3296
Sök

Släckta bakljus vid totalt mörker?

6 062 Inlägg
15 november 2018
#21
Aftonbladet samt SVT Aktuellt borde göra små inslag om saken och uppmärksamma folk på att bakljus alltid inte slår sig på automatiskt nu för tiden. De kunde dessutom upplysa om aktuella regler för körning med dimljus när det inte är dimma

7 441 Inlägg
15 november 2018
#22
Svarte_Orm skrev:
Aftonbladet samt SVT Aktuellt borde göra små inslag om saken och uppmärksamma folk på att bakljus alltid inte slår sig på automatiskt nu för tiden. De kunde dessutom upplysa om aktuella regler för körning med dimljus när det inte är dimma

På nyare Honda, 2 - 3 år gamla, så kopplas ljuset om automatiskt så att först bakljusen lyser när det börjar "bli skumt" . Därefter, när det börjar bli "riktigt mörkt" så skiftar bilen från varselljus till halvljus helt automatiskt.
Vill man använda helljus måste man dock skifta från "automatiskt" på ljusomkopplaren.
Önskar man på Honda använda dimljus/spoilerlampor så kopplas halvljus automatiskt bort, men bakljus lyser.l

Borde inte vara så svårt för andra biltillverkare att kopiera Honda´s belysningsinkoppling.

B t w så redan på min MB 124/E-klass-88 så kopplades halvljuset bort när man satte på dimljusen.
Var lag på "DÅ"!

För övrigt anser jag att vissa nya bilars LED-slingor är mycket starkt störande i backspegeln vid kökörning i stadstrafik. Även ett oskick att ha foten på bromsen när man står stilla. Nyare bilars bromsljus av LED-typ bländar kraftigt. Kan man åka till månen så borde man kunna konstruera belysning som anpassar sig till rådande mörker.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 november 2018
#23
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Aftonbladet samt SVT Aktuellt borde göra små inslag om saken och uppmärksamma folk på att bakljus alltid inte slår sig på automatiskt nu för tiden. De kunde dessutom upplysa om aktuella regler för körning med dimljus när det inte är dimma

På nyare Honda, 2 - 3 år gamla, så kopplas ljuset om automatiskt så att först bakljusen lyser när det börjar "bli skumt" . Därefter, när det börjar bli "riktigt mörkt" så skiftar bilen från varselljus till halvljus helt automatiskt.
Vill man använda helljus måste man dock skifta från "automatiskt" på ljusomkopplaren.
Önskar man på Honda använda dimljus/spoilerlampor så kopplas halvljus automatiskt bort, men bakljus lyser.l

Borde inte vara så svårt för andra biltillverkare att kopiera Honda´s belysningsinkoppling.

B t w så redan på min MB 124/E-klass-88 så kopplades halvljuset bort när man satte på dimljusen.
Var lag på "DÅ"!

För övrigt anser jag att vissa nya bilars LED-slingor är mycket starkt störande i backspegeln vid kökörning i stadstrafik. Även ett oskick att ha foten på bromsen när man står stilla. Nyare bilars bromsljus av LED-typ bländar kraftigt. Kan man åka till månen så borde man kunna konstruera belysning som anpassar sig till rådande mörker.

Beror ju på att alla har automatlåda numera och ingen sitter ju och fipplar med omröraren i en sådan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 november 2018
#24
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Aftonbladet samt SVT Aktuellt borde göra små inslag om saken och uppmärksamma folk på att bakljus alltid inte slår sig på automatiskt nu för tiden. De kunde dessutom upplysa om aktuella regler för körning med dimljus när det inte är dimma

På nyare Honda, 2 - 3 år gamla, så kopplas ljuset om automatiskt så att först bakljusen lyser när det börjar "bli skumt" . Därefter, när det börjar bli "riktigt mörkt" så skiftar bilen från varselljus till halvljus helt automatiskt.
Vill man använda helljus måste man dock skifta från "automatiskt" på ljusomkopplaren.
Önskar man på Honda använda dimljus/spoilerlampor så kopplas halvljus automatiskt bort, men bakljus lyser.l

Borde inte vara så svårt för andra biltillverkare att kopiera Honda´s belysningsinkoppling.

B t w så redan på min MB 124/E-klass-88 så kopplades halvljuset bort när man satte på dimljusen.
Var lag på "DÅ"!

