Det har ju gått ett tag sedan sist så det är väl dags att uppdatera. Hittade en liten spricka i första kamaxellagret på 2,0 toppen så jag petade på den och då ramlade bort en bit så troligtvis var det där oljetrycket försvann. Tyckte ju att den såg bra ut vid första inspektion men efter en ordentlig rengöring kom det fram.
Lite halvdesperat på att få igång bilen så hade polaren en bonnportad 1900 topp liggandes som vi visste fungerade så jag fick hämta den och kasta på.
La på lite färg och målade upp en passande ventilkåpa nu när den har fått sig hiskeligt stor cylindervolym
Och typ såhär såg den ut i bilen, dock lite mer städat i motorutrymmet.
En första provkörning gjordes på ca. 2 mil, tyckte den var väldigt svårstartad och det kändes som att jag hade ett vakuumläckage.
Hade haft en del problem med tändning och insprutning så jag la all fokus där, sprayade hela motorn med startgas utan att hitta något och började lattja runt med tändinställningen. Tog iallafall den hem och hade fått till skaplig tomgång och den gick skapligt förövrigt och vågade mig på att åka till jobbet med den.
Först kom jag ca. 1km sen var den stendöd så då började jag vrida på fördelaren tills jag fick igång den och hade tomgång på ca. 1000varv. Sen kom jag 2 mil till och tappade tomgången helt och justerade tändningen igen så jag fick bra tomgång. När jag skulle åka hem från jobbet på kvällen så hade jag tomgång på ca. 2000varv igen och den var svårstartad.
Efter lite huvudkli när jag kom hem så väntade jag till nästa dag och startade den kall igen. då nöp jag ihop slangen till tomgångsventilen och då fick jag helt plötsligt normal tändning. Att det kan bli så mycket extrajobb när man väl har snöat in på att man har problem på ett ställa så man inte tänker på andra faktorer
Bytte iallafall tomgångsventil då den var helt vidöppen hela tiden och då blev den betydligt bättre på att starta och hade mycket bättre tomgång. Den startade tillochmed på två varv imorse när det var 0 gradigt trots avsaknad av kallstartsventil
Blaskade av den lite hemma.
Det är ju synd att min mobil inte tar så bra bilder men det blev faktiskt riktigt grymt i mörkret med dom här lamporna
Sen har jag även fått på jalusit, lite delade meningar om det. Ibland tycker jag det är skitsnyggt och ibland tvekar jag. Men det får nog sitta på nu när det väl har hamnat där.
Nu körs det så mycket som möjligt med den för att reda ut problem längs vägen. Har hittat lite som jag får se om jag orkar ta tag i.
- Det låter som att en lyftare inte riktigt hänger med, låter lite tråkigt men det går ju att åka med.
- Har ett litet grenrörsläckage låter det som, får se om jag orkar bry mig om det just nu, troligtvis får man knäcka till extraktorröret lite för att få det helt plant.
- Oljefiltret jag beställde hem hade för stor gänga, av någon mystisk anledning har det här bröstet mycket mindre gänga till filtret. Måste ta reda på gängan så jag kan byta till ett fräscht.