MammDiin skrev:
Hur många är det ännu som kör med halogen? Och kanske främst vem skulle köpa halogen om de skulle köpa nytt?
Jag har kört en hel del med halogen, och mina pyttesmå extraljus (Hella FF-500) till trots lös det riktigt riktigt bra! Jag kör 26 mil/dag, landsväg. Så bra ljus är viktigt för mig.
Idag kör jag Julas billigaste 7" extraljus (199kr/st) med 60W Xenon med speedstart-ballaster från Extraljuskungen. Förutom att det vänstra extraljuset nu har börjat trilskas och inte alltid tänder, så är jag SJUKT nöjd med ljusbild, räckvidd och bredd.
Jag skulle inte köra halogen i dessa extraljus då reflektorn dels är av plast, dels inte är särskilt avancerad.
Skulle jag gå tillbaks till FF-500 skull jag nog helst köra Xenon, men skulle verkligen inte må dåligt av att köra halogen i dem igen.
Värt att nämna är kanske att jag körde 100W lampor i FF-500 då reflektorn är i glas och verkar tåla värmen utan vidare.
Extraljusramper upplever jag som regel riktigt dåliga, när de är lågt placerade. Räckvidden är beroende av att man vinklar upp ljuset i trädtopparna, vinklar man ner rampen lyser man som oftast bara upp ett område 1-5 meter framför bilen.
Visst, det är bättre än inget men ett par ordentliga extraljus gör ändå alltid mer. Ju större desto bättre.
Jag är själv liiiiite sugen på att uppgradera till 9" extraljus på min bil, för o få det där lilla extra.