2613
Sök

V70 krånglar vid start.

4 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#1
Tjena. Jag har lite krångel med min v70 -01. Det började för ca 3v sedan, då den knappt startar kan nu mera få stå i en kvart o bara mala. (Vilket i flera fall inte heller funkar längre, då den slår ifrån.) Problemet är värst vid första start. Motor lampa lyser. Motoreffekt nersatt lyser. Den går iomed detta heller inte längre att varva över 3000 varv. Och är väldigt slö i övrigt. (Har hänt vid nått tillfällen att dom även slocknat av sig själva och då går den som den ska vid körning, men dock inte vid start.) Har haft inne den på felsökning ett antal ggr. Och då anmärker den på vevgivaren. Den är bytt och kontrollerad men felkoden kvarstår. Har även bytt kamaxelgivare och rengjort och kollat spjällhuset men det är inte problemet.
Nån som har några ideer?

6 123 Inlägg
14 mars 2018
#2
Hej!
Måste fråga! -Felsökning ett antal gånger???? Hos vem? Och vad säger mekanikerna mer än "Vevgivaren" ? är det vevaxelgivaren du menar?
Har du själv kollat allt väsentligt som får en förbränningsmotor att funka? Som:
Gnista på tändstiften? Stiftens skick? Eventuellt läckage i slangar, testa med startgas ? Sliten rotor och sprucket fördelarlock?
Dåliga tändkablar? Ingensatt bränslefilter och luftfilter? Bytt olja och filter? (det senare är ju inte direkt nödvändigt men vill man sin motor väl byter man varje år  eller vart 1000mil).


4 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#3
Ja precis vevaxelgivare. Jag har felsökt bilen på Autoexperten. Och har också kollat då allt detta som du nämner och inget att anmärka på där.

Sir
935 Inlägg
14 mars 2018
#4
jaka54 skrev:
Hej!
Måste fråga! -Felsökning ett antal gånger???? Hos vem? Och vad säger mekanikerna mer än "Vevgivaren" ? är det vevaxelgivaren du menar?
Har du själv kollat allt väsentligt som får en förbränningsmotor att funka? Som:
Gnista på tändstiften? Stiftens skick? Eventuellt läckage i slangar, testa med startgas ? Sliten rotor och sprucket fördelarlock?
Dåliga tändkablar? Ingensatt bränslefilter och luftfilter? Bytt olja och filter? (det senare är ju inte direkt nödvändigt men vill man sin motor väl byter man varje år  eller vart 1000mil).

Denna motor har inte fördelarlock och rotor utan separata tändspolar för varje stift.
Om felkoden säger vevaxellägesgivare och denna är bytt mot en ny och felkoden är kvar kan ju kabelbrott till denna givare vara ett möjligt fel.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

4 Inlägg
1 april 2018
Trådstartare
#5
marcus80 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Måste fråga! -Felsökning ett antal gånger???? Hos vem? Och vad säger mekanikerna mer än "Vevgivaren" ? är det vevaxelgivaren du menar?
Har du själv kollat allt väsentligt som får en förbränningsmotor att funka? Som:
Gnista på tändstiften? Stiftens skick? Eventuellt läckage i slangar, testa med startgas ? Sliten rotor och sprucket fördelarlock?
Dåliga tändkablar? Ingensatt bränslefilter och luftfilter? Bytt olja och filter? (det senare är ju inte direkt nödvändigt men vill man sin motor väl byter man varje år  eller vart 1000mil).

Denna motor har inte fördelarlock och rotor utan separata tändspolar för varje stift.
Om felkoden säger vevaxellägesgivare och denna är bytt mot en ny och felkoden är kvar kan ju kabelbrott till denna givare vara ett möjligt fel.

Kabelbrott är det inte.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 april 2018
#6
I o m att felkoden kvarstår så MÅSTE man klura ut detta först.
Sålänge inte detta är löst så kommer problemet att kvarstå.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

324 Inlägg
2 april 2018
#7
Kolla så att kamremmen står rätt och att inte vevaxeldrevet har vridit sig i splinesen på vevaxeln.


97 Inlägg
2 april 2018
#8
På de bilarna sitter det flera jordflätor ut mot motorn, en kan vara bra, men det räcker inte, kolla allihop så att de sitter ordentligt och är ok. Ärgade så byt dem.
Kolla upp vart alla sitter. Troligas är en som sitter nära vevgivaren om det är jordfläta.
Sedan kan det faktiskt vara styrboxen som har ett internt fel, inte helt ovanligt, men kan även vara en dålig lödning på stiften för ingågnen från veaxelgivaren.



Sök