IHtjustorp skrev:
Riktigt snygg bil! Gillar 22" fälgarna:-) Har nyligen köpt en Tiguan som vi får till våren. Är köpt med vinterdäck och behöver därför få tag i sommardäck på snygg fälg. Var det krångligt att köpa fälgar utomlands? Vad kostade dem? Vad är ET-måttet? Tyckte det stod 35 på ett ställe och 40 på ett annat! Är det sportchassi på din bil som du gjort ytterligare sänkning på? Ha de gott! Mvh Ingrid
Hej.
Grattis till att ha beställt en riktigt bra bil!
Det var inget svårt alls att ta det via eBay/USA. Kommer dessvärre inte ihåg om jag tvingades betala tull på det. Minns inga sådana papper nämligen. Man kunde följa sändningen via länk. Blev lite svettigt när de plötsligt försvann i USA. Men jag fick aldrig en ny länk för leveransvägen när de anlände i Europa.
Standard sportchassi på min Tiguan GTS R-Line. Men kör man i Sport-läget så blir det styvare. Men sänkte ytterligare för att hjulhusen skulle bli jämnt utfyllda. Plus spacers så att bilen inte skulle kränga en massa och att det blev snyggare förstås.
Fälgnamn:
Touren TR40Bultmönster 5x112 mm
Navhål 66,56 mm
Inköpta via USA (eBay/ShopCWO),
https://www.shopcwo.comHittade dem inte längre på eBay eller på den sajten.
Hittade dem här dock:
https://www.bbwheelsonline.com/touren-t … -22845M35/eller
https://www.customwheeloffset.com/buy-w … tom-wheelsInvänta Black Friday kanske?
Inpressningsdjup:
ET35Däck:
Pirelli P Zero 255/30 R22Får bytas hos speciella verkstäder som har maskin för just så stora däck.
Övrigt:
- Eibach sänkningsfjädrar 30 mm
- 10 mm spacers fram (Obs! Navhålsadaption från 57,1 mm till 66,56 mm)
- 15 mm spacers bak (Obs! Navhålsadaption från 57,1 mm till 66,56 mm)
- Hjulinställning
- Kalibrering av sensorer/kamera
Arbete för fjäderbyte, hjulinställning och kalibrering blev saftigt via VW, men fick tips om BSR som gjorde det för hälften.
I efterhand tycker jag fortfarande 22" är riktigt snyggt, men mindre praktiskt. Man får vara försiktig och undvika hål i vägbanan, höga asfaltskanter vid vägbyggen, upphöjda parkeringsplatser med kantsten i granit. Pirellidäcken höll bara två somrar. Bytte till vinterdäck i helgen och man såg corden (korden) på 80% av omkretsen på ena framdäckets insida. Yikes! Vid fullt rattutslag så får man köra lugnt, exempelvis om man ska backa ut från uppfarten.
Hate to say it, men 21" hade varit mer praktiska med lite mer däck så att säga. Eller köra 22" men lägga på högre profil på däcken, men att försöka ligga så nära maxgränsen på rullomkretsen, om det går. Jag blev hjälpt av
http://rullomkrets.se/#rullomkretsSkulle kunna skaffa 255/35 R22 och hamna på 3,55% större rullomkrets vilket är OK då det ligger under maxgränsen 5%. Däcken på mina tillvalsfälgar Suzuka har 255/40 R20 (jmf rullomkretsen). Men de använder jag som vinterfälgar nu. Dock inga spacers på vinterfälgarna då navhålet är standard 57,1 mm (större navhål på sommarfälgarna 66,56 mm).
- - - - - - - -
Övrig nyttig info:
Hur stora hjul kan det sitta på min bil?Enligt lag får hjulen inte sticka ut utanför skärmarna. Dessutom ska rullomkretsen ligga inom +/- 5 % av originalet (originalet är den minsta storleken, som bilen är typgodkänd för i Danmark). Därför ska man, när man väljer en större fälg, välja ett däck med mindre profil. Hjulen ska löpa fritt från skärmar och fjäderben.
Vad är ET?ET betyder inpressningsdjup (Einpress Tief på tyska) och är ett mått på hur långt in i skärmen fälgen sitter, alltså spårvidden. Ju lägre ET, ju längre kommer hjulen från varandra och ju större blir spårvidden. Man får aldrig välja ett högre ET-mått än det bilen har som original och man får gå ner max. tio steg. Om bilen t.ex. har ET45 som original så ska man hålla sig till ET35-45. ET-måttet mäts i millimeter så ET 45 sitter tio millimeter längre in på bilen än ET35.
Vad är spårvidd?Spårvidden är avståndet som mäts mellan hjulen. Man mäter från mitt på höger däck till mitt på vänster däck.
Hur mycket får jag sänka min bil?Vi rekommenderar inte att bilen sänks med mer än 40 millimeter på originalstötdämparna.
Om du vill sänka mer än 40 millimeter rekommenderar vi anpassad dämpning eller coilover-dämpning. Lagen säger att hjulen ska löpa fritt från skärmarna. Dessutom ska det vara minst 50 centimeter från vägen till underkanten på strålkastaren. Om bilen är utrustad med dimljus ska det vara minst 25 centimeter från dessa ned till vägen.