3757
Sök

Köpråd Audi TT

23 Inlägg
28 april 2019
Trådstartare
#21
Mazdan som nämndes här ovan är jag mer tveksam till, 260 HK och en bränsleförbrukning över litern milen känns inte helt försvarbart. Första generationens TT Quattro drar väl drygt 0,9/milen (även Civic Type R), vilket även det är lite i överkant kan jag tycka, men det kan jag ha överseende med eftersom de designen är så tilltalande.

Och en Miata är inte heller aktuellt tyvärr, för små och i underkant vad gäller prestanda. (De finns väl dessutom bara som cab?) Det får gärna vara något med lite fart i, så någon variant av TT (180 2WD 1.8T alternativt 225 1.8T Quattro) eller en Civic Type R lutar det åt i nuläget.

170 Inlägg
28 april 2019
#22
2016 annonserades bilen för 49000
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/RYK014

6 153 Inlägg
28 april 2019
#23
Spearhead skrev:
Intressant. Varför bör TFSI undvikas? Nu är det ju bara de nyare TT modellerna som har det, vilka jag generellt sett inte är intresserad av, men det kan ju vara intressant att veta ändå.

För att kamkedjorna ofta brister och det blir enormt dyrt att laga. Fast den där hade tydligen kamrem, eftersom den nyligen var bytt

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
28 april 2019
#24
Sen dricker de väl ungefär lika mycket olja som en oljetanker ?


6 153 Inlägg
28 april 2019
#25
Men det är det många bilar som gör nu för tiden, speciellt om man bytt olja strikt enligt serviceintervall

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
28 april 2019
#26
panda666 skrev:
Rensvinf skrev:
En billig gedigen bil är ju mazda mx-5  även kallad mazda miata. Jag hade nog hellre tittat på en sådan än en TT. Men det är ju jag det..

problemet me dessa är att dom är fruktansvärd trånga att sitta it och ens att komma in i bilen. Prövade sitta i en sån ett par dagar sen på jobbet och ja som är 1.75 lång hade skitsvårt att komma in i den.

visst är det små bilar men jag klarar av att köra dom utan problem är 1.83

men visst det finns ingen av den typen av bil som är smidig..

testa att kliva in i en audi r8  så får du se på bökiga bilar.. nästan så man får krypa i och ur dom för dom är konstigt konstruerade.

men det får man stå ut med smile   värre är att en r8 har mer vägljud och brus än min 1500kr Arosa ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
28 april 2019
Trådstartare
#27
Svarte_Orm skrev:
Spearhead skrev:
Intressant. Varför bör TFSI undvikas? Nu är det ju bara de nyare TT modellerna som har det, vilka jag generellt sett inte är intresserad av, men det kan ju vara intressant att veta ändå.

För att kamkedjorna ofta brister och det blir enormt dyrt att laga. Fast den där hade tydligen kamrem, eftersom den nyligen var bytt

Där ser man. Bra att veta. Det kände jag inte till.

23 Inlägg
28 april 2019
Trådstartare
#28
Löjlig fråga kanske, men hur tror ni en Civic Type R står sig mot en TT Quattro 225 Hk i acceleration? Hondan är ju på 201 Hk, men släpar inte omkring på fyrhjulsdriften som ger TT:n extra vikt. De är såklart väldigt olika bilar, men ändå. Sticker inte under stol med att det är kul med lite drag! wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
28 april 2019
#29
Svarte_Orm skrev:
Spearhead skrev:
Intressant. Varför bör TFSI undvikas? Nu är det ju bara de nyare TT modellerna som har det, vilka jag generellt sett inte är intresserad av, men det kan ju vara intressant att veta ändå.

För att kamkedjorna ofta brister och det blir enormt dyrt att laga. Fast den där hade tydligen kamrem, eftersom den nyligen var bytt

sitter en kedja mellan kammarna..   men alla problem med tfsi är kända och relativt lätta att lösa.

tfsi är ju helt klart en bättre motor om man bortser från kedjan och högtryckspumpens tryckare.

Men visst det är tråkigt att fixa bilen som man just köpt. men då är ju den med v6 betyligt dyrare att göra förebyggande åtgärder.

