Under den här tiden, och även de följande åren, funderades de långt och länge på vilken motor jag skulle smälla i den lilla gula plåtbruken.
Först ut var som sagt 2.0 CIH. En gammal motormodell helt i gjutjärn som kom i mitten av 60-talet och levde kvar till första halvan av 90-talet. Dessa har trimmats i tid och otid sen dag ett och delar en del med diverse amerikanska motorer som gör att en del delar går ganska bra att bygga dit från jänkeåttor. Dessa fanns från 1,5 liter till 2,4 som std med 69.7 till 85mm i slag och 88 nått till 95 i borr.
När de inte ville gå var nästa ide en 2.4a (som också införskaffades) för att bygga vidare på en grundmotor med mer volym! Anledningen till att detta var utgångsläget är att Kadett C ju faktiskt funnits med CIH motor, så alla tillhörande delar går få tag på så de i slutändan blir en "bolt-on solution".
Men mycke vill ha mer.. och inspiration från andra byggen lockade, jag skulle ju ha seriöst med snyt under huven så sakerna måste håll ihop!
Då började jag titta på
alternativ 2. C20XE/LET, återfinns i bl a Kadett E GSi 16v, Astra F GSi, Calibra och Calibra Turbo samt Vectra A 2000 och Vectra A Turbo. En välbeprövad motor även det! Historik inom touringcar racing där de sugtrimmats till 150+hk per liter. Vid den här tiden fanns det ett antal turbomaskiner som lämnade 5-600hk, de fanns också växellådor som passade rakt på blocket och det är en motor som många andra stoppat ner i just Kadett C's. Jag hade ett C20NE block över som är samma grundblock, samt en R25 låda. Så de måttades och funderades, tror t.o.m jag byggde ett set motorfästen!
Men samtidigt kändes det lite tråkigt.. Volvo motorer har aldrig varit på kartan heller av samma anledning!
Hence
alternative number three: BMW M42. För de oinvigda alltså en 318iS E30 motor, 1.8 liter 16v 140 häst original. Finns även här lådor som passar direkt och de fanns vid den tiden också ett par turbokonverterade maskiner som levererade bra med flås! Grundliga efterforskningar gjordes men föll hela tiden på att det inte skulle gå att regga med...
Alternativ nummer 4. Saab B204T, ytterliggare en motor där de finns RWD lådor som passar på blocket! Möjlig att regga med turbo direkt och flertalet som laddad 5-600 häst på nästan std motorer! Men de var också en motor som ändå kändes liiiite tråkig..
Vad skulle kunna funka som ändå kändes KUL? Sen ville jag ju ha mucho power, 900+ hk!
Alternativ nummer 5: Vid den här tiden (10 år sen) var de inte många 4 cylindriga motorer som kunde stoltsera med att hålla för 900++ hästar. En av dom var 4G63! Mitsubishi Lancer Evolution! En skottsäker motor, inte alltför stor. Perfekt ju! Om de inte var för svårigheterna med rwd låda...
Bara att fundera vidare:
Alternativ nummer 6! I.o.m tanken på 4G63 så väktes ett annat minne. Jag hade ju haft en Celica, vars busigaste modell också hade körts i rally (som nu agerade en kraftig inspirationskälla). 3SGTE, Corolla rwd hade ett löst kopplings svep som skulle passa på lådan och Supra MK3 lådor skulle passa på det svepet. Underbart! En motor som håller för effekten (då fanns i vart fall 2-3st bilar med 900+hk i staterna som kördes ofta och hårt på strippen), går koppla ihop med en RWD låda och bör passa i bilen! Äntligen ett vettigt alternativ! Om de inte var för att rally inspirationen fött en önskan om en motor med underbar sång.. gärna högvarvigt och nått som skriker "mer, Mer, MER!"
Alternativ nummer 7: Pratar vi rally, och unikt motorljud. Så är de nog mångas tankar som förs till 2 motorer. Ford BDA, och Audis 5 cylindriga eldsprutande drake! Nu snackar vi! Audimotorerna höll bevisligen för rejält med sås, underbar sång! Relativt enkla att få tag på och klart enklare att få tag i trim till i jämförelse med 3SGTE'n. Men de är en ganska tung motor, relativt lång ändå jämfört med många av dom andra alternativen.. Även om de hade varit underbart kanske de inte var helt rätt?
Alternativ nummer 8: Jaha... vad kan man hitta som passar på rwd lådor, varvar mycket, går trycka ut sjukt mycke effekt ur och som är relativt lätt samtidigt? Tja... varför inte en 20B wankel! De hade ju verkligen varit ballt... om de inte var för kostnaden bara för att köpa motorn..
Back to basic, jag måste inse att även om motorn i sig kan byggas under många år vill jag ju ha igång bilen också! Vad kan jag hitta som är lite mer överkomligt prismässigt (vid den här tiden vill jag minnas att jag hade runt 15 000 efter skatt i lön, de skulle räcka till boendekostnader, mat, bränsle, lite sparande, en partajande OCH bildelar..) hmm..
