Rickard-v skrev:
En TT med 225hk quattro är i stort sett samma bil som en S3 8L (99-03) som jag hade.
Mkt trevlig bil men det är gamla bilar nu.
Att hitta en fin TT är enklare då många bara kör de på sommaren.
Haldexen ska servas var 6000mil med olja o filter. Händer att pumpen lägger av. Kostar runt 5000:-.
Men hittar du en fin välservad med låga mil behöver du inte fundera på det.
VR6 är en grymt trevlig motor. Jag har haft 4st själv. Det är samma motor som sitter i Golf mk5 R32 och A3 3,2.
Men ska du köra hårt o kanske köra bana brukar man säga att vr6 är för tung i fronten. Understyr.
Då är balansen bättre i en 225 quattro.
Men en vr6 har så skönt ljud o kraft från låga varv så mkt trevlig motor.
Trimma VR6 är inte så enklet som att chippa en 1,8T.
En chippad 180hk landar runt 210-215hk. Det går fort när bilen är lättare än quattron. Och mindre drivlineförluster. Mkt axlar o grejer som ska dras runt som suger effekt.
Jag hade en S3 som du kan läsa om på min sida.