2920
Sök

Renoveringen av ännu en 264 -75

Ett kommande projekt! Kom gärna med tips på vad ni tycker jag skall göra med den. :)

7 497 Visningar
Uppdaterades senast 20 november 2019
532 Inlägg
6 maj 2019
Trådstartare
#1
Info
Den här bilen (GYM674) kommer att bli ett framtida projekt. I min andra projekttråd "Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75" Sida 5-6 har jag skrivit om när vi fick hem den. big_smile
Se: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 7#p4545417
Och: https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4545810

Anledningen till att jag skapar denna tråd redan nu är att jag skulle vilja få lite inspiration på vad ni skulle vilja se att jag gjorde med den rent motormässigt. Det är som nämnt en 264 GL 75:a, så den är relativt enkel att registreringsbesiktiga med utbytt motor (hårdare avgasregler kom 1976). smile

1. Renovera PRV 6:an
2. Bygga en 264 Turbo (B230FT/FK)
3. Bygga en 264 Turbo Diesel (D24T/D24TIC)
4. V8-bygge?
5. Annat?
Senast redigerat av Loveless (6 maj 2019)


168 Inlägg
6 maj 2019
#2
Kul att se ytterliggare en projekttråd:) Jag föreslog nr2 när du visade bilen men nu röstar jag för v8-bygge istället, att se dig blanda det bästa av två världar hade varit häftigt. Ska bli riktigt kul att få följa vad som än händer motormässigt.
Senast redigerat av Grunden1700 (6 maj 2019)


2 Inlägg
8 maj 2019
#3
960 3 liters motor eller s80 t6 motorn

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
8 maj 2019
#4
Följer även denna tråden då smile


2 336 Inlägg
8 maj 2019
#5
Jag hänger på även här då xP


363 Inlägg
8 maj 2019
#6
Antingen original B27 eller en B8444S

1 484 Inlägg
2 juli 2019
#7
Du har ju en TDIC redan, kör V8 i denna cool
(säger jag som är dieselfrälst och precis ska hiva ur min egen PRV för att ersätta med D24t roll )

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

2 311 Inlägg
2 juli 2019
#8
V8!! Definitivt! big_smile Tänk dig en trimmad 350 i denna... Mumma!
Senast redigerat av Mew (2 juli 2019)


2 849 Inlägg
2 juli 2019
#9
Tycker definitivt du ska orginalrenovera den då 264 inte växer på träd, men din bil och ditt val så........ okej, en v8 isåfall kan jag gå med på motvilligt.... hahaha!

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
6 juli 2019
#10
3uz-fe

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

532 Inlägg
4 september 2019
Trådstartare
#11
V6:an igång!

Se filmen på första starten med nya bränslepumpen: big_smile smile roll
https://www.youtube.com/watch?v=kWh6dT721DE

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec0436f12e50f50fdf7b072deb04128b.jpg
När jag fick hem bilen gjorde jag och en kompis (ägaren till den gula Amazonen ovan ^^) några korta försök att få igång V6-motorn. Dock utan att lyckas. Sedan dess har jag inte lagt mer tid tid på den. Inte förrän alldeles nyligen, då vi bestämde oss för att lägga lite mer tid på den! Bilen har varit avställd sedan mars 1998 och senast godkända besiktning var den 5 juni 1997. Ett tag sen med andra ord! wink

Vi kunde ganska snabbt konstatera att motorn inte fick något bränsle, trots att vi hällt i ny bensin i tanken. Men som tur var verkade det inte vara något fel på själva insprutningssystemet (bilen är en 264 GL med mekanisk insprutning av typ K-Jetronic). För när vi letat upp bränslepumpen, placerad i närheten av bakre hjulhuset på vänstersidan kunde vi konstatera att den inte rörde på sig. Trots att det gick fram ström när man vred på tändningen.

Men efter att ha knackat på pumpen med en hammare ett par gånger hoppade den plötsligt igång, och så även motorn. Men bara under några minuter, sedan dog pumpen (och därmed även motorn) igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-db596b1f3bb7b08b4383bcf8b39dc7e6.jpg
Tog ner den gamla bränslepumpen, och det var nog det värsta jag sett! Den var fullständing korroderad, inte minst vid kontaktstiften!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-10c0da0a7870a1528437314884806b07.jpg
Jag bytte pumpen mot en 740-pump jag tidigare hittat på skroten. Fick även byta en del slang som var dålig, samt skarva om kablarna. Upphängningen av pumpen (som syns på bilden) är högst tillfällig. Den gamla satt upphängd med en ståltråd, så det fanns inget riktigt fäste.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-24bd3ccada7485d3d7010f06646a52f3.jpg
Efter detta gick motorn igång och går ganska fint (förutom lite för hög tomgång). Funderar fortfarande på ett motorbyte. Men med motorn igång går det nu att flytta runt bilen, så att den inte är i vägen för de andra projekten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6d4a1b95195b69bdf78674486d9124a7.jpg
Nästa steg blir att ta den till smörjgropen och där göra en ordentlig besiktning av underredet! smile
Senast redigerat av Loveless (4 september 2019)