1.8T är verkligen ingen dålig motor men skulle jag välja hade jag tagit en 2.0tfsi direkt.

går att få ut sjukt med effekt med relativt lätta åtgärder.
v6 skulle jag personligen aldrig välja.   tycker man hör att kedjan strular mer än ofta och brukar sluta med rätt kostamma reprationskostnader.    att byta kedjan på en 2.0tfsi är ju en barnlek mot att byta på 3.2an

Kör fort så hinner inget hända...

4 261 Inlägg
28 april 2019
#30
Growe skrev:
panda666 skrev:
Rensvinf skrev:
En billig gedigen bil är ju mazda mx-5  även kallad mazda miata. Jag hade nog hellre tittat på en sådan än en TT. Men det är ju jag det..

problemet me dessa är att dom är fruktansvärd trånga att sitta it och ens att komma in i bilen. Prövade sitta i en sån ett par dagar sen på jobbet och ja som är 1.75 lång hade skitsvårt att komma in i den.

visst är det små bilar men jag klarar av att köra dom utan problem är 1.83

men visst det finns ingen av den typen av bil som är smidig..

testa att kliva in i en audi r8  så får du se på bökiga bilar.. nästan så man får krypa i och ur dom för dom är konstigt konstruerade.

men det får man stå ut med smile   värre är att en r8 har mer vägljud och brus än min 1500kr Arosa ;-)

lol skulle aldrig köpa nått sånt ifall det har så mke buller o brus, speciellt när dom är så obekväma, 1.83? hur fan kom du in ditt? ja e 175 och hade svårt att komma in i bilen. ja köper hellre alla dagar i veckan en fin sedan, finns fullt ju me mke hästar, varför vill man sitta trångt i en r8?

6 234 Inlägg
28 april 2019
#31
Hej!
Man får nog ta motorryckten med en nypa salt! Min 2004 TT roadster med 3,2lit V6:a drar ingen olja och har inte gjort under de somrar jag kört sedan 2010. Jag byter olja (5Wx40 helsyntet) och filter varje höst oavsett om bilen körts 100 eller 250mil.
Och ljudet från V6:an är bra mycket "häftigare" än från 1,8lit motorn.
Senast redigerat av jaka54 (28 april 2019)


2 665 Inlägg
28 april 2019
#32
En TT med 225hk quattro är i stort sett samma bil som en S3 8L (99-03) som jag hade.
Mkt trevlig bil men det är gamla bilar nu.
Att hitta en fin TT är enklare då många bara kör de på sommaren.

Haldexen ska servas var 6000mil med olja o filter. Händer att pumpen lägger av. Kostar runt 5000:-.
Men hittar du en fin välservad med låga mil behöver du inte fundera på det.

VR6 är en grymt trevlig motor. Jag har haft 4st själv. Det är samma motor som sitter i Golf mk5 R32 och A3 3,2.
Men ska du köra hårt o kanske köra bana brukar man säga att vr6 är för tung i fronten. Understyr.
Då är balansen bättre i en 225 quattro.
Men en vr6 har så skönt ljud o kraft från låga varv så mkt trevlig motor.
Trimma VR6 är inte så enklet som att chippa en 1,8T.
En chippad 180hk landar runt 210-215hk. Det går fort när bilen är lättare än quattron. Och mindre drivlineförluster. Mkt axlar o grejer som ska dras runt som suger effekt.

Jag hade en S3 som du kan läsa om på min sida.
Senast redigerat av Rickard-v (28 april 2019)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

23 Inlägg
28 april 2019
Trådstartare
#33
Rickard-v skrev:
En TT med 225hk quattro är i stort sett samma bil som en S3 8L (99-03) som jag hade.
Mkt trevlig bil men det är gamla bilar nu.
Att hitta en fin TT är enklare då många bara kör de på sommaren.

Haldexen ska servas var 6000mil med olja o filter. Händer att pumpen lägger av. Kostar runt 5000:-.
Men hittar du en fin välservad med låga mil behöver du inte fundera på det.

