texaspete skrev:
Okok! Nice..Gillar du inte dina säten? :DTycker det är sinnesjukt svårt att veta vad som är "bäst" i en ekonomisk synpunkt i att välja på en bil för 70-80k eller 150k.
Det finns tyvärr inget recept som är generellt för alla bilar vad gäller begagnatmarknaden.
Det bästa är nog att bestämma sig för vilken prisnivå man vill lägga sig på och hitta ett bra exemplar. Dock är chansen större att hitta något fint för 150 000kr än 70 000kr eftersom att service troligtvis är välskött i en nyare bil som servats på auktoriserad verkstad. Slitagedelar dröjer längre innan man måste byta i en nyare kärra. Därtill kommer bränsleekonomin som oftast är bättre i en nyare bil, men du får räkna med b.la en rappare värdeminskning.
Vad är viktigast för dig?
Nyare bil
+ Lägre förbrukning
+ Säkrare köp
- Större värdeminskning
- Dyrare att köpa
- Dyrare problem när de väl uppstår (ett resultat av mer avancerad teknik)
Äldre bil
+ Billigare att laga
+ Billigare att köpa
- Högre förbrukning
- Osäker service (kanske)
- Går sönder oftare (slitagedelar och annat som kan uppstå på äldre bilar)
Förutsatt att man äger bilen i ca 5 år så går ekvationen ofta nästan på ett ut om man köper en halvny bil gentemot en halvgammal. Detta pga att den rasande värdeminskningen i en halvny bil tas igen av mer frekventa verkstadsbesök och högre förbrukning i den halvgamla.
Är ekonomi enda beslutsfaktorn mellan äldre och ny(are) så är det upp till dig att bestämma vad du tycker är "bäst"! Värdeminskning är tråkigt, men det är pengar du aldrig ser efter att du köpt bilen. Jämför det med den äldre bilen som någon gång måste in på verkstad och kanske byta spridare. Då känns verkstadsnotan på 10 000kr fruktansvärd, trots att du lagt förhållandevis lite pengar i det stora hela.
Hoppas du förstår resonemanget