Caromania! med flera!Orkar inte lägga in alla citat jag svarar på. Caromania din poäng är att kedjan är inte starkare än sin svagaste länk. Självklart du
lite rätt i det, men flera flödes restriktioner kommer resultera i ett lägre totalt flöde än flödet som den största strypningen genererar. Om det är som du säger hur kommer det sig att porten ökar i storlek redan i topplocket? med sin minsta area direkt under ventilen, sedan vill man gärna ha en kant mellan grenrörsflänsen och toppen med större i flänsen för att få en undertrycksrefelktion och för att strypa reversion lite. Jag kan kan köpa att man innan turbinen hade velat ha ett grenröret som successivt "konar" ned för att konservera så mycket rörelse energi i den flödande gasen som möjligt, eftersom det handlar om att sätta snurr på turbinen. men efter? nej utblåset efter turbinen vill man ha så grovt som möjligt hela vägen för att få så stor tryckdifferense över turbinen som möjligt. Dock förespråkar jag verkligen inte grövsta möjliga rör RAKT på turbinhuset, när gasen kommer ut då kommer den otroligt hastigt expandera och sakta ned, du kommer få en ganska kraftig undertryckspuls reflekterad in i turbinen igen, men det är nog inte värt det pga den kraftiga tryckökningen du får i DPn, man bör ha en kona som konar upp till ett grov DP som en tvåtaktares diffusor, då kommer du få en reflektion med lägre amplitud med längre duration och du får en inte denna hastiga volymökning och kraftiga negativa acceleration, men det låga mottryck som ett stödigt avgassystem ger så får man stor tryckdifferens över turbinen och därav snabb spool på turbo. Dessutom en nedkoning kommer reflektera en övertrycksvåg så ska man ha några area minskningar i sitt avgassystem så ska man veta vad man håller på med, det kan finnas syften med det i samband med megafoner etc.
M123 vatten är inget fast ting, både luft och vatten är fluider och kan ta vilken form som helst. båda har defenitivt friktion mot en yta, vissa polerar sina kanaler för att få lägre friktion mot den in/ut strömmande gasen, det är fel att göra så man vill ha lite grovlek för att "aktivera" ett turbulent ytskikt.
avslutningsvis ska jag säga att det stämmer att man vill hålla god gashastighet, speciellt innan turbon på en turbomotor. och på en sugmotor har det mer att göra med att få reflektioner med hög amplitud. grenrörets främsta uppgift på en sugmotor är inte att leda bort avgaser, det är att tömma cylindern, med god avstämning.
SUMMA SUMMARUM
Men du har rätt i det du säger, det är tolererbart med lite mindre grovt längre bak, men inte eftersträvansvärt.
ett relativt relevant youtube klipp.
https://www.youtube.com/watch?v=FC-WuvZvVrQSäg gärna emot mig, kan ha skrivit saker som blivit fel eller som jag har fel om. eller om det är något jag behöver förtydliga.