Hyben skrev:
Bil: Skoda Octavia 1.8Tsi -15
Har fått min bil optimerad genom programmering dvs inget chip eller liknande. Jag låter företaget som gjort detta låta vara osagt tillsvidare då ärendet fortfarande är öppet och man försöker ordna det.
Under processen gjorde man flera provkörningar då det strulade redan där. När det var klart rekommenderades jag att byta tändstift till nya fräscha då den missade på något varv. Jag bytte tändstift och i denna process lyckades jag själv ha sönder en tändspole som jag bytte till annan begagnad spole.
Symptomen är att den hugger/tvekar till om man ligger på t ex 3000 varv och gasar på fullt. Tvekar alltid till och gasar på efter som den ska. Men den går alltså inte rent och känns ryckig.
Jag har dock lite funderingar runt detta t ex om tändspolen jag satte i strular? eller är det så med spolarna att antingen funkar dessa eller ej. Kan säga att den gick riktigt illa på tre spolar då jag hade sönder den ena vilket jag märkte. Var inte samma som orginal men tändspolen var till väldigt många bilar inkl min (just denna kom från en A4, men siffror stämmer)
Vad kan vara fel då den missar/tvekar? programmering eller något annat?
Börjar bli lite tveksam till om det går att lösa eller om man ska återställa den helt enkelt.
tips? tricks?
Nu gäller det visserligen en äldre bil, men, min bror hade ett väldigt liknande problem på sin 1.8T (från stenåldern). Där var "missen"/rycket dock vid 2500rpm. I övrigt gick (gör fortfarande iofs) motorn som en behaglig dröm. Tändspole var problemet.
Så, jag skulle vilja påstå att nej, det måste inte vara "antingen eller" gällande tändspolens funktion.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!