4435
Sök

Bil under 30 000kr med reklamationsrätt?

6 Inlägg
6 juni 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Är det så att bilhandlare alltid säljer bilar under 30.000kr som reparationsobjekt för att friskriva sig allt ansvar? Vår bilhandlare hävdar det, men det låter konstigt att bilar som beskrivs som fullt funktionsdugliga ska benämnas reparationsobjekt. Reparationsobjekt bör ju syfta på bilar som inte är trafiksäkra?

Vi kollade inte kvittot tillräckligt noga när vi köpte bil. Det är ju dumt och berodde på en del faktorer som man nu kan ångra efteråt... I alla fall, det står på en rad att bilen säljs som reparationsobjekt och att den till och med bogserades bort från platsen. Det är ju lögn men nu är ju kvittot påskrivet. Och nu har vi även en bil som felar.

Vad kan man göra bättre nästa gång när man har budget kring 15.000kr? Finns det något sätt att få någon sorts säkerhet för att man iaf kan bruka bilen i trafiken? Jag vet att kvd har reklamationsrätt även för billiga bilar. Men det känns som att priserna är lite upptrissade där.

Tacksam för alla svar!

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juni 2018
#2
Hang skrev:
Hej!

Är det så att bilhandlare alltid säljer bilar under 30.000kr som reparationsobjekt för att friskriva sig allt ansvar? Vår bilhandlare hävdar det, men det låter konstigt att bilar som beskrivs som fullt funktionsdugliga ska benämnas reparationsobjekt. Reparationsobjekt bör ju syfta på bilar som inte är trafiksäkra?

Vi kollade inte kvittot tillräckligt noga när vi köpte bil. Det är ju dumt och berodde på en del faktorer som man nu kan ångra efteråt... I alla fall, det står på en rad att bilen säljs som reparationsobjekt och att den till och med bogserades bort från platsen. Det är ju lögn men nu är ju kvittot påskrivet. Och nu har vi även en bil som felar.

Vad kan man göra bättre nästa gång när man har budget kring 15.000kr? Finns det något sätt att få någon sorts säkerhet för att man iaf kan bruka bilen i trafiken? Jag vet att kvd har reklamationsrätt även för billiga bilar. Men det känns som att priserna är lite upptrissade där.

Tacksam för alla svar!

Det är egentligen inget bra svar på frågan kring rättigheter och skyldigheter hos kund/bilhandlare men i de prisklasserna bör man ha inställningen att mycket kan gå fel.

Det man kan göra om man har minimal budget är att sikta på något väldigt enkelt med förväntad pålitlighet. Man kan köpa en BMW 750 eller en Audi A8 för de pengarna men det är inte så smart. Att däremot köpa en Toyota från 1995 eller liknande historiskt sett pålitlig bil ger en större chans till bil som håller ihop.

Sedan skulle jag undvika att köpa bil på firma för den budgeten. Betydligt hellre letar jag efter en bil där förra ägaren och ägarskapet blir viktigare än bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 009 Inlägg
6 juni 2018
#3
Som Caromania skriver så är det bättre att köpa en bil privat. Helst en som varit hos sin ägare ett tag och har blivit omhändertagen. Fråga alltid hur läge säljaren haft bilen. Kolla sedan om det stämmer på Transportstyrelsen.

Och: Elhissar, AC, monstermotor och annat godis är kul men i denna prisklassen kan allt krångla. Tyska bilar ska man passa sig för. En basutrustad Toyota Corolla är mitt tips.

TS: Vad har ni för bil nu som börjat krångla?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2018
#4
Hybrid_ skrev:
Som Caromania skriver så är det bättre att köpa en bil privat. Helst en som varit hos sin ägare ett tag och har blivit omhändertagen. Fråga alltid hur läge säljaren haft bilen. Kolla sedan om det stämmer på Transportstyrelsen.

Och: Elhissar, AC, monstermotor och annat godis är kul men i denna prisklassen kan allt krångla. Tyska bilar ska man passa sig för. En basutrustad Toyota Corolla är mitt tips.

