Ja det är kedja och det är väl lilla motorn på 150hk me turbo. vene varför de står 1.8t, står också 2.0t tror ja. men iaf de 150hk.
personligen tycker ja de finns mke bättre val där ute. Ni måste fundera själva vad som passar er bäst;)
1.8t 150hk är en tvåliters med lägre effektuttag än 2.0t. Många tillverkare som krånglar till det på det viset. I övrigt ovan instämmer jag med pandan.
Motorn är välbeprövad och har precis samma problem som alla andra moderna motorer med kamkjedja. Byt olja ofta eller öppna plånboken. Motorn återfinns i otaliga mängder GM produkter och är utvecklad av Saab så något måste de ha gjort rätt. Men personligen skulle jag välja en bil med facelift-inredningen.
Motorn är välbeprövad och har precis samma problem som alla andra moderna motorer med kamkjedja. Byt olja ofta eller öppna plånboken. Motorn återfinns i otaliga mängder GM produkter och är utvecklad av Saab så något måste de ha gjort rätt. Men personligen skulle jag välja en bil med facelift-inredningen.
Utveckla gärna det för jag tror att fler ägare än mig av asiatiska bilar och i synnerhet Toyota/Lexus-Hybridägare är väldigt nyfikna på vad vi har att vänta oss.
Motorn är välbeprövad och har precis samma problem som alla andra moderna motorer med kamkjedja. Byt olja ofta eller öppna plånboken. Motorn återfinns i otaliga mängder GM produkter och är utvecklad av Saab så något måste de ha gjort rätt. Men personligen skulle jag välja en bil med facelift-inredningen.
Utveckla gärna det för jag tror att fler ägare än mig av asiatiska bilar och i synnerhet Toyota/Lexus-Hybridägare är väldigt nyfikna på vad vi har att vänta oss.
Toyota har ungefär samma design på kamkjedsdrivningen som gamla Saab motorn och den håller mer 30000-mil om man byter olja var 10000-km, så skulle gissa och med tanke på att de asiatiska bilarna inte har turbo och toyota har 15000km serviceintervall så borde de hålla ungefär lika länge om vevhusventilation och dylikt fungerar som det ska. Men om man tar ett titt på "longlifeintervall" som så många europeiska bilmärken kallar det så kan en kamkjedja i många fall vara förbrukad efter 12000-mil. Hoppas det svarar på din fråga.
Saab är bara skit.. speciellt 9-5orna.. Det har jag fått erfara nu.. köpte en 06a i augusti förra året.. Fick köpa 2 st nya vinterdäck till vintersäsogen.. jävla skitbil.. Nu till våren så får jag köpa 4 st nya sommardäck då dem gamla är som slicks. Nu efter 1500 mil i våran ägo så kommer upp ett meddelande att bilen vill ha 22000 mila service. Slänger skiten på tippen . . Vad kommer härnäst?? Service om 1500 mil igen??
Verkar som du skriver att det är väldigt mkt blandande svar. Är själv lite skeptisk till Saab men gillar samtidigt dom. Är väll säkert som flera andra bilar, vissa går 30000 mil utan större problem och andra gör inget annat än står på verkstaden. Vad har ni annars för förslag på en vettig bil där man kan få in en barnstol, bilen behöver i övrigt inte vara så stor.
Har kikat på nån toyota corolla verso som jag gillar men verkar va svårt att hitta nån som inte gått så långt.
Motorn är välbeprövad och har precis samma problem som alla andra moderna motorer med kamkjedja. Byt olja ofta eller öppna plånboken. Motorn återfinns i otaliga mängder GM produkter och är utvecklad av Saab så något måste de ha gjort rätt. Men personligen skulle jag välja en bil med facelift-inredningen.
Utveckla gärna det för jag tror att fler ägare än mig av asiatiska bilar och i synnerhet Toyota/Lexus-Hybridägare är väldigt nyfikna på vad vi har att vänta oss.
Toyota har ungefär samma design på kamkjedsdrivningen som gamla Saab motorn och den håller mer 30000-mil om man byter olja var 10000-km, så skulle gissa och med tanke på att de asiatiska bilarna inte har turbo och toyota har 15000km serviceintervall så borde de hålla ungefär lika länge om vevhusventilation och dylikt fungerar som det ska. Men om man tar ett titt på "longlifeintervall" som så många europeiska bilmärken kallar det så kan en kamkjedja i många fall vara förbrukad efter 12000-mil. Hoppas det svarar på din fråga.