VR6 är en grymt trevlig motor. Jag har haft 4st själv. Det är samma motor som sitter i Golf mk5 R32 och A3 3,2.
Men ska du köra hårt o kanske köra bana brukar man säga att vr6 är för tung i fronten. Understyr.
Då är balansen bättre i en 225 quattro.
Men en vr6 har så skönt ljud o kraft från låga varv så mkt trevlig motor.
Trimma VR6 är inte så enklet som att chippa en 1,8T.
En chippad 180hk landar runt 210-215hk. Det går fort när bilen är lättare än quattron. Och mindre drivlineförluster. Mkt axlar o grejer som ska dras runt som suger effekt.

Jag hade en S3 som du kan läsa om på min sida.

Tackar för bra info. VR6:an lämnar jag därhän med hänvisning till att försöka hålla nere brukskostnaderna en gnutta. Det trevligaste alternativet vore just en 225 Quattro som sagt, men utesluter inte heller en 180 FWD, det beror ju på skick, sträcka m.m.

Alldeles nyss dök den här upp. Välservad, rostfri och inte vinterkörd på 10 år enligt uppgift. Men fan också att reg numret är överstryket. Tydligen har han satt på en större spoiler/vinge där bak också, men den måste ju gå att plocka bort och ersätta med originalet om man skulle vilja...
https://www.blocket.se/ostergotland/Aud … 11&w=3
Senast redigerat av Spearhead (28 april 2019)

356 Inlägg
29 april 2019
#34
Spearhead skrev:
Rickard-v skrev:
En TT med 225hk quattro är i stort sett samma bil som en S3 8L (99-03) som jag hade.
Mkt trevlig bil men det är gamla bilar nu.
Att hitta en fin TT är enklare då många bara kör de på sommaren.

Haldexen ska servas var 6000mil med olja o filter. Händer att pumpen lägger av. Kostar runt 5000:-.
Men hittar du en fin välservad med låga mil behöver du inte fundera på det.

VR6 är en grymt trevlig motor. Jag har haft 4st själv. Det är samma motor som sitter i Golf mk5 R32 och A3 3,2.
Men ska du köra hårt o kanske köra bana brukar man säga att vr6 är för tung i fronten. Understyr.
Då är balansen bättre i en 225 quattro.
Men en vr6 har så skönt ljud o kraft från låga varv så mkt trevlig motor.
Trimma VR6 är inte så enklet som att chippa en 1,8T.
En chippad 180hk landar runt 210-215hk. Det går fort när bilen är lättare än quattron. Och mindre drivlineförluster. Mkt axlar o grejer som ska dras runt som suger effekt.

Jag hade en S3 som du kan läsa om på min sida.

Tackar för bra info. VR6:an lämnar jag därhän med hänvisning till att försöka hålla nere brukskostnaderna en gnutta. Det trevligaste alternativet vore just en 225 Quattro som sagt, men utesluter inte heller en 180 FWD, det beror ju på skick, sträcka m.m.

Alldeles nyss dök den här upp. Välservad, rostfri och inte vinterkörd på 10 år enligt uppgift. Men fan också att reg numret är överstryket. Tydligen har han satt på en större spoiler/vinge där bak också, men den måste ju gå att plocka bort och ersätta med originalet om man skulle vilja...
https://www.blocket.se/ostergotland/Aud … 11&w=3

Reg numret är RBT 905 om du inte redan frågat säljaren om det smile


6 234 Inlägg
29 april 2019
#35
Hej!
V6:an drar inte speciellt mycket soppa, runt 0,75-0,85lit milen om man gasar försiktigt,  men naturligtvis mer om man stampar på lite...
Tycker ändå att du ska pröva en V6:a om du har tid att leta. Den har ett härligt ljud.
Och automatlåda (DSG) är ,tycker jag, att föredra.


Forummoderator
18 149 Inlägg
29 april 2019
#36
Pratet om MX-5 är lite roligt. Jag kör dessa bilar i bland på jobbet men då under namnet "Fiat 124 Abarth" Samma bil fast lite mer maskin. Är vi fler som ska flytta på några bilar blir tjafset om vem som ska köra den för ingen vill...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

23 Inlägg
29 april 2019
Trådstartare
#37
1Adrian1 skrev:
Spearhead skrev:
Rickard-v skrev:
En TT med 225hk quattro är i stort sett samma bil som en S3 8L (99-03) som jag hade.
Mkt trevlig bil men det är gamla bilar nu.
Att hitta en fin TT är enklare då många bara kör de på sommaren.

