Uppdaterings-dags!
Har hänt något litet i alla fall.
I helgen som var byttes motorolja och filter (det gamla filtret hade ett VÄLDIGT gammalt Biltema art-nr) och oljan var... Svart. Alltså verkligen väldigt JÄTTESVART. Och lättflytande.
För den som funderar, jag plockade bort grillen då jag ville kolla hur AC-kondensorn såg ut. Den ser finfin ut vilket gör att jag hoppas kunna få fart på ACn också, så småningom!
Har haft mina funderingar kring oljetrycket i motorn, det blev väl lågt på tomgång med varm olja.
Med ny 10W-40 olja och ett nytt filter blev det en helt annan sak! Nu har jag fint oljetryck oavsett varvtal.
Och nu när jag vågar ge på bilen lite så märker jag dels att motorn går som ett skott, dels att växellådan DEFINITIVT kräver en hel jävla massa TLC...
Nåväl, senare bekymmer.
Bilen är i alla fall hjälpligt körbar.
Nästa projekt blev bromsar bak då, har skjutit det framför mig länge nog.
Garaget städades ur inför oljebytet så varför inte hålla till där då?
Lite roligare än grusgången, speciellt med tanke på regn och annat.
Sen radades delar upp som ska monteras tillbaks.
Då myggorna älskar mig och det började på o skymma så drogs garageporten igen.
Sen kom jag på att alla verktyg ligger i bakluckan på bilen...
Tack och lov är garaget precis stort nog att jag kunde få upp bakluckan när porten var stängd.. Puh!
Har tyckt mig höra ett skrapande ljud från vänster bak men jag har bara tänkt att det är eftersom det bara är skivorna som sitter där.
Visade sig att en av fjädrarna som håller bromsbackarna hade lossnat och låg löst i trumman
Tack och lov hade ingenting annat tagit skada! Ibland ska man väl ha lite tur...
Ok-hållarna ser ju inte sådär värst superfräscha ut, det ser ut som om beläggen har suttit på samma plats sen gud var grabb, typ.
Återstår att se hur värdena blir, behövs det får jag väl lägga i lite material o sen slipa ner dem.... Vill inte byta alla hjulspindlar
Nåväl, tillbaks med skivorna.
Sen åker slang och ok med belägg på plats.
Sen börjar det roliga... bocka rör!
Svågern hjälpte mig fixa fram rör med kona o nippel.
Jag bad honom ta 5cm extra på rören så jag hade lite spelrum.
Dessvärre hade snubben på Ad Bildelar här på orten nog missförstått lite, så vid tillverkning hade han lagt till 10cm på det långa röret åt höger, och hade gjort ett väldigt kort vänster-rör...!
Blev förbannat tight, men jag lyckades få dit det i alla fall!
Sen samma sak på högersidan. Dit med ok, slang och rör.
På den här sidan hade jag ju onödigt mycket rör istället, men det gick att trolla bort de extra centimetrarna i alla fall...
Sen skulle allt in i fördelningsblocket som går vidare via slang till längsgående röret.
Enkel konstruktion som gör att det endast behövs ett bromsrör till bakaxeln. Me like!
Allt på plats! Yey!
Bort med alla restriktioner (läs:svetstång) som suttit på slangen sen jag tog bort allt, och sen börja pumpa.
Pedalen sjunker. Tar nytt tag. Pedalen sjunker. Tar nytt tag. SPLASH! låter det från bakaxeln....
Första tanke: Glömt dra åt något! Näedå, allt är draget som det ska.
Det visar sig att de nya tätningsbrickorna till banjoskruvarna på oken är för tunna!
Notera att brickan har lite ränder på en halvan, det är från oket. Den andra sidan har inte klämts åt.
Hade jag några nya brickor på plats där hemma? Självklart inte...
Så långt har jag alltså kommit!
Ska försöka ragga fram nya, tjockare brickor, helst i koppar, och sen görs ett nytt försök...
Fortsättning följer!