trollet_85 skrev:
Hej! Som rubriken lyder behöver jag rostlaga taket på en bil jag ärvt från min pappa. Det är en Lincoln-76. Den har haft vinyltak och när vi tog bort det var det fullt med rost inunder. I fram vid rutan är det hål, likaså i bak. Jag har slipat hela taket och använt rostätare i de gropar jag inte kunde komma ner i. Nu återstår det hur jag ska laga hålen. Det finns ett flertal hål mitt på taket och som jag tidigare nämnt vid fram och bakruta.
Hur gör jag för att på bästa sätt få bilen att hålla ett par år till?
En del säger jag skulle kapa bort halva plåttaket och poppnita dit ny plåt. Men eftersom jag aldrig gjort sådant vågar jag mig inte på det. Min tanke var att laga hålen med glasfiberväv och spackel. Men efter att ha läst på nätet vet jag inte längre om det är rätt sätt.
En del säger jag ska ta glasfiberväv över hela taket ända ut i kanterna och få det så jämt som möjligt.
Känner mig mest förvirrad i denna djungel så ber nu er om hjälp.
Plockade in några bilder på bil och tak i tråden, tänkte att det kanske underlättar.
Jag tror att du måste börja med att fundera på vad du vill göra med bilen, det är svårt att se på bilderna vilket skick resten av bilen är i, då den är lite dammig. Men jag antar att det är bruksskick på den som den är nu?
För att göra det enkelt, vi spetsar till det: -Är ambitionen att renovera den till nyskick för att ha "för alltid" eller för att få igång den och rulla på raggen ett par år?
-Här kommer säkert många tycka annorlunda-
Men..Jag skulle säga att är svaret rulla på raggen så är det väl tveksamt om det är värt att göra det superseriöst, speciellt om bilen i övrigt är sliten. I det läget är det bättre att du får glädje av bilen än att den står och förfaller i väntan på en superrenovering som aldrig kommer bli av.
Det är klart det går att göra som du blivit föreslagen, men hoppa över plåt och poppnit utan lägg hellre på glasfibermatta och pensla gelcoat över hela taket ut till kanterna som du beskriver själv, ungefär som när man plastar en båt eller liknande.
Det är en bil som är byggd på ram. Jag menar folk borrar ju ur svetspunkterna på tak till nyare M3:or och limmar dit kolfibertak utan att blinka så att det skulle vara några problem med att plasta på befintligt tak här mer än att det kanske..
inte är rätt egentligen.. ser jag inte.
Rutramarna återstår ju att lösa, men det är väl ett mindre problem i sammanhanget om man har plast som alternativ. Gör du det här på ett "bra" vis och inte slarvar kommer det förmodligen hålla ganska länge då det blöta vinyltaket som orsakat allt elände inte är där längre.
Är svaret för att bevara bilen i familjen för alltid och totalrenovera den så strunta i det jag just skrev, gör det riktigt. Du kommer inte vara glad på dig själv om du plastat/limmat/spacklat in hela taket inklusive rutor och sedan ska ta bort det för att du vill göra det seriöst senare,
Men var beredd på att det blir mycket värre än det ser ut från början. När du plockar ur rutorna kommer troligen delar av rutramarna följa med.
Jag har själv roat mig med att laga ett tak som drabbats av vinyltakspesten. I mitt fall hade jag "tur" och behövde "bara" rostlaga rutramar fram och bak.
Det är en del jobb med det, då det oftat är dubbel och trippelplåt, ekonomiplåt finns garanterat inte till Lincoln, eller Cadillac som i mitt fall. Det är till att skapa dessa plåtar själv.
En ide hade kanske varit att kontakta någon svensk som skrotar bilar/tar hem delar från torra stater i USA att helt sonika kapa av ett tak och ta hem. Och sedan byta ytterskinn och rutramar. Det är sällan de inre strukturella plåtarna är slut utan det brukar oftast vara ytterplåten som tagit smällen.
Det tar dock lite tid och skicklighet att svetsa så det inte slår sig.
Sen är det ju tusen saker som tillkommer som man man inte tänker på.
Ska du svetsa bör du plocka ur större delen av inredningen, rutor ska ur, fästen till clipsen som håller chromelisterna runt rutan ska ersättas då även dessa oftast har blivit fragment.
Sen sist men inte minst, motivationen.
Det är lätt att krokna när man står där med ett halvtomt skal och bara hål.. tro mig. Jag har i bland stängt garagedörren och inte rört bilen på flera månader.
Svårt att se på bilden, här har jag just tagit av vinylen, det finns ingen botten på rutramen, den följde med butylgummit som höll rutan i karossen..
Som sagt, fundera på vad du har, vad du vill att det ska bli.
Vad du kan, vilka verktyg och lokaler du behöver.
Hur lång tid det få ta och hur mycket pengar det får kosta.
Mvh