En bil att glida i. Skall inte trimmas direkt utan mer försökas få till ett bättre skick med skapligt stuk. Första luftfjädrade mantan i Sverige vad jag vet. Kommer få sig lite modernare motor också.
Det var väl dags att ta tag i det lite tråkigare sakerna som måste fixas. Tyvärr så fanns det ju en del rost under batterihyllan och hjulhuset samt i tröskeln bak så jag började fram på det jävligaste stället. Även fast jag har lagt bra många timmar på rostlagning så är det något som jag tror jag aldrig kommer bli bra på det, får väl hoppas det duger bara
Började med att riva front/sidokjol och skärm.
Såhär såg det ut inifrån mot hjulhuset. Är väl inte så lustigt när det ligger någon sorts spånskiva som bara drar åt sig fukt. Måste väl vara någon ljuddämpning men nu vittra den bara sönder så fort man tog tag i den så den hade nog gjort sitt
Batterihyllan
Började med att kapa bort en del och försöka bygga upp en nytt hörn. Försöker göra så lite skarvar som möjligt men det är ju svårt..
Får bli lite spackel för att fixa till det i motorutrymmet sen.
Nästa helg så ska jag fortsätta och göra klart och förhoppningsvis hinner jag fixa det som är i tröskeln då med
I lördags blev jag klar med rosten i hjulhuset och la lite färg på det. Ska lägga underredsmassa också nästa gång jag är ute. Tyvärr räckte inte grundfärgen till för att köra invändigt också.
Även framskärmen fick sig lite ny plåt. Hade ett litet hål och ett ställe som den börja mjukna till på.
Nästa gång jag är ute så blir det ett lager spackel på det med och förhoppningsvis montera den
Igår så blev det inte så mycket gjort på bilen tyvärr eftersom jag var tvungen att ta hand om en annan bil på lyften.
Men jag la lite underredsmassa på det jag lagade i hjulhuset och sen backa ut den. Kändes skönt ändå att lufta den lite
Känns som att det är ett steg närmare nu även fast det är mycket kvar. Väntar bara på varmare väder så man kan spackla och få på lite färg på sina ställen
Idag efter jobbet så rev jag ut stolar och matta för att laga lite i golvet på högersidan.
Efter jag lagt igen det hålet så började jag snegla lite på förarsidan, ingen vacker syn. Troligtvis har det stått vatten under ljudisoleringen vilket lett till mycket ytrost.
Själva golvet ser faktiskt okej ut om man skrapar lite och känns solit efter ett varv med besiktingshammaren dock så kommer det bli att riva skärm och laga i hjulhuset även på den här sidan.
Känns ju surt när man trodde det började närma sig slutet när andra sidan nästan var klar men det är ju lika bra att få det gjort nu
Innan jag åkte därifrån så började på det här fina hörnet, blir förhoppningsvis klar med det imorgon...
Kommer ligga lite lågt med uppdateringar nu, rostbilder är ju inte så roligt att kolla på men jag lär slänga upp ett inlägg om det händer något roligt
Känner bara för att klaga lite mer på hur jävla rostig den visade sig vara
Idag rev jag ur bakre delen av mattan då jag anade att det skulle finnas en del mer och jag hittade en del så att säga, nu har jag knackat sönder det mesta så jag tror jag har fått med allt, imorgon så ska jag nog börja sätta kapen i det. Och jag som trodde att det bara var batterihylla och lite i tröskeln
Tog även bort den popnitade plåten och det var ju inte några konstigheter om vad jag skulle hitta där
Lägesrapport hjulhus vänster fram, nytt domkraftsfäste på plats men det är lååångt kvar och mycket plåt innan det blir klart. Mer än halva golvet på vänstersidan är redan bytt.
Vet inte hur ja missat denna men nu ska de följas kul att en manta te räddas Hur funkar tank mätarn å vacum? De funkar inte på min men vore kul å få igång de 2l snurran är ju en slit varg men egentligen funkar alla gjutpannorna lika bra är ju bara boxarna i 2.2an som krånglar. Dock 5hk mer än 2l Ja lär börja med min snart. Höger tröskel på insidan å lite golv (där chassie nr ska finnas) sen ska chassie nr knackas in lite små grejer som lampor å spolning sen kan den egentligen bes igen men har ett uttrampningslager som är på väg ut genom lådan haha. Ska egentligen försöka fixa allt innan bes.
