Romawi97 skrev:
Godspeaker skrev:
1) Batteriet. Taskig spänning i ett gammalt batteri kan ge sjukt många otrevliga spökkoder i diverse styrenheter. 2) Åk till en volvo-verkstad. De har garanterat sett felet tidigare. Så slipper du felsökningskostnader i onödan hos en Mekonomen, när en märkesverkstad direkt kollar sin databas efter felet.
Tror också att det kan vara batteriet. Tror du att volvo verkstaden är dyr för att felsöka? mekonomen ville ha 2500kr för att kolla om det var fel på kablarna.
Mekonomen kan vara jättebra om du åker in för att byta stötdämpare eller avgassystem, billigare än originalservice inte inte jättedåliga delar.
Men när du kommer till ett specifikt problem med felkoder så är en märkesverkstad 10ggr bättre. Dels har de ett hjälpsystem där de slår in koden och sedan börjar följa ett felsökningsschema, vilket ofta leder fram till rätt komponent.
Dels har de mekaniker som är utbildade på just det aktuella märket, de tillbringar hela dagarna med just de bilarna, och ofta har felen inträffat tidigare - de har sådant i huvudet. En mekonomen-tjomme som står halva dagarna och letar elfel i franska rostburkar har en bred allmänkunskap, men saknar djupkunskapen om ett enda märke med dess egenheter.
Och även om en Mekonomen-kille har tillgång till Volvos felsökningsschema så tar det honom längre tid att arbeta sig igenom det = mera tid = samma slutkostnad.
Ja, en volvo-verkstad har kanske en högre timpenning än Mekonomen, men åh andra sidan behöver de garanterat mindre tid på sig att komma fram till vad som är fel.
Den stora prisskillnaden blir i reservdelar: Nya volvo-delar är dyrare än Mekonomens halvfabrikat.
Allmänt tips: Om du inte hittar felet genom att Googla och konstaterar att du kan laga det själv, åk till en märkesverkstad. Om du kan googla fram felet men inte vill/kan laga det själv: Åk till fristående verkstad
Och när du lagat felet: Skriv det i den här tråden, så kan andra googla sig fram till det och lära sig