3214
Sök

För trångt för att montera elfläkt VOLVO 940 LTT

14 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#1
Ja, som rubriken lyder har jag en Volvo 940 ltt som jag vill montera elfläkt i istället för gamle höfläkten. Men nu har jag stött på problemet att det är för trångt mellan kylaren och vattenpumpen för elfläkten att slinka mellan. Någon som har stött på liknande problem innan och hur löste ni isåfall det? Kan det vara för stor ic?
Har ju sett på andra bilar som har hur mycket plats som helst där i mellan medan jag knappt får plats med ett finger
Senast redigerat av Decoco (23 oktober 2018)

6 056 Inlägg
23 oktober 2018
#2
Om den gamla fläkten fick plats måste väl en elfläkt rymmas?

2 306 Inlägg
23 oktober 2018
#3
Lägg upp en bild! Aldrig hört talas om... Du tar ju bort höfläkten först, som tar mycket större plats!


14 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229343/229343-edff77be4025e7e489117569697a53ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229343/229343-657689081901aa3e9aa7e93032c0d0ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229343/229343-d7bd26522711bbd079edfcdcfedb8093.jpg

Jag är mycket medveten om att man behöver ta bort höfläkten innan smile

4 467 Inlägg
23 oktober 2018
#5
Sätt dit en original elfläkt med tillhörande kåpa.

14 Inlägg
23 oktober 2018
Trådstartare
#6
Jag testade ju att göra det innan, men den får helt enkelt inte plats ifall jag tar bort höfläkten och sätter dit elfläkten med tillhörande kåpa. Den tar i vattenpumpen.

6 056 Inlägg
24 oktober 2018
#7
Tar du bort fläkt och kåpa måste du ju ha cirka 20cm, hur bred är elfläkten egentligen?

158 Inlägg
24 oktober 2018
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-38bb8b041423da9cfe99af0c6179d01e.jpg

Jag förstår inte hur den kan ta i vattenpumpen som sitter bakom remskivan. Den borde ju ta i annat först.


14 Inlägg
24 oktober 2018
Trådstartare
#9
Jo den tar i där de 4 skruvarna är

158 Inlägg
24 oktober 2018
#10
Vilken fläkt använder du?


14 Inlägg
24 oktober 2018
Trådstartare
#11
Samma som du har, orginal 940 fläkt

158 Inlägg
24 oktober 2018
#12
Nåja. 940 fläkten har ett fäste som består av en stålställning som sitter runt fläkthuset. Den har även svetsade fästen som behövs bockas lite för att det ska passa bra. Monteras med m6 nere och m8 uppe, ca tre centimeter in i fläktslussen med platta sidan mot motorn.

Går även att fästa i slussen med plåtbleck och självbärande skruv.

Jag har en 850 fläkt med tillhörande kåpa på bilden. Kåpan får kapas för att det ska passa.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-58552ad875c50ecabb909ac6ba3cb1ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-b1404a1fbad5530d872b88f193933f15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-bb70bde78b9248589cce4813e3399f05.jpg
Senast redigerat av ViktorHolm (24 oktober 2018)


198 Inlägg
24 oktober 2018
#13
Intercoolern bygger på lite.
Det finns inte olika fläktpaket för med och utan turbo?


4 146 Inlägg
24 oktober 2018
#14
Jag hade samma problem på min 940 LTT. Vissa turbobilar har ICn längre bak än andra och man får då inte plats med elfläkten som du märkt.

Alternativen är att hitta andra fästen så du kan flytta fram IC eller byta IC. Eller hitta en elfläkt som inte bygger så mycket.


2 306 Inlägg
24 oktober 2018
#15
Aha! Har en tanke... Har du lilla kylet? Kan hända att det bygger ut mer. När jag bytte till elfläkt (940 original dock) så bytte jag samtidigt till den stora kylaren, som elfläktens kåpa passar rakt på. Minns att jag satte den längre fram än det lilla kylet satt. Om elfläkten bara fanns med det stora kylet kan detta vara en del av problemet

På bilar med elfläkt ersätts dock de skruvar som sticker ut med vanliga, så är det de som tar i räcker det att byta ut dem mot andra, som bilar med elfläkt original har det.

Inte den bästa bilden, men det var den jag kunde hitta nu i all hast. Sådana skruvar skulle kanske lösa problemet?

https://i.imgur.com/UHYb0Rx.jpg


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
24 oktober 2018
#16
Du behöver byta till stora kylet som elfläkten är anpassad för. Detta medför att du behöver byta till intercooler med mittanslutningar, som är anpassad för stora kylet. Vet ej om du blir tvungen att byta tryckrör etc..


14 Inlägg
24 oktober 2018
Trådstartare
#17
Arly165 skrev:
Du behöver byta till stora kylet som elfläkten är anpassad för. Detta medför att du behöver byta till intercooler med mittanslutningar, som är anpassad för stora kylet. Vet ej om du blir tvungen att byta tryckrör etc..

Japp, tror att det är så som du säger. Men tror att det medför att jag behöver byta till lite "längre" kyl och tryck slangar

14 Inlägg
24 oktober 2018
Trådstartare
#18
Mew skrev:
Aha! Har en tanke... Har du lilla kylet? Kan hända att det bygger ut mer. När jag bytte till elfläkt (940 original dock) så bytte jag samtidigt till den stora kylaren, som elfläktens kåpa passar rakt på. Minns att jag satte den längre fram än det lilla kylet satt. Om elfläkten bara fanns med det stora kylet kan detta vara en del av problemet

På bilar med elfläkt ersätts dock de skruvar som sticker ut med vanliga, så är det de som tar i räcker det att byta ut dem mot andra, som bilar med elfläkt original har det.

Inte den bästa bilden, men det var den jag kunde hitta nu i all hast. Sådana skruvar skulle kanske lösa problemet?

https://i.imgur.com/UHYb0Rx.jpg

Ja, det är nog det lilla kylet som jag har. Tack för bilden och svaret smile

14 Inlägg
24 oktober 2018
Trådstartare
#19
Passar stora automat kylet med ac på min bil som inte har ac och är manuell?

2 306 Inlägg
25 oktober 2018
#20
Decoco skrev:
Passar stora automat kylet med ac på min bil som inte har ac och är manuell?

Ja det passar, men du behöver även fästen, intercoolern och kylarslangarna från bilen du plockar det stora kylet från. Förmodligen även tryckslangar med.



Sök