Tyfors skrev: Vet inte hur ja missat denna men nu ska de följas kul att en manta te räddas Hur funkar tank mätarn å vacum? De funkar inte på min men vore kul å få igång de 2l snurran är ju en slit varg men egentligen funkar alla gjutpannorna lika bra är ju bara boxarna i 2.2an som krånglar. Dock 5hk mer än 2l Ja lär börja med min snart. Höger tröskel på insidan å lite golv (där chassie nr ska finnas) sen ska chassie nr knackas in lite små grejer som lampor å spolning sen kan den egentligen bes igen men har ett uttrampningslager som är på väg ut genom lådan haha. Ska egentligen försöka fixa allt innan bes.
Ja det funkar fint på den här, jag hade en som jag fick byta Eco mätaren på eftersom den troligtvis dragit åt sig fukt eller liknande, tank mätaren är ju lätt att kolla vart problemet ligger
Eftersom jag inte har någon ambition direkt att åka fort med den här så behövs ingen vidare motor i den och det kan dessutom vara kul att testa att hålla sig borta från trimma cih motorer någon gång den som satt i gick bra, men med tanke på kammen och mekaniska lyftare så gjorde den sig inte så bra som en "underhållsfri" motor som jag är ute efter i den här.
2,2ans sprut har jag haft mycket problem med men det löser sig ju med ett 2,0 sprut
Tyfors skrev: Vet inte hur ja missat denna men nu ska de följas kul att en manta te räddas Hur funkar tank mätarn å vacum? De funkar inte på min men vore kul å få igång de 2l snurran är ju en slit varg men egentligen funkar alla gjutpannorna lika bra är ju bara boxarna i 2.2an som krånglar. Dock 5hk mer än 2l Ja lär börja med min snart. Höger tröskel på insidan å lite golv (där chassie nr ska finnas) sen ska chassie nr knackas in lite små grejer som lampor å spolning sen kan den egentligen bes igen men har ett uttrampningslager som är på väg ut genom lådan haha. Ska egentligen försöka fixa allt innan bes.
Ja det funkar fint på den här, jag hade en som jag fick byta Eco mätaren på eftersom den troligtvis dragit åt sig fukt eller liknande, tank mätaren är ju lätt att kolla vart problemet ligger
Eftersom jag inte har någon ambition direkt att åka fort med den här så behövs ingen vidare motor i den och det kan dessutom vara kul att testa att hålla sig borta från trimma cih motorer någon gång den som satt i gick bra, men med tanke på kammen och mekaniska lyftare så gjorde den sig inte så bra som en "underhållsfri" motor som jag är ute efter i den här.
2,2ans sprut har jag haft mycket problem med men det löser sig ju med ett 2,0 sprut
Eco mätarn har ja inte tittat på alls trots att ja haft min sen 03 haha. Tankmätarn har ja kollat flotören den funkar. Kabeln har ja jordat utan att mätarn rör sig så ja har nå annat fel.
Hoppas du får åka problem fritt me denna
Ja åker me 2.2 sprut å härva men inte ett problem peppar peppar hehe
Tyfors skrev: Vet inte hur ja missat denna men nu ska de följas kul att en manta te räddas Hur funkar tank mätarn å vacum? De funkar inte på min men vore kul å få igång de 2l snurran är ju en slit varg men egentligen funkar alla gjutpannorna lika bra är ju bara boxarna i 2.2an som krånglar. Dock 5hk mer än 2l Ja lär börja med min snart. Höger tröskel på insidan å lite golv (där chassie nr ska finnas) sen ska chassie nr knackas in lite små grejer som lampor å spolning sen kan den egentligen bes igen men har ett uttrampningslager som är på väg ut genom lådan haha. Ska egentligen försöka fixa allt innan bes.
Ja det funkar fint på den här, jag hade en som jag fick byta Eco mätaren på eftersom den troligtvis dragit åt sig fukt eller liknande, tank mätaren är ju lätt att kolla vart problemet ligger
Eftersom jag inte har någon ambition direkt att åka fort med den här så behövs ingen vidare motor i den och det kan dessutom vara kul att testa att hålla sig borta från trimma cih motorer någon gång den som satt i gick bra, men med tanke på kammen och mekaniska lyftare så gjorde den sig inte så bra som en "underhållsfri" motor som jag är ute efter i den här.