För övrigt anser jag att vissa nya bilars LED-slingor är mycket starkt störande i backspegeln vid kökörning i stadstrafik. Även ett oskick att ha foten på bromsen när man står stilla. Nyare bilars bromsljus av LED-typ bländar kraftigt. Kan man åka till månen så borde man kunna konstruera belysning som anpassar sig till rådande mörker.

Många bilar har idag autohold-funktion, men så länge den är aktiv så lyser bromsljusen ändå oavsett om föraren har foten på bromspedalen eller inte.
Det borde gå att ändra tycker jag, och det kanske kan programmeras bort för allt jag vet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 441 Inlägg
15 november 2018
#25
caromania skrev:
torsen skrev:
Svarte_Orm skrev:
Aftonbladet samt SVT Aktuellt borde göra små inslag om saken och uppmärksamma folk på att bakljus alltid inte slår sig på automatiskt nu för tiden. De kunde dessutom upplysa om aktuella regler för körning med dimljus när det inte är dimma

På nyare Honda, 2 - 3 år gamla, så kopplas ljuset om automatiskt så att först bakljusen lyser när det börjar "bli skumt" . Därefter, när det börjar bli "riktigt mörkt" så skiftar bilen från varselljus till halvljus helt automatiskt.
Vill man använda helljus måste man dock skifta från "automatiskt" på ljusomkopplaren.
Önskar man på Honda använda dimljus/spoilerlampor så kopplas halvljus automatiskt bort, men bakljus lyser.l

Borde inte vara så svårt för andra biltillverkare att kopiera Honda´s belysningsinkoppling.

B t w så redan på min MB 124/E-klass-88 så kopplades halvljuset bort när man satte på dimljusen.
Var lag på "DÅ"!

För övrigt anser jag att vissa nya bilars LED-slingor är mycket starkt störande i backspegeln vid kökörning i stadstrafik. Även ett oskick att ha foten på bromsen när man står stilla. Nyare bilars bromsljus av LED-typ bländar kraftigt. Kan man åka till månen så borde man kunna konstruera belysning som anpassar sig till rådande mörker.

Beror ju på att alla har automatlåda numera och ingen sitter ju och fipplar med omröraren i en sådan.

På min tid, för några år sedan, när jag åkte Jeep Cherokee, så hade automatlådan ett "P"-läge.

5 198 Inlägg
15 november 2018
#26
torsen skrev:
caromania skrev:
torsen skrev:

På nyare Honda, 2 - 3 år gamla, så kopplas ljuset om automatiskt så att först bakljusen lyser när det börjar "bli skumt" . Därefter, när det börjar bli "riktigt mörkt" så skiftar bilen från varselljus till halvljus helt automatiskt.
Vill man använda helljus måste man dock skifta från "automatiskt" på ljusomkopplaren.
Önskar man på Honda använda dimljus/spoilerlampor så kopplas halvljus automatiskt bort, men bakljus lyser.l

Borde inte vara så svårt för andra biltillverkare att kopiera Honda´s belysningsinkoppling.

B t w så redan på min MB 124/E-klass-88 så kopplades halvljuset bort när man satte på dimljusen.
Var lag på "DÅ"!

För övrigt anser jag att vissa nya bilars LED-slingor är mycket starkt störande i backspegeln vid kökörning i stadstrafik. Även ett oskick att ha foten på bromsen när man står stilla. Nyare bilars bromsljus av LED-typ bländar kraftigt. Kan man åka till månen så borde man kunna konstruera belysning som anpassar sig till rådande mörker.

Beror ju på att alla har automatlåda numera och ingen sitter ju och fipplar med omröraren i en sådan.

På min tid, för några år sedan, när jag åkte Jeep Cherokee, så hade automatlådan ett "P"-läge.

P läget är en bra grej det ;-) Går lika fort å lägga i D från P som att flytta foten från bromsen till gasen

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 november 2018
#27
gamlingen skrev:
torsen skrev:
caromania skrev:

Beror ju på att alla har automatlåda numera och ingen sitter ju och fipplar med omröraren i en sådan.

På min tid, för några år sedan, när jag åkte Jeep Cherokee, så hade automatlådan ett "P"-läge.

