedan bekostade min dåvarande arbetgivare en bilelektrikerkurs i regi av AGB. Då fick vi bl a ett "mini"-häfte med nomogram över sambandet mellan effekt, ledningsarea och -längd samt Boschbeteckningar för kontaktklämmor utgiven av Robert Bosch AB. Boschbeteckningarna är grunden/underlaget för DIN-normen. Följs av de flesta europeiska biltillverkarna utom fransoserna och Lucasanhängarna på andra sidan kanalen.
Lät som att det kanske finns ett litet hopp om normer och riktlinjer för vad gäller bilel, finns detta häfte att få tag på på något sätt?