Hur menar du att turbon påverkar hållbarheten hos en kamkedja? Så du menar att det endast är serviceintervallerna som påverkar huruvida kamkedjedrivningen håller eller inte?
Utveckla gärna det för jag tror att fler ägare än mig av asiatiska bilar och i synnerhet Toyota/Lexus-Hybridägare är väldigt nyfikna på vad vi har att vänta oss.
Toyota har ungefär samma design på kamkjedsdrivningen som gamla Saab motorn och den håller mer 30000-mil om man byter olja var 10000-km, så skulle gissa och med tanke på att de asiatiska bilarna inte har turbo och toyota har 15000km serviceintervall så borde de hålla ungefär lika länge om vevhusventilation och dylikt fungerar som det ska. Men om man tar ett titt på "longlifeintervall" som så många europeiska bilmärken kallar det så kan en kamkjedja i många fall vara förbrukad efter 12000-mil. Hoppas det svarar på din fråga.
Hur menar du att turbon påverkar hållbarheten hos en kamkedja? Så du menar att det endast är serviceintervallerna som påverkar huruvida kamkedjedrivningen håller eller inte?
Högre cylindertryck, mer belastning på transmissionen, mer skräp i oljan. Behöver du fler anledningar? En kamkjed är inte avancerade saker och en spännare och materialet kjeden rullar på är de få faktorer som inverkar. Så i huvudsak är det de delarna som ska vara av bra kvalité. Den andra faktorn är ju såklart serviceintervaller som jag sa tidigare.
Toyota har ungefär samma design på kamkjedsdrivningen som gamla Saab motorn och den håller mer 30000-mil om man byter olja var 10000-km, så skulle gissa och med tanke på att de asiatiska bilarna inte har turbo och toyota har 15000km serviceintervall så borde de hålla ungefär lika länge om vevhusventilation och dylikt fungerar som det ska. Men om man tar ett titt på "longlifeintervall" som så många europeiska bilmärken kallar det så kan en kamkjedja i många fall vara förbrukad efter 12000-mil. Hoppas det svarar på din fråga.
Hur menar du att turbon påverkar hållbarheten hos en kamkedja? Så du menar att det endast är serviceintervallerna som påverkar huruvida kamkedjedrivningen håller eller inte?
Högre cylindertryck, mer belastning på transmissionen, mer skräp i oljan. Behöver du fler anledningar? En kamkjed är inte avancerade saker och en spännare och materialet kjeden rullar på är de få faktorer som inverkar. Så i huvudsak är det de delarna som ska vara av bra kvalité. Den andra faktorn är ju såklart serviceintervaller som jag sa tidigare.
Nejdå jag vet hur en motor fungerar, jag ville kolla om du visste.
Men alla dessa problem som exempelvis ett ospecifierat tyskt märke har med återkommande raserade kamdrivningar beror det då enbart på longlife? Du tror inte det kan bero på andra saker som stora skillnader i kvalitét på motorkonstruktioner?
Hur menar du att turbon påverkar hållbarheten hos en kamkedja? Så du menar att det endast är serviceintervallerna som påverkar huruvida kamkedjedrivningen håller eller inte?
Högre cylindertryck, mer belastning på transmissionen, mer skräp i oljan. Behöver du fler anledningar? En kamkjed är inte avancerade saker och en spännare och materialet kjeden rullar på är de få faktorer som inverkar. Så i huvudsak är det de delarna som ska vara av bra kvalité. Den andra faktorn är ju såklart serviceintervaller som jag sa tidigare.
Nejdå jag vet hur en motor fungerar, jag ville kolla om du visste.
Men alla dessa problem som exempelvis ett ospecifierat tyskt märke har med återkommande raserade kamdrivningar beror det då enbart på longlife? Du tror inte det kan bero på andra saker som stora skillnader i kvalitét på motorkonstruktioner?
Longlife i samband med att använda "cykelkjed" storlek på kamkjeden som bäst är dimensionerad för en 3-cylindrig motor utan turbo för att "spara pengar". Sen att detta onämnda märke inte har en mekanisk och hydraulisk spännare som gör att den kan kugga över utan oljetryck är en annan historia.
Högre cylindertryck, mer belastning på transmissionen, mer skräp i oljan. Behöver du fler anledningar? En kamkjed är inte avancerade saker och en spännare och materialet kjeden rullar på är de få faktorer som inverkar. Så i huvudsak är det de delarna som ska vara av bra kvalité. Den andra faktorn är ju såklart serviceintervaller som jag sa tidigare.