Haldexen ska servas var 6000mil med olja o filter. Händer att pumpen lägger av. Kostar runt 5000:-.
Men hittar du en fin välservad med låga mil behöver du inte fundera på det.

VR6 är en grymt trevlig motor. Jag har haft 4st själv. Det är samma motor som sitter i Golf mk5 R32 och A3 3,2.
Men ska du köra hårt o kanske köra bana brukar man säga att vr6 är för tung i fronten. Understyr.
Då är balansen bättre i en 225 quattro.
Men en vr6 har så skönt ljud o kraft från låga varv så mkt trevlig motor.
Trimma VR6 är inte så enklet som att chippa en 1,8T.
En chippad 180hk landar runt 210-215hk. Det går fort när bilen är lättare än quattron. Och mindre drivlineförluster. Mkt axlar o grejer som ska dras runt som suger effekt.

Jag hade en S3 som du kan läsa om på min sida.

Tackar för bra info. VR6:an lämnar jag därhän med hänvisning till att försöka hålla nere brukskostnaderna en gnutta. Det trevligaste alternativet vore just en 225 Quattro som sagt, men utesluter inte heller en 180 FWD, det beror ju på skick, sträcka m.m.

Alldeles nyss dök den här upp. Välservad, rostfri och inte vinterkörd på 10 år enligt uppgift. Men fan också att reg numret är överstryket. Tydligen har han satt på en större spoiler/vinge där bak också, men den måste ju gå att plocka bort och ersätta med originalet om man skulle vilja...
https://www.blocket.se/ostergotland/Aud … 11&w=3

Reg numret är RBT 905 om du inte redan frågat säljaren om det smile

Vad bra, tackar! Hur fick du reda på de förresten? Finns det nån sajt där man kan se vilket reg. nr. som är kopplat till vilken person osv?

23 Inlägg
29 april 2019
Trådstartare
#38
Hmm, senaste dagarna har jag börjat gravitera bort från TT lite. Tankarna har nyligen börjat gå åt Civic Type R och Seat Leon Cupra, som jag fick upp ögonen för alldeles nyligen. Vad tror ni om Seaten? Verkar ju relativt likvärdig CTR:en. Såg en 2.0 på 240 HK till salu nyss, sägs göra 0-100 på 6,2 sec. tongue
Senast redigerat av Spearhead (29 april 2019)

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
29 april 2019
#39
Hybrid_ skrev:
Pratet om MX-5 är lite roligt. Jag kör dessa bilar i bland på jobbet men då under namnet "Fiat 124 Abarth" Samma bil fast lite mer maskin. Är vi fler som ska flytta på några bilar blir tjafset om vem som ska köra den för ingen vill...

Mer maskin är där inte direkt... sämre chassi är där också på fiaten. Mazdan har styvare chassi och en motor med trevligare karaktär. Mazdan är enormt trevlig på en kurvig väg.


356 Inlägg
29 april 2019
#40
Spearhead skrev:
1Adrian1 skrev:
Spearhead skrev:

Tackar för bra info. VR6:an lämnar jag därhän med hänvisning till att försöka hålla nere brukskostnaderna en gnutta. Det trevligaste alternativet vore just en 225 Quattro som sagt, men utesluter inte heller en 180 FWD, det beror ju på skick, sträcka m.m.

Alldeles nyss dök den här upp. Välservad, rostfri och inte vinterkörd på 10 år enligt uppgift. Men fan också att reg numret är överstryket. Tydligen har han satt på en större spoiler/vinge där bak också, men den måste ju gå att plocka bort och ersätta med originalet om man skulle vilja...
https://www.blocket.se/ostergotland/Aud … 11&w=3

Reg numret är RBT 905 om du inte redan frågat säljaren om det smile

Vad bra, tackar! Hur fick du reda på de förresten? Finns det nån sajt där man kan se vilket reg. nr. som är kopplat till vilken person osv?

Nemas problemas!

Brukar alltid gå bra att skicka ett meddelande till säljaren och fråga om reg nummer för att kolla exempelvis historiken av bilen även fast det är överstryket. Sedan kan jag även rekommendera "car.info" för att kolla besiktningar, tidigare annonser osv.



Sök