303 Inlägg
4 september 2019
#12
hänger på här, v8 bygge skulle vara riktigt fränt(:

1 484 Inlägg
4 september 2019
#13
haha, GYM.. cool

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

532 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#14
En liten update smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-332691b9135c75cedf0c3f4d6985bb9c.jpg
En del kanske undrar vad som händer med den här bilen? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b911001db45bb729a445d469fe8185a6.jpg
Svaret är: egentligen inte så mycket, eftersom projektet egentligen inte startat än (Sudden skall bli klar först). Men några saker har allt hänt. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0618ef67b9de24c0b6fd89c9a0a91e72.jpg
Bland annat tog jag och några kompisar en provtur på en sandbana för att testa varva ur motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a62b83e58a951cc30f787bd0a425abc.jpg
Den kändes faktiskt förvånansvärt pigg! Trots att vi var fyra personer i bilen kunde man inte klaga på accelerationen. Även automatlådan växlade fint efter att vi fyllt på ny ATF-olja (ett mindre läckage verkar finnas, så lådan hade nästan tömts på olja (troligen över lång tid).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2ac27e5791909c1728b9044cd5725f09.jpg
Efter provkörningen på banan var bilen ganska smutsig, så det fick bli en tvätt. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0f02507d4f77dd22b7754c5552545434.jpg
Men jag har inte bara varit ute och provkört. Bestämde mig för att byta ut den här bakluckan, som verkligen hade gjort sitt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-23d5e39d77ee70bc6d412bfb0188621d.jpg
På den hade det suttit en ankstjärt-vinge som medföljde separat. Dessa är riktiga rostfällor!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a2f42ab5a8c173d049c5767726545538.jpg
Jag och en kompis monterade bort den gamla luckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a2b1eb6706beae05483cdb496f1c9b8.jpg
Hade nämligen kommit över en lucka i väldigt fint skick. Dessa luckor (1967-78) är inte allt för enkla att hitta numera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-515bb84bce2abc8f4ac43dcc2a32d034.jpg
Luckan monterad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d24f4fcf47fed824e7ab94141687ecc6.jpg
Blev ganska bra. Självklart skall den och även andra delar av bilen lackas på sikt. Men nu har jag i alla fall en lucka som inte läcker in!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-752217a1182c4a638afa2417c31a4e08.jpg
Ingen som är spekulant på den gamla? lol
Senast redigerat av Loveless (20 november 2019)


168 Inlägg
20 november 2019
#15
Förstår inte varför du bytte ut luckan, den var ju nästan i nyskick ju tongue


532 Inlägg
20 november 2019
Trådstartare
#16
Grunden1700 skrev:
Förstår inte varför du bytte ut luckan, den var ju nästan i nyskick ju tongue

Hehe, ja den var egentligen för fin för att byta. tongue

Lite hönsnät och spackel så hade den varit som ny!
Senast redigerat av Loveless (20 november 2019)


264 Inlägg
21 november 2019
#17
Följer detta projektet också! smile


Baronen
1 434 Inlägg
25 april 2020
#18
Följer med på det här projektet också smile Har fått upp ögonen lite för PRV bestyckade Volvobilar. Det finns ju inte många kvar så dom känns lite udda och speciella. Sen att B27an inte va så bra är ju en annan sak. Men vad jag hört så ska sista versionerna av B280 varit rätt så bra. Blir hursomhelst lite nostalgisk över dessa 70-tals vagnar då jag är uppfödd i dom och själv haft en 244 L från -78. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

89 Inlägg
20 januari 2021
#19
Följer denna med.
Klart du ska ha prv i bilen, själv funderar jag på den franska 24valve, över 200 kusar, turbo släng dig i väggen.


* Voff voff *
10 702 Inlägg
20 januari 2021
#20
Äntligen ett Volvo-projekt på Garaget.org utan en D24. Klart man följer! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök