1 april 2018
Trådstartare
Audi a4 b5 00- 1.8t
Lite historia.
Bilen har haft problem med oljetryck på tomgång, legat på 0.6 bar @ 800varv. Men vid lite varv så ligger trycket inom parametrarna. Bilen har även dragit en massa olja, har gissat på turbon, pga glapp impeller, och inte laddat precis som den ska. Blåtrykigt vid gaspådrag samt att jag fått fylla på 0.5liter var 50mil eller så.
Oljan jag fyllde på senast var ingen märkesolja, det va nån 15w40 halvsyntet som låg i garaget.
Bilen har stått över vintern och var tvungen och använda den en snabbis när brukisen behövde lite kärlek.. bilen startade och gick som den alltid gjort. Körde med den några dagar, för att sen ställa den i garaget igen. Nu senast för nån vecka sen så ville den inte starta, jag tyckte också att den lät annorlunda när jag vred på starten, som om kompression saknades. Gjorde ett kompressionstest och den gav mellan 4-7 bar på alla cylindrar.
Konstigt med tanke på att bilen gick precis som vanligt när jag ställde den på plats, för att en vecka senare inte vilja starta och ha dåligt komp!?
Jag har länge haft ett slammer från lyftarna när jag startat bilen, och jag gissar på att kamkedjesträckaren behöver bytas. Jag lyfte av ventilkåpan och kollade fall jag kunde se något konstigt, och jag vet inte exakt vad jag ska leta efter, men jag provade för hand att trycka ner kamkedjesträckarens ventil, och det kunde jag göra utan problem, kedjan var inte överdrivet slapp heller.
Min plan nu innan sommarn har vart att lyfta ur motorn och byta oljepumpen samt kamkedjesträckaren för att säkerställa bra oljetryck även på tomgång, rengjort silen har jag gjort för nåt halvår sen, och det behövdes inte, silen såg fräsch ut.
Vad tror ni kan ha hänt med bilen sen den blev ståendes?
There's no need to fear, UNDERDOG is here!