Nejdå jag vet hur en motor fungerar, jag ville kolla om du visste.
Men alla dessa problem som exempelvis ett ospecifierat tyskt märke har med återkommande raserade kamdrivningar beror det då enbart på longlife? Du tror inte det kan bero på andra saker som stora skillnader i kvalitét på motorkonstruktioner?
Longlife i samband med att använda "cykelkjed" storlek på kamkjeden som bäst är dimensionerad för en 3-cylindrig motor utan turbo för att "spara pengar". Sen att detta onämnda märke inte har en mekanisk och hydraulisk spännare som gör att den kan kugga över utan oljetryck är en annan historia.
Så "samma problem som alla andra moderna motorer med kamkjedja" stämmer alltså inte riktigt utan det förekommer stora variationer gällande hållbarheten hos olika kamkedjedrivningar.
Hur menar du att turbon påverkar hållbarheten hos en kamkedja? Så du menar att det endast är serviceintervallerna som påverkar huruvida kamkedjedrivningen håller eller inte?
Högre cylindertryck, mer belastning på transmissionen, mer skräp i oljan. Behöver du fler anledningar? En kamkjed är inte avancerade saker och en spännare och materialet kjeden rullar på är de få faktorer som inverkar. Så i huvudsak är det de delarna som ska vara av bra kvalité. Den andra faktorn är ju såklart serviceintervaller som jag sa tidigare.
Nejdå jag vet hur en motor fungerar, jag ville kolla om du visste.
Men alla dessa problem som exempelvis ett ospecifierat tyskt märke har med återkommande raserade kamdrivningar beror det då enbart på longlife? Du tror inte det kan bero på andra saker som stora skillnader i kvalitét på motorkonstruktioner?
Jag intygar att det rasar vid 1500 milaservicar med, till och med var 1000e mil.
Nejdå jag vet hur en motor fungerar, jag ville kolla om du visste.
Men alla dessa problem som exempelvis ett ospecifierat tyskt märke har med återkommande raserade kamdrivningar beror det då enbart på longlife? Du tror inte det kan bero på andra saker som stora skillnader i kvalitét på motorkonstruktioner?
Longlife i samband med att använda "cykelkjed" storlek på kamkjeden som bäst är dimensionerad för en 3-cylindrig motor utan turbo för att "spara pengar". Sen att detta onämnda märke inte har en mekanisk och hydraulisk spännare som gör att den kan kugga över utan oljetryck är en annan historia.
Så "samma problem som alla andra moderna motorer med kamkjedja" stämmer alltså inte riktigt utan det förekommer stora variationer gällande hållbarheten hos olika kamkedjedrivningar.
Alla kan ha otur när de designar en sak, en viss tysk biltillverkare bara mer än andra. Men skulle säga att de är ett undantag, de andra tillverkarnas kamkjeder håller ju runt 20000-mil med 15000km intervall i regel. Nu har jag ju då bytt kamkjed på min Saab 9-5 som led av oljesludge problem då den rullat i 15000mil under 15 år i stadstrafik utan fungerande vevhusventilation, med denne tyska biltillverkare skulle man ha gått igenom 3 motorer redan. Så under omständigheterna har min Saab hållit bra.
Longlife i samband med att använda "cykelkjed" storlek på kamkjeden som bäst är dimensionerad för en 3-cylindrig motor utan turbo för att "spara pengar". Sen att detta onämnda märke inte har en mekanisk och hydraulisk spännare som gör att den kan kugga över utan oljetryck är en annan historia.
Så "samma problem som alla andra moderna motorer med kamkjedja" stämmer alltså inte riktigt utan det förekommer stora variationer gällande hållbarheten hos olika kamkedjedrivningar.
Alla kan ha otur när de designar en sak, en viss tysk biltillverkare bara mer än andra. Men skulle säga att de är ett undantag, de andra tillverkarnas kamkjeder håller ju runt 20000-mil med 15000km intervall i regel. Nu har jag ju då bytt kamkjed på min Saab 9-5 som led av oljesludge problem då den rullat i 15000mil under 15 år i stadstrafik utan fungerande vevhusventilation, med denne tyska biltillverkare skulle man ha gått igenom 3 motorer redan. Så under omständigheterna har min Saab hållit bra.
Så BMW 4cyl, MB V6, FORD 2.3l, FORD Explorer Doch 4.0 V6, för att nämna några kända motorer med kamkedjeproblem är också undantag?
Jag tycker det är bättre att sammanfatta att det skiljer mycket gällande kamkedjors hållfasthet oavsett serviceintervaller.