Lite i samma anda.
- Polaren köpte nyrenoverad 2 cyl diesel Volvo inombordsmotor och S-drev till sin båt.
Monterade och skulle starta.
Gick överhuvudtaget inte runt på startmotorn, som drog mycket stor ström. Svänghjulet gick att vrida ca 1/4 varv, fram och åter.
Det visade sig att backslagen finns med två längder på ingående axel.
Nu hade han fått ett med längre.
Hur som haver så var centrumhålet i vevaxel inte tillräckligt djupt, vilket medförde att veven pressades framåt, då man skruvade ihop.
Spelet mellan främre vevslängen och
blocket är normalt mycket litet.
Nu tog vevslängen i och det blev stopp.
Chims mellan S-drev och motor löste problemet.
Nu kan man dock ibland höra ett litet ljud, då vevaxel vandrar lite i axiallagret, som blev lite utpressat. Detta i friläge.
- Samma ljud hade jag i en 740, vid friläge. Slutade när kopplingen, trycktes ned.
Bilen var så från ny, och kommenterades av Volvotekniker som typiskt "ångbåtsljud".
Veven gick att flytta ut och in, någon mm.
Gissar att det som låter i din motor är veven som slår i blocket, men bara när du trycker ned kopplingen.
.
Senast redigerat av Meaganeowner (7 maj 2019)