Alternativ nummer 9: Ford Cosworth YB. På gränsen till dyr i inköp, kanske inte de mest ovanliga, men samtidigt en väldigt potent motor som passade in på alla andra parametrar! Men Ford i en Opel.. av någon anledning kändes de inte riktigt rätt, Ford hade varit Opels ärkerival under sent 70-tal i motorsport..
Alternativ nummer 10: Z22LET. Tillbaka till Opel och GM då, GM Motorsport hade gjort ett litet test av Z22LET motorn, en motor som steg för steg tillslut levererade 1600hk ur 2 liter! Inte alltför dyr heller.. Men i samband med dom här tankarna så blir jag också intagen till Högskolan för ingenjörs studier... Svår kombo rent ekonomiskt.
So what to do... Jag har en massa CIH grejer liggandes redan som jag slumpat upp här och var. De jag ville ha ut av bilen hade börjat ändras, dragracing var inte längre lika aktuellt. Nu var jag mer sugen på bankörning och då är inte överdriven effekt rätt väg att gå. Chassiet hade jag ju redan börjat bygga om för att bättre passa bankörning egentligen och en motor med säg 2-300hk kommer nog vara sjukt kul i en lätt Kadett ändå! Men jag ville ju ha sång också... högvarvs sång. Jag hade också börjat bli mer och mer fascinerad av 70-tals motorsport. Hmm...
Alternativ 11: Högvarvig CIH! 2 liters botten, 8-9000 rpm, kompressor och trolig effekt på veven runt 270-300hk. De håller bakaxeln för, jag har de mesta av grejerna som behövs hemma också! De får de bli
Plugget drar igång, pengarna finns inte riktigt. När man väl var hemma fanns de annat att göra. Satte bl a ihop en Manta -71 som sommarbruks för att ha en billig bil när man hade sommarlov, så dit gick de mesta av finanserna. Kadetten fick ligga på is.
Åren går och vips är det 2014! Ute i arbetslivet, inkomsterna klart stärkta, erfarenheterna rikare och kunskapen bredare. En ungdomsdröm blommar upp... Ford GT40 mk1 replica... En bil jag länge sett som för dyr att bygga, men nu hade jag bättre lön och de ekonomiska utrymmet fanns! Ett beslut togs. Lätt service av Mantan, följt av ihopsättning av Kadetten som rullande chassie sen sälja iväg båda för att göra plats för en GT40 replica!
Lite delar började handlas in och samtidigt snubblar jag över ett perfekt motorpaket till GT40in! Slår till direkt.
Kommer sen upp till garaget hos föräldrarna och fixar till Mantan, och drar igång med Kadetten. Men under de arbetet växer en ångest i magen... Ångest är något som dom flesta provat ha vid olika tillfällen, för mig däremot.. Något som ytterst sällan inträffat! Många pratar t ex om bakisångest, de har jag aldrig provat ha trots att jag vet med mig att jag betett mig dumt eller konstigt ibland. Men för att citera Robert Gustavssons 100 åriga karaktär: Ingen ångest har nånsin fått någonting ogjort!
Beslutet var fattat, men konsekvensen hade inte fallit in ännu, de fanns alla möjliheter att ändra sig! Vilket jag också gjorde. En GT40 replica fick istället läggas på is och nu skulle Kadetten istället byggas ihop precis så som jag ville ha den!
Motorn som jag köpt till det tänkta GT40 bygget hade varit grymt kul att stoppa i Kadetten, men då RS4 B7 V8an har kedjedriften baktill hade jag fått kapa rejält för att få in den. Något jag helst undvek + att de aldrig hade gått registrera med den motorn. I samband med GT40 planerna kom jag dock över en gammal Audi V8 (som från fabrik hade fått "DTM utrustningspaketet med frontläpp och bakvinge). Denna köptes för att ta torsendiffen ur bakaxeln till GT40ins fwd låda, tanken var sen att fräscha till den och stoppa i en vanlig diff och sälja med vinst några år senare. I den bilen hamnade istället RS4 motorn nu, men det är en annan historia.
Alternativ 12 blev nämligen Audi 3.6l V8! Tanken var att regga med denna för att sen hiva i en 32v S8 motor på 340hk. 250hk är dock smärtgränsen för vad som går få igenom.. + att just 3.6an skiljer sig på ett antal punkter från övriga Audi V8or (cylinderindeningen är t ex 88 vs 91mm). Så de var inte den bästa lösningen i alla fall...
Och då kommer vi tillslut till
alternativ nummer 13! Audi 3.7l V8, 230hk original, under square vilket underlättar för hållbarheten vid högre varv och samtidigt fullt kompatibel med övriga 32v v8or! Här är jag idag och den här gången har jag tänkt stå fast vid mitt beslut
Tanken är att montera separata spjäll, ett 180 degree header system och framöver byta kamaxlar. Teoretiskt skulle jag då kunna få en motor som varvar mot 8000rpm och levererar ca 350hk, vad verkligheten blir återstår att se. Mer detaljer om detta kommer framöver också. Den verkliga resan för denna bil började nämligen 2015 även om den redan då varit ett projekt i 10 år