Så.
Dags för en liten statusrapport.
Som nyligen nämnts har det inte hänt sådär överdrivet mycket på sistone, av olika orsaker.
Men en av de saker jag gjorde var att titta förbi Jeep-nasaren på arbetsorten, igen.
Denna gång inspekterade de dragkroken för att se om den ska bytas som en garanti-åtgärd från Chrysler Corp. !
Tydligen ska det monteras original dragkrokar på de bilar som har eftermarknads, och bilar utan drag ska få ett monterat. Detta som ett led i krocksäkerheten då plast-tanken är det som tar smällen annars, vid en kollision bakifrån.
Jag väntar fortfarande på svar därifrån, kanske får åka förbi dem imorrn och fråga om de fått något svar...
Men imponerande att en teknisk återkallning fortfarande är aktiv på en bilmodell som lanserades 1993! Det ska Chrysler ha poäng för
Under tiden skruvade jag i 2st skruvar, de som saknades från det befintliga draget, och besiktigade bilen en gång till. En tvåa släckt, en kvar...
När jag ändå hade bilen på lyften och pillade med draget passade jag på att pilla bort gummikåpan på bakaxelklumpen för att kolla om där fanns någon olja.
Detta var vad jag fann...
Tror inte det är vad som ska vara där i...
Hittade även på det som skramlat ibland på vissa varvtal, det visade sig vara en avgasupphängning som gått sönder.
Löstes galant med ett utskrotat genomslagsgummi och några självborrande skruvar!
Man får väl vara lite påhittig när det ska vara billigt...
Jag lät bilen stå på jobbet över natten och inhandlade lite bakaxelolja från min hovleverantör Biltema.
Bilen har ju diffbroms i bakaxeln och ska ha en svindyr LSD-olja, typ 75W-140.
Jag köpte två flaskor "Transmissionsolja Limited Slip 80W-90" o tänkte att det kan väl fan inte vara sämre än det som är i axeln nu.
Om jag hade vetat tidigare hur rätt jag hade!
Så här mysigt såg det ut när jag lättade på kåpan till bakdiffen...
No bueno...
Vidare inspektion visade bland annat att det fanns spår efter åtminstone 3 olika sorters silikon, så kåpan har varit av förr, helt klart.
Allt på insidan var täckt med ljusgrå gegga, och på vissa ställen var det till och med rostigt! Ett bra tecken på att bilen stått med fukt i bakaxeln under lååååång tid. 10 år närmare bestämt...
Jag öste på med så mycket brake cleaner jag hade tillgängligt o gjorde så rent jag kunde.
Sen skrapade jag rent både klumpen och kåpan, applicerade nytt silicon, dit med kåpan. Momentdrog t.om skruvarna minsann!
Sen i med ca 1.6l olja (tills det rinner ut ur hålet igen).
Resultat? Bakaxeln låter fortfarande sjukt illa, men jag sänkte förbrukningen med 1dl milen! Har nog gått både trögt o illa i den där bakaxeln...
Tog en ny kik på AC-kompressorn förresten, den har jag numer döpt till Hulken...
Tror den är särdeles slut. Nåja, vårens bekymmer, allt annat verkar vara tätt!
Sen kördes bilen hem utan bekymmer. Påföljande dag, som var en lördag, var jag och svågern ute o körde bilen lite. När jag stannade och tankade på vägen hem märkte jag att bilen med nöd och näppe startade! Hum.
Körde raka vägen hem och ställde bilen i garaget.
Kom ner dagen efter. Klick, klick, klick sa startmotorn.
Suck...
Mätte batteriet, inga fel där. När bilen gick rapporterade den 14v laddning.
Hum.
Bilen fick stå en vecka, passade på att ladda batteriet bara för att, men den ville inte mer för det.
Fick för mig att kolla jordpunkter. Från minuspolen på batteriet går en kort men grov jord som sitter direkt i innerskärmen, ca 20cm ifrån batteriet. Den såg bra ut. Batteripolen och min frånskiljare var det inte heller några problem med.
I bakkant på bägge topparna går det varsin jordfläta som går upp till undersidan på torpedväggen. Tog bort, gjorde rent, monterade tillbaks.
Startade bilen sen? Självklart... Var det felet? Högst oklart...
Hur som, för några dagar sedan svängde jag iväg några mil hemifrån och införskaffade 4st tämligen begagnade vinterdäck, Cooper Discovery dubbade.
Inte världens bästa men för 400kr är det klart godkänt, och de är garanterat bättre än de som sitter på!
Har även införskaffat inte mindre än 2st filter till växellådan.
Det första är ett Mopar original. Kostade 108kr på Jeep...!
Packningen till tråget gick på 550kr... No bueno.
Meca hade ett kit med filter OCH packning för 150kr.
Planen ser därför ut som följande;
Imorgon Torsdag ska jag ta Jeepen de 13 milen till mitt jobb för att där skifta till vinterdäcken.
Om tid ork lust och pengar finnes köper jag sen 5-6l olja på Biltema och byter olja samt monterar Meca-filtret i lådan.
Sen kör jag en stund med bilen, o sen byter jag till en bättre olja och Mopar original-filtret.
Jag hade egentligen velat spola ur hela systemet men dels har jag lite för lite pengar för att ha råd med 15l olja, dels är jag inte säker på att det verkligen VERKLIGEN blir bättre än att göra som jag tänker göra nu.
Vi får se! Som vanligt kommer kameran vara med och dokumentera, jag hoppas på underverk men är smärtsamt medveten om att byte av växellåda (och bakaxel...) troligen är nödvändigt i framtiden.
Helgens äventyr då? Om vädret håller ska svågern och jag se till att få dit mina "trösklar" så bilen kan besiktigas! När det väl är klart kommer jag finlira lite med dem för att göra det till en snygg installation, men i första skedet ska bilen bara bli besiktigad och godkänd...
Så! Nu har ni en liten uppdatering på läget i alla fall!