TS: Vad har ni för bil nu som börjat krångla?

Bara av ren nyfikenhet, vad är det som gör att man ska passa sig för tyska bilar i den prisklassen (~15.000kr)?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
18 009 Inlägg
6 juni 2018
#5
it_mutt skrev:
Hybrid_ skrev:
Som Caromania skriver så är det bättre att köpa en bil privat. Helst en som varit hos sin ägare ett tag och har blivit omhändertagen. Fråga alltid hur läge säljaren haft bilen. Kolla sedan om det stämmer på Transportstyrelsen.

Och: Elhissar, AC, monstermotor och annat godis är kul men i denna prisklassen kan allt krångla. Tyska bilar ska man passa sig för. En basutrustad Toyota Corolla är mitt tips.

TS: Vad har ni för bil nu som börjat krångla?

Bara av ren nyfikenhet, vad är det som gör att man ska passa sig för tyska bilar i den prisklassen (~15.000kr)?

Nåväl. Kanske skulle skrivit "med stora motorer" då dessa ofta körts hårt. Men visst! En gubbkörd snik-BMW kan mycket väl vara ett trevligt köp. Dock föreligger det stor risk med att inhandla en gammal premiumbil. Det har vi ju sett otaliga gånger i forumet genom åren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2018
#6
Hybrid_ skrev:
it_mutt skrev:
Hybrid_ skrev:
Som Caromania skriver så är det bättre att köpa en bil privat. Helst en som varit hos sin ägare ett tag och har blivit omhändertagen. Fråga alltid hur läge säljaren haft bilen. Kolla sedan om det stämmer på Transportstyrelsen.

Och: Elhissar, AC, monstermotor och annat godis är kul men i denna prisklassen kan allt krångla. Tyska bilar ska man passa sig för. En basutrustad Toyota Corolla är mitt tips.

TS: Vad har ni för bil nu som börjat krångla?

Bara av ren nyfikenhet, vad är det som gör att man ska passa sig för tyska bilar i den prisklassen (~15.000kr)?

Nåväl. Kanske skulle skrivit "med stora motorer" då dessa ofta körts hårt. Men visst! En gubbkörd snik-BMW kan mycket väl vara ett trevligt köp. Dock föreligger det stor risk med att inhandla en gammal premiumbil. Det har vi ju sett otaliga gånger i forumet genom åren.

Ja, visst är det så. Är den inte "tokgammal" och det till trots billig, så kan man givetvis ana att det är något knepigt på G.
Tänkte mest om det var något specifikt du hade i åtanke (då som "med stora motorer").

Det är väl dock det vanliga, oavsett modell osv; låt hjärnan och kunskapen handla mer än "vill ha" och "hjärtat"...om man inte är redo att öppna plånboken i efterhand.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 Inlägg
6 juni 2018
Trådstartare
#7
Tack för alla svar! Vi behövde en bil snabbt och med två barn i släptåg, var det mer stressen som styrde än hjärnan.

Tyvärr köpte vi just en gammal Ford Tourneo Connect från 2004, alltså en minibuss. När man startar bilen går det bra att köra och stanna, men efter ett tag kämpar motorn med att rulla från stillastående. Till slut blir det lätt motorstopp när man ska börja rulla. Är det någon idé att feldiagnosticera och serva? Någon Ford - verkstad sa att de tar 1500kr för bara diagnostiken. Är det rimligt?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2018
#8
Hang skrev:
Tack för alla svar! Vi behövde en bil snabbt och med två barn i släptåg, var det mer stressen som styrde än hjärnan.

Tyvärr köpte vi just en gammal Ford Tourneo Connect från 2004, alltså en minibuss. När man startar bilen går det bra att köra och stanna, men efter ett tag kämpar motorn med att rulla från stillastående. Till slut blir det lätt motorstopp när man ska börja rulla. Är det någon idé att feldiagnosticera och serva? Någon Ford - verkstad sa att de tar 1500kr för bara diagnostiken. Är det rimligt?

