Nimbus 22 DC Exclusive 1988 renovering inte bil utan båt
TJENA! Sommaren 2018 köpte jag mig en NIMBUS 22 DC Exclusive årsmodell 1988 med en Volvo penta AQ271c V8 samt volvopentas duopropp 290 drev. Vilken kombo smilesmile Båten var i slitet bruks skick..... Men det skall nu ändras på.... Visa mer
Sommaren 2018 köpte jag mig en NIMBUS 22 DC Exclusive årsmodell 1988 med en Volvo penta AQ271c V8 samt volvopentas duopropp 290 drev.
Vilken kombo
Båten var i slitet bruks skick.....
Men det skall nu ändras på.
Här får ni följa mitt projekt " Sliten lyx DC till modern klassiker" som startade hösten 2018.
Tanke med båten över en 5-8 års plan är följande:
- Ny motor - Nytt drev - Värmare - Automatsika trimplan - Dra ny el i båten -Ankarspel -Lägga full TEAK i durken som på SPECTRA modellen -Dusch på badbryggan -Kylskåp -Pentry -Bogpropeller
Härligt att se alla bilder på båtfixet nu i allt det kalla och mörka. Hade en liknande båt för många år sedan,en Fourwinns 215 sundowner jag köpte stöldskadad som ett större projekt. Fick ihop den efter nåt år och hade mycket skoj med den tills en större grundstötning gjorde att jag tappade sugen för den. Lycka till med tillfixningen och härligt att kolla upp vad du/ni gör !
Härligt att se alla bilder på båtfixet nu i allt det kalla och mörka. Hade en liknande båt för många år sedan,en Fourwinns 215 sundowner jag köpte stöldskadad som ett större projekt. Fick ihop den efter nåt år och hade mycket skoj med den tills en större grundstötning gjorde att jag tappade sugen för den. Lycka till med tillfixningen och härligt att kolla upp vad du/ni gör !
Roligt att dela med sig av man man gör. Kul med projekt. Okej, intressant. Aj då, kan förstår det. Tack så mycket:) tack för feedback:)
Nu är även instrument panelen samt sidorna på lack, blir vita och fina istället för blekt tråkig ljusblå. Även planerat för nya tryckknappar för olika funktioner i båten stället för de gamla knapparna från 88... säkert bra då med tycker om lite modernare knappar och bra att kolla över elen i båten med. Även lossat hela rurmtranen för att komma åt att ta kom instrument panelen samt att-göra-listan rent ordentligt och att vaxa köra med 3M steg ÖVERALLT:)
Ännu en lördag med lite jobb på båten. Jag håller på att avslutar rubbing jobbet på båten och ska börja vaxa snart. Gött att börja återkomsters delar och ställa undan polermaskinen ett tag. Efter ca 60h total polertid... men jävlar va bra det blev.
Far har fått slipa drevet och skölden på gammal färg. Ska bli Volvo pentas färg som är på dem nya dreven. Gött att slippa den på gröna färgen.
Även testmonterat badbryggan efter den att på riktning och förstärkning. Blev super bra.
Kul! Gillar Nimbus 22orna:) Tittade lite på sånna förra året när det byttes båt. Kommer det göras nåt med maskinen?
Yes, ja dem är fina tycker jag för att vara så pass ”gamla”... Motorn går bra nu, fick byte fördelare, tändkablar, spole och stift.
Ska måla motorrummet och måla motorn men ny färg då den är gamal och nött mm. Samt måla limporna.
Men över sikt så är tanken att montera ett VP V6-280 CE/DPS motorpaket med duopropdrev... kostar MYCKET men värt över en 5-10 års plan.
Gillar man båten vilket jag gör och har för avsikt att inte sälja den då den kommer bli klassiker om ett par år så tycker jag det är kanon att göra ett motor byte till den spisen:)
Igår blev det uppmätning för nya deklarer till drevet samt gått på med sista rubbing steget på fördäck, går fort. Ska även köpa 3M vax/lackförsegling för att lägga skydd på allt underarbete.
Även lite idé bilder på hurdrevet ska lackas. Dock inte i nya XS drevs färgen, blir den mörkgrå original:)