Hej dagboken!
Ja då har man varit och grejat med bilen igen. Blir mer och mer gjort på den.
Vände på framskärmen och la två lager rostomvandlare på de ytorna jag har slipat. Sen när det var torrt så la jag lite glasfiberspackel på de värsta rostgroparna som fanns. Mest för att det ska bli lite stabilare och var inte för det estetiska.
Sen kunde jag inte hålla mig längre. Måste bara se om motorn startar! Den har inte varit startad sedan 2016 vilket är ett tag sen, typ 8år. haha
Började med att ta bort tändkassetten och kollade tändstiften. Ja tändstiften satt knappt fast! Så det var tur att den gick när jag hade igång motorn senast. Men de var lite sotiga dock så de blev att ta fram mässing borsten och göra rent stiften.
Sen innan tändkassetten återmonterades så la jag på lite Krytox för att förhindra att gummit torkar.
Innan jag ens försökte ge mig på att starta bilen så fyllde jag på med 5liter bensin. Behöver dock köpa 5liter till så att man hamnar över reserven. hehe
Så när det var fyllt så monterade jag dit batteripolerna på batteriet och sen vred jag på nyckel. Motorn malde och malde och malde och malde, poffade till, malde och malde, poffade till. Gjorde ett försök till att starta men inget mer..
Började tänka på vad det kunde vara. Testade med en annan tändkassett, blev en T7 då den var närmast till hand, men blev ingen förbättring. Tänkte det kunde va igensatta spridare, så tog loss dom och tvättade av dom.
Men blev ingen förbättring efter att spridarna hade blivit tvättade. Men såg att tempgivaren för kylvätskan inte var monterad samt en jordpunkt så monterade dom samt spridarna. Vred på nyckeln på nytt. Nu så nu började den vilja tända mer och mer för att tillslut gå igång!! YEY!!!
Dock så missar den vid fullgas eller går på tomgång mer än någon minut, så något är inte bra. MEN den startar!!
Blev lite spår i garaget att den startar, hehe.
Sen såg jag när jag la mig och tittade under motorn att det läckte något. Kände på vätskan och luktade, kylvätska! Började kolla vart det kom ifrån och såg sen rätt snabbt att värmningen av spjällhuset inte så fint ut och att det droppade där ifrån. Så ta dän locket och börja rengöra lite. Dock så kommer locket att tas med till jobbet för att blästras istället.
O-ringen finns att köpa så blir nog troligen att jag beställer en ny sådan också. Så de blir fortsättning följer.
Men detta var alles för denna gången.