ronfswanson skrev:
torsen skrev:
Ingen rök utan eld.
Har själv endast, tillsamman med sambo och barn, ägt ett tjugotal VAG-fordon, köpta nya och ibland begagnade, så jag väljer att med min ringa erfarenhet av VAG-fordon, under trettiotalet år, inte uttala mig om VAG och erfarenheterna.
Det får andra, med mer erfarenhet, göra.
Och det finns det gott om.
För att återgå till t s rubrik.
Måste börja med att fråga vad bilen ska användas till:
Dra upp båt?
Jaktbil?
Terräng-/offroadkörning?
Greenlaining?
Besvärlig väg till bostad/weekend-hus?
Bemästra trottoarkanterna runt Stureplan, Götaplatsen eller Möllevången?
Dragbil?
Antal sittplatser?
Komfortönskemål?
Långresor, pendlingsbil eller små-/kortkörningar?
Bensin eller diesel?
Automat- eller manuell växellåda?
Andrabil = inte så stora krav på en estetiska statusen?
@Torsen: Offroad/Bor på vischan bil, måste ha bra framkomlighet vid snö, 4-7 sittplatser, drivmedel/utsläpp irrelevant och gärna automat. Tycker generellt sett att jänkarna är estetiskt tilltalande (bekymrar mig dock över pålitligheten).
@Alla: Tack allihop för era tips och råd.
Hej igen, jag fortsätter att hålla mig till ämnet, och försöka ledsaga dig till en bil jag tror kan passa dig.
Amerikanska bilar är i regel överdimensionerade, rymliga och säkra(för den som befinner sig i den).
Jeep Cherokee och Jeep Grand Cherokee samt Chevrolet S10 Blazer är relativt prisvärda 4x4-bilar.
(Den korta Blazer S10 Z71 är en av mina drömbilar - med dyr och sällsynt numera)
Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero Wagon och Toyota LandCruiser är även de fina bilar, tillika riktiga 4x4-bilar.
Från Tyskland, eller rättare sagt Österrike, kan man skaffa en Mercedes Geländewagen(förekommer även under namnet Steyer-Puch Geländewagen).
Storbritannien bidrar med Land Rover och Rangerover.
Ryssarna dukar fram VAZ/LADA och UAZ.
Britterna och ryssarna vill jag direkt räkna ut med anledning av mycket bristande driftsäkerhet och obefintlig komfort. (Världens sämsta 4x4-bil är förmodligen Land Rover Freelander 1.8)
Amerikanarna är väl lite sisådär ur kvalitetssynpunkt, särskilt med tanke på motståndet mot rost i karosserier och ramar - men drivlinorna är, som man säger, bombsäkra.
Patrol, Pajero, LandCruiser och Geländewagen är de bilar som föredras av hjälporganisationer, gerillaförband(som Talibaner och IS) samt förmögna arabiska furstar.
LandCruiser och Geländewagen utmärker sig inte bara genom att vara världen bästa bilar - de är även dyrast i inköp, tyvärr.
Landcruisern är mest komfortabel - Geländewagen liiiite mindre och trängre.
Hade jag obegränsad budget skulle jag välja LandCruiser (mycket knappt) före Geländewagen.
Men jag tror att alla ovan inte faller inom dina budgetramar, om de ska vara någorlunda justa(rostfria).
I stället vänder jag kompassnålen mot Nissan Terrano II 5-d och Suzuki Grand Vitara XL-7.
Båda finns med 3 sätesrader = 7-sitsiga, riktiga 4x4-bilar med in- och urkopplingsbar lågväxel(samt möjlighet att skifta mellan bak- och fyrhjulsdrift).
Om du kan tänk dig en mindre bil så anser jag att Suzuki Jimny är en mycket, kanske världens mest, kompetenta fyrhjulsdrivna bil.
Råder dig att även kolla in Suzuki Grand Vitara 3d 1,6 samt Mazda Tribute 3.0V6 automat.
(förväxla inte Ford Maverrick med Tributen - de delar visserligen till stor del kaross - men inte drivlina, Tributen är byggd i Canada på en lina som tillverkar flera andra, men större, SUV:ar)
De båda senare har visserligen inte fördelningslåda med lågväxel, men ändå!
Dyker det upp en fin Mitsubishi Phinin ska du inte tveka att i alla fall kolla den.
Tror att ur ovanstående soppa har utkristalliserat sig Suzuki Grand Vitara XL-7.
Med Nissan Terrano II 5-d på andra plats.
Resterande bilar, om jag inte glömt någon, anser jag att DU kan glömma.
Möjligen lite lite Mitsubishi Pajero Sport = en SUV-kaross på pickischassie = mycket okomfortabel.