3616
Sök

Köpråd: driftsäker kombi

21 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
Med tvillingar tvillingar påväg nu i oktober så är vi behov av en större bil (tidigare bil var en yaris hsd som nu är såld). Jag har möjlighet till ett räntefritt lån upp till 330000 via jobbet, vilket är lockande att utnyttja då det frigör kapital för ett eventuellt husköp (vi bor i en 2a idag som vi kan få att funka ett tag till).

Nuvarande behov:
Vi kör ca 90% stadstrafik (korta sträckor), med 1-2 långfärder (~120mil tor)

Våra krav:
Driftsäker, ekonomisk, komfortabel men framför allt säker bil.
Isofix
Plus om drag för mindre släp ärenden

Framöver kan det bli en del landsväg beroende på hur husletandet går.

Vi har tittat på två möjliga lösningar:

1. Köpa en 3-4 år gammal kombi kontant för ca 100000-150000 som även kan fungera som andra bil framöver
    - Kia Ceed SW 1.6 Crdi Special Edition -15 5000mil med drag som vi fått ner priset till 105000
    - Golf Variant 1.6 tdi bluemotion m5 -16 (tillv.-15) 1900mil med drag som vi fått ner priset till 135000

Känns som golfen är lite modernare, mer komfortabel samt med fler säkerhets funktioner som adaptiv farthållare, stads/akut broms.

2. Köpa en större kombi genom lånet för upptil 350000
Här har vi tittat på allt från Kia optima plug-in, passat, Mercedes c/e.

Vi har också tänkt att om vi blir i behov av två bilar så kan vi gå med alternativ 2 då behovet kommer upp.

Till min fråga:

Kian är 30000 kr billigare och har ca 3år garanti kvar jämfört med golfen som i sin tur känns mer modern, gått mindre (83åring dom kört den)  och kanske mer gedigen.

Känns som en nobrainer och att jag bara ska ta kian, är jag dumsnål nu?
Är golfen verkligen värd de extra 30000?
Senast redigerat av Snartfarsa (29 juli 2018)

Of World
3 369 Inlägg
29 juli 2018
Toyota prius plus är perfekt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 008 Inlägg
29 juli 2018
Golfarna tenderar ju till att krångla en del. Är du inte så sugen på täta verkstadsbesök hade jag gått på Kian.Men visst: En Prius är en Prius. Men de kostar en del av just den anledningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
Kia försäljaren drog tillbaka bilen från försäljning. Prius+ är klart ett alternativ.
Får jaga vidare ett tag tror jag.

1 271 Inlägg
29 juli 2018
Hybrid_ skrev:
Golfarna tenderar ju till att krångla en del. Är du inte så sugen på täta verkstadsbesök hade jag gått på Kian.Men visst: En Prius är en Prius. Men de kostar en del av just den anledningen.

Det var ett ohövligt generaliserande av världens mest sålda bil. Källa på det?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

21 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
Hybrid_ skrev:

Hybrid_ du verkar jobba med Kia, vet du hur stor skillnad det är mellan Ceed Special Edition och Ceed GT-Line?

4 261 Inlägg
30 juli 2018
Yes kör me kian du, ceed alltså. Då kan du även dra grejer me den, vet inte hur mycke man får dra me plug in kian?. Men känns jävligt dyrt iaf me plug in kian, den pallar kanske högst 40-50km me rent el om allt är som det ska. Skulle ha kört me en ceed iaf, varför inte köpa en nyare ceed? 7 år garanti osv. Slipper ni huvudvärk flera år frammåt. Skippa vag tycker jag, bara massa problem om ni har otur.

21 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
panda666 skrev:
Yes kör me kian du, ceed alltså. Då kan du även dra grejer me den, vet inte hur mycke man får dra me plug in kian?. Men känns jävligt dyrt iaf me plug in kian, den pallar kanske högst 40-50km me rent el om allt är som det ska. Skulle ha kört me en ceed iaf, varför inte köpa en nyare ceed? 7 år garanti osv. Slipper ni huvudvärk flera år frammåt. Skippa vag tycker jag, bara massa problem om ni har otur.

Ser ju inte som att det blir annat är japanskt och nu kanske koreanskt för mig. ska se om jag kan få tag i en billigare Kia Ceed för de(t) första åre(n/t) och därefter slå på stort. Känns som att elbilar/hybrider med längre räcvidd är bara runt hörnet.

4 261 Inlägg
30 juli 2018
Snartfarsa skrev:
panda666 skrev:

Ser ju inte som att det blir annat är japanskt och nu kanske koreanskt för mig. ska se om jag kan få tag i en billigare Kia Ceed för de(t) första åre(n/t) och därefter slå på stort. Känns som att elbilar/hybrider med längre räcvidd är bara runt hörnet.

personligen tror ja att allt är lite av en hoax. Tror tekniken finns där men dom vill inte ge oss en personbil som klarar av 500km rent el som inte kostar 1 miljon, 2018 och inte en enda elbil i 300.000krs prisklass som klarar långt me el? hur kan tesla palla 500km men inte en vanlig personbil? låter jävligt konstigt tycker ja. dom vill nog dra ut på detta ordentligt. Kör en kia du;) du blir nog jätteglad ska du se. Har en på jobbet som kör ceed diesel 13-14 årsmodell och han är supernöjd.

7 441 Inlägg
31 juli 2018
Presidento skrev:

Speciellt om man ska ha in en tvillingvagn där bak - NOT!!!!!!

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
31 juli 2018
ceed är en aning liten där bak om du ska ha in en trilling vagn

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_ … _8&w=3

trevligare bil enligt mig, känns bättre ihopsatt sen har du mycket garanti kvar också

Of World
3 369 Inlägg
31 juli 2018
torsen skrev:
Presidento skrev:

Speciellt om man ska ha in en tvillingvagn där bak - NOT!!!!!!

Om man inte använder alla 7 säten så.. Logiskt tänkande eller?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök