zemet skrev:
Folk har väll inte råd att åka taxi varje dag. Och speciellt folk på landet som har en bit att åka och använder bilen i stort sett till allt. Skall man träffa kompisar, handla, hämta barn eller köra dem till kompisar osv. Det blir dyrt med taxi.
Taxi löser ev transporten hem från krogen för vanligt folk men annars är det bara politiker som kan åka taxi varje dag.
Efter att ha kört kollegans tesla några gånger så ser jag stora fördelar med självkörande bilar. Så förbannat bekvämt att kunna släppa ratten å surfa istället för att ligga och krypköra i 10 km/h i stadsköerna tex.
Självkörande bilar är bättre eller iallafall säkrare förare än mänskliga också. Det ser vi ju idag med alla automatiska bromsfunktioner och lane assist som nya bilar har. Det hade inte behövts om mänskliga förare kunde hålla sig konsentrerade när dem kör.
Men du har helt rätt i din frågeställning. Vilket problem löser självkörande bilar?
Dom kan vara en del i lösningen att minska antalet olyckor, dödsfall, fortkörningar och rattfyllor men annars är det mest en bekvämlighet helt klart.
Vårat samhälle och natur hade nog mått bättre om man satsade på att göra transporten så miljövänlig som möjligt istället för automatiserad. Förhoppningsvis är ledrift av fordonsflottan ett steg åt det miljövänliga hållet.
Jag tror att ansvaret för fordonet måste ligga på tillverkaren så småningom om man har en hög grad automation. Om du inte behöver röra ratten eller pedalerna 99,9% av tiden så är det inte rimligt eller troligt att du är vaken och hinner reagera den gången systemen fallerar och du måste ingripa.
Om man ser till din frågeställning om hur revulotionerande det är så skulle jag säga att det tesla erbjuder nu är extremt revolutionerande inom fordonsindustrin.
Om man tittar på tekniken som finns i en gammal 740 tex. Elspeglar, elsäten, taklucka, airbag, abs, bensinvärmare, AC, farthållare mm.
Det en modern bil ifrån 2018 har som inte fanns att få i 740 är backkamera/sensorer, antisladd, navigation, lite röststyrning kanske och ev en mobilapp som kan starta bensin/dieselvärmare.
Jag är inte jätteinsatt i gamla lyxjänk ifrån 50-60 talet men tror dom hade nästan alla dessa funktioner också.
Sedan har givetvis all teknik finslipats i en bil ifrån 2018 jämfört med en bil ifrån 1988. Men det är få jobb och uppgifter som 2018 bilen klarar som man inte hade klarat med tekniken 1988.
Om man tittar på tesla då så har du en bil som går på el istället för att ha en förbränningsmotor. som dessutom kan köra själv. Med smarta system som komunicerar med andra teslor och med smart AI som lär sig olika hinder och automatiskt höjer fjädringen för att komma över tex vägbulorna du kör över varje dag påväg till jobbet.
En bil där första planerade service är efter 20K mil och då är det för att byta bromsbelägg.
Det är ju faktiskt teknik och förändring som får ses som en revolution inom bilvärlden tycker jag.