3009
Sök

MB 200E (W124) 1990 Dåliga utsläppsvärden och ev andra fel.

32 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
#1
Hej
har en MB 200E (W124) från 1990 som beter sig lite hur som ibland.

Var och besikta i april och fick dåliga utsläpps värden
CO 0,1 (0,5)
CO2500 0,4 (0,3)
HC 335 (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)

Innan den besiktningen så hade jag bytt olja och filter.
Efter besiktning har jag
Bytt Tändstift
Bytt slang från vevhuset som går till luftfiltret (den var av)
Tätat ett litet hål i bakre ljuddämpare
Bytt OVP Relä (åtgärdade problem med ABS lampa)

besikta sen 17/5 och fick detta
CO 0,2 (0,5)
CO2500 0,6 (0,3)
HC 410 (100)
Lambda 1,02 (1,03)

Jag har enligt googling på svenska och utländska sidor + råd från något kunniga personer.

Byta Lambdasond (kollade på den jag har, fick lös den men kan som inte avgöra på utseende om man kan se att den är dålig, den verkade lite ergad bara om man säger så)

Byta katalysator.
Katalysatorn som jag har nu har en ganska rejäl buckla i sig pga inkörning i nån sten eller nått på ojämn mark. kan det har pajjat katalysatorn och om man måste byta så undrar jag om man kan byta till en biltema?

Sen har jag även läst nått om att Temperatur givare kan vara fel så motorn tror det är kall hela tiden och ger för mycket bensin, Om nån vet vilken givare det talas om och vart den sitter så skulle det vara tacksamt.

Övriga saker som jag noterar hur bilen beter sig.
Inte just nu men när det är lite kallare ute och man startar bilen så varvar den i början 1000-1500 varv men sen när den varvat klart börjar tomgången fladdra 1500 och ner så att den dör.
När man startar igen så är det samma men just att den klarar sig från att stanna men fladdrar endå upp och ner.
Nu när det är varmare ute så är det inte riktigt lika illa men jag kan ibland upptäcka att den på tomgång varvar upp av sig själv upp mot 2000 varv. Trycker man till gaspedalen lite så går den ner för att sen gå upp igen och varva.
Dessa problem uppstår aldrig om man kört och stannar utan bara när man startar. Även om man kört bilen varm stänger av och startar.
Bilen tar dessutom nån sekund längre att starta när den är varm än kall.

Om den är nån som får några ideer på denna beskrivning så skriv gärna smile

Bilen går bra i övrigt så jag vill gärna ha godkända utsläppsvärden så kan fortsätta använda den.

4 149 Inlägg
18 maj 2018
#2
Varmkör den riktigt ordentligt innan bes och blanda i någon liter eller 2 e85 så klarar du dig kanske:)


32 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Varmkör den riktigt ordentligt innan bes och blanda i någon liter eller 2 e85 så klarar du dig kanske:)

Ja det tipset har jag läst på många ställen.
Jag körde bilen som en tok innan andra besiktningen.
E85 har jag läst sänker CO men inte HC.
Om det är HC som är det primära felet så kan det snarare försämra.
Jag är beredd att prova E85 som sista lösning om HC vänder neråt med CO skulle vara dåligt fortf.


Jag tillägger i beskrivngen att jag har försökt kolla efter läckor i motorutrymmet med startgas.
Plockade bort luftburken hade bilen igång och spraya lite här och var, inga tecken på att bilen ville till att varva upp.
När bilen är avstängd står economimätaren på max för att fara till noll när man startar.

Tempmätaren på instrumentpanelen vill ibland till och börja fladdra lite lätt för att sen stiga till 120 grader för att sen sakta fladdra ner till 90.
Stänger man av när den är på 120 och startar är det 90 igen.
Senast redigerat av TheGame (18 maj 2018)

4 149 Inlägg
18 maj 2018
#4
Kolla riktigt nogrant efter avgasläckor. Känn runt alla rör när bilen är igång med en fuktig hand. Har du tur så hittar du felet där.


7 441 Inlägg
18 maj 2018
#5
Hade själv och körde en "124:a" med 2-litersmotorn i 37.500 mil.
Båda bilens små främre "kattar" sattes igen vid runt 30.000 mil.
En verkstad öppnade, rensade bort innehållet och svetsade igen plåten.
Sedan gick den bra igen.

32 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
#6
torsen skrev:
Hade själv och körde en "124:a" med 2-litersmotorn i 37.500 mil.
Båda bilens små främre "kattar" sattes igen vid runt 30.000 mil.
En verkstad öppnade, rensade bort innehållet och svetsade igen plåten.
Sedan gick den bra igen.

Intressant bilen har gått ca 29 000
Upplys den okunniga ::
Vad är dom 2 små främre "kattar"?
"Katt" tar jag som katalysatorn som är burken mitt under bilen.
Vad ska jag leta efter smile

7 441 Inlägg
18 maj 2018
#7
Strax efter avgasgrenröret finns 2 små katalysatorer, i alla fall på min f d 124:a med 2 lit bensinmotor.
Knappt en dm långa och ungefär lika tjocka, om jag minns rätt.

