God afton,
Är en ung läkare och har en bruttolön på dryga 48 000, partnern har 30 000.
Fått upp ögonen för något billigare sportbilar (partnern håller med om att hellre snygg bil än båt) och klickat runt på Blocket senaste dagarna. Har överkomliga boendekostnader (ca 9'), och en liten bit av mitt kapital (säg 150-200') som jag kan tänka mig casha på fordon.
Vill nu ha förslag på sportbil, givetvis pålitig sådan med rimliga servicekostnader och rel. billigt underhåll. Givetvis ska den också vara försvarbar ur löneaspekt; således helst inte förslag på 14 år gammal Gallardo för 750tkr där kopplingen måste bytas vartannat år.
Starka kandidater för tillfället:
- Porsche Boxster 2,7 (ev de med större motor, men de är dyra). Årsmodell ca 14-15, ca 400-450tkr.
Porsche Cayman (samma som ovan, men något dyrare generellt).
- Kia Stinger GT 3,3 (420tkr för -18 modell), ser ut som en fantastisk bil. 360 hästar, 5s 0-100 och väldigt bra kvalité med garantier. Även hört rykten om att utvecklare bakom BMW deltagit i designandet...
- Audi R8 (min pojkdröm). Men i sådana fall...hur bra är det att köpa en 8-10 år gammal R8 för säg 600tkr? Och hur dyrt blir det? Misstänker att en läkare kanske inte har råd med en sådan här bil
- Audi (R)S, förslagsvis TTRS, RS4, S5, S7, RS5, RS6 osv. Vet heller inte vilken prisklass som är rimlig för mig men förslagsvis en årsmodell 2015.
Tack och trevlig kväll