Ja, det tror jag att det är med anledning av deras timpriser som inte är alltför låga.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 125 Inlägg
6 juni 2018
#9
Hej!
Varför inte undersöka själva varför motorn tydigen inte funkar! -Det är ju billigast så och du lär dig en hel del om hur bilar funkar.
Om bilmotorn inte funkar lyft på huven kolla!

1. Går motorn jämnt på tomgång eller varierar vartalet?
Att varvtalet varierar kan bero på mycket  t.ex läckage till insuget eller sprucket grenrör. -Spraya på startgas runt insuget och slangar! Går varvtalet upp så har du läckage i någon slang! -Kolla!

2. Orkeslös motor?
Som ovan men kolla hur stiften ser ut, de ska vara vitbruna! Luftfilter?? Oljebyte sist???
Kolla felkoder med felkodsläsare. Kostar en del men är bra att ha när man ska ta reda på varför en motor inte funkar.

Är det bara motorfel?? Det brukar inte bara vara motorn som felar på gamla bilar!
Lyft på bilen och kolla att alla fyra hjulen snurrar lätt! -Så inte bromsarna ligger på!
Du har väl en liten hydraulisk domkraft! -Om inte köp en sån! Bra att ha!
Senast redigerat av jaka54 (6 juni 2018)


6 632 Inlägg
6 juni 2018
#10
Connecterna har en tendens att EGRen kärvar ihop och knäcker reglermotorn. Går att skruva bort och kolla, sitter på insuget.
De tänder inte motorlampan alltid för det men kan ändå ligga en felkod på EGR reglering.

Beroende på hur stor skadan är kan hela insuget behöva bytas.

De/Dem

Forummoderator
18 009 Inlägg
6 juni 2018
#11
xXSammy skrev:
Connecterna har en tendens att EGRen kärvar ihop och knäcker reglermotorn. Går att skruva bort och kolla, sitter på insuget.
De tänder inte motorlampan alltid för det men kan ändå ligga en felkod på EGR reglering.

Beroende på hur stor skadan är kan hela insuget behöva bytas.

Går den i LIMP då eller blir allting bara fel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
6 juni 2018
#12
Hang skrev:
Tack för alla svar! Vi behövde en bil snabbt och med två barn i släptåg, var det mer stressen som styrde än hjärnan.

Tyvärr köpte vi just en gammal Ford Tourneo Connect från 2004, alltså en minibuss. När man startar bilen går det bra att köra och stanna, men efter ett tag kämpar motorn med att rulla från stillastående. Till slut blir det lätt motorstopp när man ska börja rulla. Är det någon idé att feldiagnosticera och serva? Någon Ford - verkstad sa att de tar 1500kr för bara diagnostiken. Är det rimligt?

oftast när det står reparations objekt så fattar man väl att bilfan är nästan totalskrot, tror att det borde stå nånstans i deras protokoll alla fel och brister, hade ni kollat igenom protokollet med kikare och allt? många tyvärr som handlrar via kvd och andra auktion typ baserade handlare skiter att kolla igenom protokollet som är på hemsidan och då missar massor me fel och brister.

skulle va intressant om man kunde få se nät protokollet ifall du har kvar sidan? sidan som du budade på?
Senast redigerat av panda666 (6 juni 2018)

6 632 Inlägg
6 juni 2018
#13
Hybrid_ skrev:
xXSammy skrev:
Connecterna har en tendens att EGRen kärvar ihop och knäcker reglermotorn. Går att skruva bort och kolla, sitter på insuget.
De tänder inte motorlampan alltid för det men kan ändå ligga en felkod på EGR reglering.

Beroende på hur stor skadan är kan hela insuget behöva bytas.

Går den i LIMP då eller blir allting bara fel?

De blir orkeslösa, vissa mer trötta än andra

De/Dem

Forummoderator
18 009 Inlägg
6 juni 2018
#14
panda666 skrev:
Hang skrev:
Tack för alla svar! Vi behövde en bil snabbt och med två barn i släptåg, var det mer stressen som styrde än hjärnan.