P läget är en bra grej det ;-) Går lika fort å lägga i D från P som att flytta foten från bromsen till gasen

Nja. Jag slipper gärna det faktiskt. Om folk tycker det är så obehagligt att ligga bakom en bil som står still och har tända bromsljus vid ett rödlyse så får de helt enkelt ta bussen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 062 Inlägg
15 november 2018
#28
Bromsljusen är irriterande men dimbakljus är ännu värre. Och när vissa idioter sätter på dimljusen fram för att bilen skall se "häftigare" ut så sätter de även på bak av misstag och sedan blir alla som kör bakom bländade

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
15 november 2018
#29
Svarte_Orm skrev:
Bromsljusen är irriterande men dimbakljus är ännu värre. Och när vissa idioter sätter på dimljusen fram för att bilen skall se "häftigare" ut så sätter de även på bak av misstag och sedan blir alla som kör bakom bländade

Håller med!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
15 november 2018
#30
Kolla detta MOS-reportage:

https://youtu.be/lJGGa2CVcHo

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
16 november 2018
#31
Svarte_Orm skrev:
Bromsljusen är irriterande men dimbakljus är ännu värre. Och när vissa idioter sätter på dimljusen fram för att bilen skall se "häftigare" ut så sätter de även på bak av misstag och sedan blir alla som kör bakom bländade

+1 på den.

Använder ALDRIG mina dimljus på Octavian som "bara" dimljus.
Däremot har jag kodat om bilen så när jag slår på helljuset går dimljusen på automatiskt, och stängs därmed även av automatiskt när jag bländar av.
Dimbakljuset är nog aldrig tänt på min bil annat än vid funktionskontrollen i fabriken/dito kontroll vid service.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 394 Inlägg
16 november 2018
#32
Cuefa skrev:
Svarte_Orm skrev:
Bromsljusen är irriterande men dimbakljus är ännu värre. Och när vissa idioter sätter på dimljusen fram för att bilen skall se "häftigare" ut så sätter de även på bak av misstag och sedan blir alla som kör bakom bländade

+1 på den.

Använder ALDRIG mina dimljus på Octavian som "bara" dimljus.
Däremot har jag kodat om bilen så när jag slår på helljuset går dimljusen på automatiskt, och stängs därmed även av automatiskt när jag bländar av.
Dimbakljuset är nog aldrig tänt på min bil annat än vid funktionskontrollen i fabriken/dito kontroll vid service.

dem behövs vid krafrigt snöfall  och dimma,,  brukar gå ut å be folk slå på dem,, och ibland blir jag förbannad då folk ej syns så då kör jag med helljus på för att kunna se skiten,, och blir ju inte bättre när folk ej ens har på bakljus,, och snö på dem,, MORR
Senast redigerat av granadadr (16 november 2018)


7 441 Inlägg
16 november 2018
#33
granadadr skrev:
Cuefa skrev:
Svarte_Orm skrev:
Bromsljusen är irriterande men dimbakljus är ännu värre. Och när vissa idioter sätter på dimljusen fram för att bilen skall se "häftigare" ut så sätter de även på bak av misstag och sedan blir alla som kör bakom bländade

+1 på den.

Använder ALDRIG mina dimljus på Octavian som "bara" dimljus.
Däremot har jag kodat om bilen så när jag slår på helljuset går dimljusen på automatiskt, och stängs därmed även av automatiskt när jag bländar av.
Dimbakljuset är nog aldrig tänt på min bil annat än vid funktionskontrollen i fabriken/dito kontroll vid service.

dem behövs vid krafrigt snöfall  och dimma,,  brukar gå ut å be folk slå på dem,, och ibland blir jag förbannad då folk ej syns så då kör jag med helljus på för att kunna se skiten,, och blir ju inte bättre när folk ej ens har på bakljus,, och snö på dem,, MORR

Tror att problemet med "insnöade"/isbelagda bakljusglas kommer att bli akut vid mörker och snöfall.
Analogt med att LED-lampor fram vid kyld nederbörd fryser fast och bildar en skorpa som slutligen blir ogenomsiktlig.
Priset vi får betala för "effektivitet genom mindre strömförbrukning" så att värmen från glödtrådslampor inte längre kan smälta isbeläggningen.
Sviterna av att EU påbjudit att baklysen inte ska vara tända vid färd, utom vid mörker.
Men EU har inte fastställt när mörker inträder.
Inte heller har EU kunskap om att nyare bilar har LED-lampor, vilka förbrukar en bråkdel så mycket ström som äldre bilar med konventionella glödlampor.
Men vi har väl de politiska beslut och påbud vi förtjänar.