2,2ans sprut har jag haft mycket problem med men det löser sig ju med ett 2,0 sprut
Eco mätarn har ja inte tittat på alls trots att ja haft min sen 03 haha. Tankmätarn har ja kollat flotören den funkar. Kabeln har ja jordat utan att mätarn rör sig så ja har nå annat fel.
Hoppas du får åka problem fritt me denna
Ja åker me 2.2 sprut å härva men inte ett problem peppar peppar hehe
Jo jag hoppas det med
Hur är det med tempmätaren i din då? Den där voltregulatorn är ju standardfel
Ja det funkar fint på den här, jag hade en som jag fick byta Eco mätaren på eftersom den troligtvis dragit åt sig fukt eller liknande, tank mätaren är ju lätt att kolla vart problemet ligger
Eftersom jag inte har någon ambition direkt att åka fort med den här så behövs ingen vidare motor i den och det kan dessutom vara kul att testa att hålla sig borta från trimma cih motorer någon gång den som satt i gick bra, men med tanke på kammen och mekaniska lyftare så gjorde den sig inte så bra som en "underhållsfri" motor som jag är ute efter i den här.
2,2ans sprut har jag haft mycket problem med men det löser sig ju med ett 2,0 sprut
Eco mätarn har ja inte tittat på alls trots att ja haft min sen 03 haha. Tankmätarn har ja kollat flotören den funkar. Kabeln har ja jordat utan att mätarn rör sig så ja har nå annat fel.
Hoppas du får åka problem fritt me denna
Ja åker me 2.2 sprut å härva men inte ett problem peppar peppar hehe
Jo jag hoppas det med
Hur är det med tempmätaren i din då? Den där voltregulatorn är ju standardfel
Tempen funkar som den ska därför tror ja inte de e voltregulatorn som är fel, är ju bara en kabel men likförbannat en kabel för möe haha.
Eco mätarn har ja inte tittat på alls trots att ja haft min sen 03 haha. Tankmätarn har ja kollat flotören den funkar. Kabeln har ja jordat utan att mätarn rör sig så ja har nå annat fel.
Hoppas du får åka problem fritt me denna
Ja åker me 2.2 sprut å härva men inte ett problem peppar peppar hehe
Jo jag hoppas det med
Hur är det med tempmätaren i din då? Den där voltregulatorn är ju standardfel
Tempen funkar som den ska därför tror ja inte de e voltregulatorn som är fel, är ju bara en kabel men likförbannat en kabel för möe haha.
Ja el är ju ett helvete, tur det inte är så värst komplicerat på dom här
Man måste ju ha något att göra medans man väntar på att färg torkar och mina bakljus var lite tråkiga och spruckna så hittade jag ett annat par som såg lite bättre ut som jag målade på kanten och sedan röktonade lite.
Nu har även golvet fått sitt sista lager färg och snart lär det börjas montera tillbaka inredning
Har också gjort iordning grillen så bra som jag orkade för det här året så nu är fronten komplett igen, alla lampor kopplade och kollat så allt funkar. Känns skönt att ha alla fyra hjulen på igen
Har även gjort ett nytt bromsrör bakåt eftersom jag lyckades kapa det som satt när jag lagade golvet.
Nu känns det som det äntligen börjar ta sig igen även fast det finns en hel del småpill att plocka med.
Ska även försöka spackla iordning höger tröskel lite vettigt innan jag kan få på sidokjolen på den sidan sen är den komplett utvändigt iallafall
Har plockat ihop alla luftledningar och kablar och lagt tillbaka isoleringsmattan fram samt fått i baksäte och matta, har inte fått tillbaka förarstolen från min mor än som skulle täcka det slitna på insteget lite tillfälligt så det inte ser lika dumt ut, ibland önskar man att man kanske hade engagerat sig mer i syslöjden
I helgen hamnade all inredning på plats, fick fixa ett stolsfäste som var av på förarstolen med men det blev bra och skönt att den sitter fast ordentligt nu
Luftade bromsarna och ställde in framvagnen i körhöjd och sen tog jag ett varv för att testa lite. Luftfjädringen funkade bra och gjorde sin grej, varken för hård eller mjuk tyckte jag men det är ju svårt att säga på så kort tid.
Däremot så sjönk oljetrycket ju varmare oljan blev så det kändes ju inte så skoj rev pumpen och den såg bra ut men hann inte kolla något mer på det men hinner förhoppningsvis idag