Tyvärr köpte vi just en gammal Ford Tourneo Connect från 2004, alltså en minibuss. När man startar bilen går det bra att köra och stanna, men efter ett tag kämpar motorn med att rulla från stillastående. Till slut blir det lätt motorstopp när man ska börja rulla. Är det någon idé att feldiagnosticera och serva? Någon Ford - verkstad sa att de tar 1500kr för bara diagnostiken. Är det rimligt?

oftast när det står reparations objekt så fattar man väl att bilfan är nästan totalskrot, tror att det borde stå nånstans i deras protokoll alla fel och brister, hade ni kollat igenom protokollet med kikare och allt? många tyvärr som handlrar via kvd och andra auktion typ baserade handlare skiter att kolla igenom protokollet som är på hemsidan och då missar massor me fel och brister.

skulle va intressant om man kunde få se nät protokollet ifall du har kvar sidan? sidan som du budade på?

Varudeklaration tror jag inte behöver lämnas under 30k. Reparationsobjekt skriver handlarna för att det inte ska bli tjafs. Oavsett om bilen är fin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
6 juni 2018
#15
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:
Hang skrev:
Tack för alla svar! Vi behövde en bil snabbt och med två barn i släptåg, var det mer stressen som styrde än hjärnan.

Tyvärr köpte vi just en gammal Ford Tourneo Connect från 2004, alltså en minibuss. När man startar bilen går det bra att köra och stanna, men efter ett tag kämpar motorn med att rulla från stillastående. Till slut blir det lätt motorstopp när man ska börja rulla. Är det någon idé att feldiagnosticera och serva? Någon Ford - verkstad sa att de tar 1500kr för bara diagnostiken. Är det rimligt?

oftast när det står reparations objekt så fattar man väl att bilfan är nästan totalskrot, tror att det borde stå nånstans i deras protokoll alla fel och brister, hade ni kollat igenom protokollet med kikare och allt? många tyvärr som handlrar via kvd och andra auktion typ baserade handlare skiter att kolla igenom protokollet som är på hemsidan och då missar massor me fel och brister.

skulle va intressant om man kunde få se nät protokollet ifall du har kvar sidan? sidan som du budade på?

Varudeklaration tror jag inte behöver lämnas under 30k. Reparationsobjekt skriver handlarna för att det inte ska bli tjafs. Oavsett om bilen är fin.

jo men finns att läsa fullständig test i minsta detalj om kollar på bilarna/fordonen på auktion, åtminstone på kvds hemsida. där står det bilens utrusnintg, skador på bilen samt tekniska fel. Brukar stå kanske reparations obkejt samt mer info som tex att vissa funktioner ej testade då bilen är si och så. osäker funktion på motor-v'xellåda-bromsar. Är inne på hemsidan och läser nu. Svårt att missa, och personligen skulle ja skita i att köpa nått sånt? finns väl massor me fordon för under 30k som rullar på jättefint. Har ja missat nått eller.

Evildan
6 juni 2018
#16
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:
panda666 skrev:

oftast när det står reparations objekt så fattar man väl att bilfan är nästan totalskrot, tror att det borde stå nånstans i deras protokoll alla fel och brister, hade ni kollat igenom protokollet med kikare och allt? många tyvärr som handlrar via kvd och andra auktion typ baserade handlare skiter att kolla igenom protokollet som är på hemsidan och då missar massor me fel och brister.

skulle va intressant om man kunde få se nät protokollet ifall du har kvar sidan? sidan som du budade på?

Varudeklaration tror jag inte behöver lämnas under 30k. Reparationsobjekt skriver handlarna för att det inte ska bli tjafs. Oavsett om bilen är fin.

jo men finns att läsa fullständig test i minsta detalj om kollar på bilarna/fordonen på auktion, åtminstone på kvds hemsida. där står det bilens utrusnintg, skador på bilen samt tekniska fel. Brukar stå kanske reparations obkejt samt mer info som tex att vissa funktioner ej testade då bilen är si och så. osäker funktion på motor-v'xellåda-bromsar. Är inne på hemsidan och läser nu. Svårt att missa, och personligen skulle ja skita i att köpa nått sånt? finns väl massor me fordon för under 30k som rullar på jättefint. Har ja missat nått eller.

