Det är väldigt mycket mätningar som krävs vid en seriös renovering och tar många timmar att renovera en hel motor.
Alla lagerspel ska mätas, detta för att säkerställa att tillräckligt många oljemolekyler ryms mellan t.ex vevaxel och ramlager.
Många skiter i att mäta detta, funkar i många fall men är en chansning.
Om lagerspelen är för små så blir det skrot av minst det lagret då det ej får tillräcklig smörjning och i värsta fall skrot av hela motorn när metallpartiklar från lagret åker ut i oljesystemet.
Är lagerspelen för stora blir oljetrycket för lågt och samtliga oljesmorda delar slits ut i förtid.
Radiallagerspelen mäts med antingen mikrometer eller plastigage, de flesta tycker det är enklast med plastigage.
Axiallagerspelet är spelet framåt bakåt på veven. Det blir en axialbelastning varje gång du håller kopplingspedalen nedtryckt, är detta spel för stort så veven kan röra sig för mycket framåt eller bakåt så finns det risk att motorn blir skrot. Sällan detta lagerspel behöver justeras men bör ändå mätas.
Axiallagerspelet mätas med bladmått, krävs inga andra specialgrejjer för det.
Cylinderloppen ska mätas att dom ej har blivit för nötta. Cylinderloppen blir koniska då dom slits.
Är cylinderloppen för slitna måste motorn borras och det behövs då kolvar och kolvringar av överdimension.
Vid en budgetrenovering så räcker det att hona cylindrarna och byta kolvringar, bättre än att inte göra någonting
Cylinderloppen mäts med en speciell indikatorklocka som är byggd för detta.
Kolvringsgapet ska mätas på samtliga kolvringar och är gapen för tighta måste dom filas till. Finns speciella kolvringsfilar för detta.
Lämnas kolvringsgapet för tight kommer kolvringen bottna och förstöra både kolv och cylindrar när motorn blir ordentligt varm vid t.ex hård acceleration.
Kolvringsgapet mäts med bladmått och slipas till antingen med en kolvringsfil eller försiktigt med en liten fin fil.
Eftersom du ej tänkt trimma och bilen går som den ska så är det bara slöseri med tid och pengar att renovera motorn.
En b230 håller minst 40k mil vid normal körning trots att det slarvas med service.
Kosta istället på motorn din en ordentlig service.
Byt tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, bränslefilter, luftfilter, oljefilter och motorolja.
Sen kan du även passa på att byta bromsvätska, bakaxelolja, växellådsolja och servoolja.