29 juli 2018
Trådstartare
Med tvillingar tvillingar påväg nu i oktober så är vi behov av en större bil (tidigare bil var en yaris hsd som nu är såld). Jag har möjlighet till ett räntefritt lån upp till 330000 via jobbet, vilket är lockande att utnyttja då det frigör kapital för ett eventuellt husköp (vi bor i en 2a idag som vi kan få att funka ett tag till).
Nuvarande behov:
Vi kör ca 90% stadstrafik (korta sträckor), med 1-2 långfärder (~120mil tor)
Våra krav:
Driftsäker, ekonomisk, komfortabel men framför allt säker bil.
Isofix
Plus om drag för mindre släp ärenden
Framöver kan det bli en del landsväg beroende på hur husletandet går.
Vi har tittat på två möjliga lösningar:
1. Köpa en 3-4 år gammal kombi kontant för ca 100000-150000 som även kan fungera som andra bil framöver
- Kia Ceed SW 1.6 Crdi Special Edition -15 5000mil med drag som vi fått ner priset till 105000
- Golf Variant 1.6 tdi bluemotion m5 -16 (tillv.-15) 1900mil med drag som vi fått ner priset till 135000
Känns som golfen är lite modernare, mer komfortabel samt med fler säkerhets funktioner som adaptiv farthållare, stads/akut broms.
2. Köpa en större kombi genom lånet för upptil 350000
Här har vi tittat på allt från Kia optima plug-in, passat, Mercedes c/e.
Vi har också tänkt att om vi blir i behov av två bilar så kan vi gå med alternativ 2 då behovet kommer upp.
Till min fråga:
Kian är 30000 kr billigare och har ca 3år garanti kvar jämfört med golfen som i sin tur känns mer modern, gått mindre (83åring dom kört den) och kanske mer gedigen.
Känns som en nobrainer och att jag bara ska ta kian, är jag dumsnål nu?
Är golfen verkligen värd de extra 30000?
Senast redigerat av Snartfarsa (29 juli 2018)