32 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
#8
torsen skrev:
Strax efter avgasgrenröret finns 2 små katalysatorer, i alla fall på min f d 124:a med 2 lit bensinmotor.
Knappt en dm långa och ungefär lika tjocka, om jag minns rätt.

Tack bra info. Ska kolla upp om det är samma på min senare.

32 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
#9
Ja det verkar som det är 2st små katalysator fram.
Jag har inte kunnat komma under bilen själv.och kolla men om man söker på nätet på katalysatorn för bilen så får man ofta upp bilder på hela.röret från grenröret till den bakre större katalysatorn.

Jag ska börja med ett lambdasond byte efter inråd pga den ojämna tomgången när den är kall. Beställde original från tyskland mycket billigare än köpa lokalt så Återkommer med resultat

32 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
#10
zemet skrev:
Kolla riktigt nogrant efter avgasläckor. Känn runt alla rör när bilen är igång med en fuktig hand. Har du tur så hittar du felet där.

Jag tätade ett litet hål i bakre ljuddämparen innan besiktningnr gav 0,01 bättre lambda värde.
Men jag vill tyckas höra pysande nånstans fortfarande när jag täpper avgasröret.
Kan det påverka hc värdet fast läckaget är efter lambdason och katalyastor?
Lambdason sitter för övrigt under motorhuven på grenrörets slut.

4 149 Inlägg
21 maj 2018
#11
Besiktningens instrument mäter ju vid slutet på avgasröret så alla lekage kan väll visa en felaktig blandning där bak antar jag. Men har du kollat så har du kollat.

Bilen har inte rensat katten av sig själv eller något?


4 149 Inlägg
21 maj 2018
#12
Innandömmet är en keramisk honeycomb struktur belagd med katalysiska material. 

Den går garanterat sönder om du har en stor buckla på katalysatorn.

Så där är nog troligen din felkälla.

http://www.2carpros.com/images/articles/plugged-catalytic-converter-3411.jpg
Senast redigerat av zemet (21 maj 2018)


32 Inlägg
21 maj 2018
Trådstartare
#13
zemet skrev:
Innandömmet är en keramisk honeycomb struktur belagd med katalysiska material. 

Den går garanterat sönder om du har en stor buckla på katalysatorn.

Så där är nog troligen din felkälla.

Tror du den går att ersätta med en av biltemas katalysator?
En original är väldigt dyr även en från skroten

4 149 Inlägg
21 maj 2018
#14
Ja jag tror det går. Finns ju billiga "race" katalysatorer också som du kan kolla på.


32 Inlägg
21 maj 2018
Trådstartare
#15
zemet skrev:
Ja jag tror det går. Finns ju billiga "race" katalysatorer också som du kan kolla på.

Ok om inte lambdasond bytet gör skillnad.
Ska.även kolla "duty cycle" om den går för fett eller inte pga den ojämna tomgången när den är kall.

Så får jag försöka hitta nån som kan byta katt. Verkar som det måste kapas och svetsas då.

32 Inlägg
18 juni 2018
Trådstartare
#16
Jag har inte löst problemet.
Lambdasond är bytt och jag tänker att jag ska chansa en sista gång med E85 i tanken.
Hur mycket ska jag blanda, har nästan halvtank med vanlig 95 bensin i nu.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
18 juni 2018
#17
fast e85 gör att bilen går snålare  ditt avgasvärde säger att den redan går väldigt snålt eftersom lambda 1 är optimalt allt lägre än 1 är att den får mer bränsle  högre värde än 1 är att den går snålt

Kör fort så hinner inget hända...

32 Inlägg
18 juni 2018
Trådstartare
#18
Growe skrev:
fast e85 gör att bilen går snålare  ditt avgasvärde säger att den redan går väldigt snålt eftersom lambda 1 är optimalt allt lägre än 1 är att den får mer bränsle  högre värde än 1 är att den går snålt

Jo men jag tror det är pga ett avgasläckage efter lambda och katt.
Jag hade lambdavärde 1.03 sen tätade jag ett hål vid bakersta ljuddämpare och besiktningen efter hade det ändrats till 1.02. Men jag tycker mig höra ett pusande längre in under bilen om jag täpper igen avgasröret.
När bileb står på tomgång så luktar det ordentligt sur bensin så den kan omöjligt gå snålt känns det som snarare väldigt fet.

Jag har hållt på med detta nu 2 månaders tid i mån om tid så antingen blir det denna chansning eller sälja bilen till nån annan som vill försöka smile

4 468 Inlägg
18 juni 2018
#19
Funkar med Biltemas kattar.

32 Inlägg
18 juni 2018
Trådstartare
#20
Funderade ett tag på byta katt men försökte göra en sk "duty cycle" kontroll enligt tips från utländska sidor och youtube men blev inte klok på det.
Så jag tänkte ingen ide att byta katt om man inte vet om motorn gör rätt co blandning eller om det var luft/soppa smile
Mycket möjligt det hjälper kanske med ny katt, men jag.fick tips att prova e85 först


Sök