Byte av stödlager & hållare På väg hem från 240-dagen märkte vi att något inte stod rätt till med drivlinan. Det hördes ett missljud och blev kraftiga vibrationer från kardanaxeln. Jag misstänkte direkt stödlagret och/eller stödlagerhållaren.
Någon dag efter att vi kommit hem körde jag Hooken till smörjgropen.
Och mycket riktigt! Gummit till stödlagerhållaren var sprucket och utmattat. Lagret hade åkt ur sin bana.
Men tack och lov är detta inte lika jobbigt att byta som på 7/900-serierna!
Jag började lossa kardanen från bakaxeln...
...och framme vid växellådan.
Kardanen nere på golvet. Det är viktigt att man inte delar på kardanen utan att märka upp hur den skall sitta! Den är nämligen (precis som fälgar) balanserad och sätter man den fel kan man få problem vibrationer.
En del senare kardanaxlar (för M90 och liknande) har redan markeringar, men räkna med att din kardan inte har det.
Gamla gummit.
Ristade in ett streck som markering.
Drog isär kardanaxeln och trädde loss stödlagerhållaren från lagret. Satte sedan biten med lagret i ett skruvstäd...
...och lade en plåtbit på, för att fördela kraften jämnt och inte skada splinesen.
Sedan tog jag en stor slägga och fick till slut loss det gamla lagret.
Köpte en ny sats med stödlager och hållare på AD i Kungsbacka. Det gick på 240 kronor, vilket jag tycker var ganska överkomligt!
Bara att knacka på det nya lagret.
Sådär! Böjde även till plåten i nederkant, som jag fått böja åt sidan för att kunna få loss det gamla lagret.
Nu var det dags att montera den nya stödlagerhållaren. Hade Hooken varit en 760 hade detta varit betydligt krångligare! Förmodligen hade jag behövt en press (eller haft sönder ett skruvstäd).
Men nu behövdes ingen press, utan bara lite diskmedel för att mjuka upp gummit. Sedan var det bara att trä på den nya stödlagerhållaren över lagret!
Lade på nytt fett och satte ihop kardanen igen.
Gjorde även rent anliggningsytorna med en stålborste.
Använde mig av ett järnrör för att hålla uppe axeln medan jag skruvade fast den mot växellådan.
Sådär! Skruvade även fast den i bakaxeln.
Monterade balken över stödlagerhållaren, men här stötte jag på patrull!
Gängorna till en av bultarna var helt slut och gick inte att återanvända.
Men eftersom hålen är genomgående kunde jag borra upp hålet och sätta en bult rakt genom från ovansidan (under golvmattan).
Men ett ännu större problem skulle dessvärre uppdaga sig. Det visade sig att hela balken satt fel, vilket resulterade i att stödlagerhållaren satt snett. Notera exempelvis vinkeln på fjädern. Tog man tag i kardanen och drog den nedåt hoppade lagret ur hållaren (och stannade ur), precis som det gjort på den gamla hållaren.
Orsaken verkade vara att kardanen kapats och svetsats. Troligen var det Hookens originalkardan, som gjorts om i samband med att D24-motorn monterades. Den som gjort installationen hade inte fått till stödlagrets placering riktigt rätt.
Men det handlade bara om någon centimeters feljustering. Så jag tog min tryckluftsdrivna tigersåg och sågade ut rektangulära (nåja
) skåror, så att balken blev justerbar.
Sedan monterade jag tillbaka den.
Och det blev perfekt! Nu var fjärderns placering perfekt...
och lagret hoppade inte längre ur hållaren, även om man tog tag i kardanen.
Passade även på och kontrollera underredsmassan där jag lagat golvet i samband med besiktningen, men det såg fortfarande bra ut. Nu var det bara att rulla ner från smörjgropen igen.