V6:an igång!Se filmen på första starten med nya bränslepumpen:
https://www.youtube.com/watch?v=kWh6dT721DENär jag fick hem bilen gjorde jag och en kompis (ägaren till den gula Amazonen ovan ^^) några korta försök att få igång V6-motorn. Dock utan att lyckas. Sedan dess har jag inte lagt mer tid tid på den. Inte förrän alldeles nyligen, då vi bestämde oss för att lägga lite mer tid på den! Bilen har varit avställd sedan mars 1998 och senast godkända besiktning var den 5 juni 1997. Ett tag sen med andra ord!
Vi kunde ganska snabbt konstatera att motorn inte fick något bränsle, trots att vi hällt i ny bensin i tanken. Men som tur var verkade det inte vara något fel på själva insprutningssystemet (bilen är en 264 GL med mekanisk insprutning av typ K-Jetronic). För när vi letat upp bränslepumpen, placerad i närheten av bakre hjulhuset på vänstersidan kunde vi konstatera att den inte rörde på sig. Trots att det gick fram ström när man vred på tändningen.
Men efter att ha knackat på pumpen med en hammare ett par gånger hoppade den plötsligt igång, och så även motorn. Men bara under några minuter, sedan dog pumpen (och därmed även motorn) igen.
Tog ner den gamla bränslepumpen, och det var nog det värsta jag sett! Den var fullständing korroderad, inte minst vid kontaktstiften!
Jag bytte pumpen mot en 740-pump jag tidigare hittat på skroten. Fick även byta en del slang som var dålig, samt skarva om kablarna. Upphängningen av pumpen (som syns på bilden) är högst tillfällig. Den gamla satt upphängd med en ståltråd, så det fanns inget riktigt fäste.
Efter detta gick motorn igång och går ganska fint (förutom lite för hög tomgång). Funderar fortfarande på ett motorbyte. Men med motorn igång går det nu att flytta runt bilen, så att den inte är i vägen för de andra projekten.
Nästa steg blir att ta den till smörjgropen och där göra en ordentlig besiktning av underredet!