Ja du har missat nått, en cooool ball frääään motorstark bil köper du inte en väl fungerande för 30 kakor, däremot en trist och tråkig pensionärssläde av hög genomtänkt konstruktion tillika kvalité. tongue

4 261 Inlägg
6 juni 2018
#17
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Hybrid_ skrev:

Varudeklaration tror jag inte behöver lämnas under 30k. Reparationsobjekt skriver handlarna för att det inte ska bli tjafs. Oavsett om bilen är fin.

jo men finns att läsa fullständig test i minsta detalj om kollar på bilarna/fordonen på auktion, åtminstone på kvds hemsida. där står det bilens utrusnintg, skador på bilen samt tekniska fel. Brukar stå kanske reparations obkejt samt mer info som tex att vissa funktioner ej testade då bilen är si och så. osäker funktion på motor-v'xellåda-bromsar. Är inne på hemsidan och läser nu. Svårt att missa, och personligen skulle ja skita i att köpa nått sånt? finns väl massor me fordon för under 30k som rullar på jättefint. Har ja missat nått eller.

Ja du har missat nått, en cooool ball frääään motorstark bil köper du inte en väl fungerande för 30 kakor, däremot en trist och tråkig pensionärssläde av hög genomtänkt konstruktion tillika kvalité. tongue

inget fel på pensionärssläde^ då har man oftast pengar till att fika;) och ja gillar att fika jättemycket.  oftast när man vill ha motorstark så blir det inge fika sen efter.

Evildan
6 juni 2018
#18
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:
jo men finns att läsa fullständig test i minsta detalj om kollar på bilarna/fordonen på auktion, åtminstone på kvds hemsida. där står det bilens utrusnintg, skador på bilen samt tekniska fel. Brukar stå kanske reparations obkejt samt mer info som tex att vissa funktioner ej testade då bilen är si och så. osäker funktion på motor-v'xellåda-bromsar. Är inne på hemsidan och läser nu. Svårt att missa, och personligen skulle ja skita i att köpa nått sånt? finns väl massor me fordon för under 30k som rullar på jättefint. Har ja missat nått eller.

Ja du har missat nått, en cooool ball frääään motorstark bil köper du inte en väl fungerande för 30 kakor, däremot en trist och tråkig pensionärssläde av hög genomtänkt konstruktion tillika kvalité. tongue

inget fel på pensionärssläde^ då har man oftast pengar till att fika;) och ja gillar att fika jättemycket.  oftast när man vill ha motorstark så blir det inge fika sen efter.

221hk räknas väl inte som motorstarkt på detta forum?

https://mobil.blocket.se/annons/stockho … _/77535655
Senast redigerat av Evildan (6 juni 2018)

4 261 Inlägg
6 juni 2018
#19
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Ja du har missat nått, en cooool ball frääään motorstark bil köper du inte en väl fungerande för 30 kakor, däremot en trist och tråkig pensionärssläde av hög genomtänkt konstruktion tillika kvalité. tongue

inget fel på pensionärssläde^ då har man oftast pengar till att fika;) och ja gillar att fika jättemycket.  oftast när man vill ha motorstark så blir det inge fika sen efter.

221hk räknas väl inte som motorstarkt på detta forum?

https://mobil.blocket.se/annons/stockho … _/77535655

ser inte länken?! fufan 221hk! ska man me så mycket power? har 140hk på gunghästen, säker 40 kvar nu efter alla dessa år men hon går som ett skott! 0-100 tar det och ja e fram på jobbet.

6 062 Inlägg
6 juni 2018
#20
Om man vill skrota/sälja sin bil som repobjekt så fort den börjar krångla, utan att ens försöka hitta felet, så skall man inte ha bilar i 30k-klassen. För gamla bilar kommer gå sönder, ingen bilhandlare är så dum att den garanterar att en så gammal bil skall fungera felfritt. Skall man ha gamla bilar måste man nästan lära sig att laga dom själv, annars blir det dyrt. Vill man ha en bil som inte krånglar får man köpa en ny.


Sök