Förr i tiden hade Mercedes "räfflade" bakljusglas som i någon mån stod emot nedsmutsning och nedisning.
Mercedes var även först med "regnränna" på A-stolparna som ledde bort smutsvatten från sidrutor och utvändiga backspeglar.

2 638 Inlägg
16 november 2018
#34
Growe skrev:
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Kör alltid på auto-läge på min superb, aldrig behövt ändra manuellt på det för att det skulle ha varit fel ljuskälla tänd i förhållande till väderlek/tid på dagen. Styrs ju av ljuskänslighet och vid regn/dimma är det tillräckligt mörkt ute för att halvljuset ska ha tänts. I nollläge/auto-läge när enbart drl lyser så är instrumentbelysningen släckt förutom pilarna för hastighet och varvräknare så man ser lätt när halvljus är släckt eller tänt. Så funkar min superb iallafall.

4 822 Inlägg
17 november 2018
#35
gamlingen skrev:
torsen skrev:
caromania skrev:
Beror ju på att alla har automatlåda numera och ingen sitter ju och fipplar med omröraren i en sådan.

På min tid, för några år sedan, när jag åkte Jeep Cherokee, så hade automatlådan ett "P"-läge.

P läget är en bra grej det ;-) Går lika fort å lägga i D från P som att flytta foten från bromsen till gasen

man lägger ju inte i P varje gång man stannar vid rött ljust eller andra tillfällen man står stilla.

då måste ni älska mig och alla andra med automatlåda som måste ligga och bromsa när man krypkör i bilköer för att inte köra in i bilen framför.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
17 november 2018
#36
Jag tycker att man bara ska acceptera att på väl fungerande bilar så lyser bromsljuset när man trycker på bromsen. Inget att bry sig om enligt mig.
Hur gör den personen som kör med bensinomrörare på golvet vid kö när det lutar lite? Drar den i parkeringsbromsen var 10:e sekund, eller?

Näe, P-läget på en automatlåda är ingen ersättare för parkeringsbromsen.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (17 november 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 822 Inlägg
17 november 2018
#37
-Akerfeldt- skrev:
Growe skrev:
Lowpass skrev:
Problemet är väl att man har det på "OFF" läge och inte på "AUTO".
Kör man på OFF-läge kommer väl fortfarande bakljusen vara släckta och DRL tända?

Autoläget är totalt värdelöst. För det tänder ju inte ljuset när det är dimma eller regn.   Förstår inte varför folk är så jävla korkade och inte tänder skiten när dom sätter sig i bilen oavsätt väderlek..

Kör alltid på auto-läge på min superb, aldrig behövt ändra manuellt på det för att det skulle ha varit fel ljuskälla tänd i förhållande till väderlek/tid på dagen. Styrs ju av ljuskänslighet och vid regn/dimma är det tillräckligt mörkt ute för att halvljuset ska ha tänts. I nollläge/auto-läge när enbart drl lyser så är instrumentbelysningen släckt förutom pilarna för hastighet och varvräknare så man ser lätt när halvljus är släckt eller tänt. Så funkar min superb iallafall.

jag har alltid haft den i autoläget på dom volvo bilar jag haft med drl (V50, V40, V60) och det funkar jätte bra, även vid dimma.
när det regnar och man drar igång torkarna så tänder den halvljuset så fort den har gjort x antal slag inom en viss tid.
på volvo bilar så är hela instumenthuset tänt oavsett läger på ljusvredet.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
18 008 Inlägg
17 november 2018
#38
Cuefa måste vi också älska Christian S! Då hans bil tänder dimljuset när han sätter på helljus. Mindre kul att ligga bakom honom en mörk kväll...big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 120 Inlägg
17 november 2018
#39
På min GLC har jag inte rört varesig ljusreglaget eller slagit på/från helljuset manuellt på 10.000 mil.


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
17 november 2018
#40
Hybrid_ skrev:
Cuefa måste vi också älska Christian S! Då hans bil tänder dimljuset när han sätter på helljus. Mindre kul att ligga bakom honom en mörk kväll...big_smile

Observera. Dimljus. INTE dimbakljus... wink
Jag e inte så elak... Bara nästan wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök