Hej
har en MB 200E (W124) från 1990 som beter sig lite hur som ibland.
Var och besikta i april och fick dåliga utsläpps värden
CO 0,1 (0,5)
CO2500 0,4 (0,3)
HC 335 (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)
Innan den besiktningen så hade jag bytt olja och filter.
Efter besiktning har jag
Bytt Tändstift
Bytt slang från vevhuset som går till luftfiltret (den var av)
Tätat ett litet hål i bakre ljuddämpare
Bytt OVP Relä (åtgärdade problem med ABS lampa)
besikta sen 17/5 och fick detta
CO 0,2 (0,5)
CO2500 0,6 (0,3)
HC 410 (100)
Lambda 1,02 (1,03)
Jag har enligt googling på svenska och utländska sidor + råd från något kunniga personer.
Byta Lambdasond (kollade på den jag har, fick lös den men kan som inte avgöra på utseende om man kan se att den är dålig, den verkade lite ergad bara om man säger så)
Byta katalysator.
Katalysatorn som jag har nu har en ganska rejäl buckla i sig pga inkörning i nån sten eller nått på ojämn mark. kan det har pajjat katalysatorn och om man måste byta så undrar jag om man kan byta till en biltema?
Sen har jag även läst nått om att Temperatur givare kan vara fel så motorn tror det är kall hela tiden och ger för mycket bensin, Om nån vet vilken givare det talas om och vart den sitter så skulle det vara tacksamt.
Övriga saker som jag noterar hur bilen beter sig.
Inte just nu men när det är lite kallare ute och man startar bilen så varvar den i början 1000-1500 varv men sen när den varvat klart börjar tomgången fladdra 1500 och ner så att den dör.
När man startar igen så är det samma men just att den klarar sig från att stanna men fladdrar endå upp och ner.
Nu när det är varmare ute så är det inte riktigt lika illa men jag kan ibland upptäcka att den på tomgång varvar upp av sig själv upp mot 2000 varv. Trycker man till gaspedalen lite så går den ner för att sen gå upp igen och varva.
Dessa problem uppstår aldrig om man kört och stannar utan bara när man startar. Även om man kört bilen varm stänger av och startar.
Bilen tar dessutom nån sekund längre att starta när den är varm än kall.
Om den är nån som får några ideer på denna beskrivning så skriv gärna
Bilen går bra i övrigt så jag vill gärna ha godkända utsläppsvärden så kan fortsätta använda den.