30 september 2019
Trådstartare
• Bilmodell
VOLVO 944 med b230fk
• Årsmodell
1996
• Miltal
27000
• Modifikationer på bilen
BIlen gick normalt innan jag:
Bytte till toppmonterat grenrör
Bytte till en turbo jag fick med en annan bil, kkk k26 från nån audi quattro tror jag
Byggt olja in och retur, vatten in och ut till turbon
Intercooler pipes med öppen dumpventil
svetsat adapter platta från t3 tilll kkk fläns med externt wastegateuttag
Bytt alla vevhusventilationslangar samt byggt typ volvo b20 vevhusventilationslock som går till catchcan och sen in före turbon
Bytt ventilkåpspackning
oljereturen är 19mm invändigt diameter
• Hur yttrar sig felet?
Går okej första minuten sen klarar den ej tomgång, så måste starta den igen och då kan den hålla tomgång. Går okej att köra med och laddar fint 0.6bar men när man motorbromsar, speciellt i nerförsbacke ( motorn är varm) då blåryker den satan. Trycker även ut lite olja vid turbo ut och in oljeslangarna, kan kanske vara att jag byggt de själv hehe.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Mest vid motorbroms, har hoodpipe tillfälligt och den blåryker väldigt mycket vid motorbroms, knappt under gas eller när man cruisar, kanske lite mer vitaktigrök vid cruise men bara extremt vid motorbroms.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Kompressionen på alla cylindrar är kring 11 eller 12 beroende på om man har öppen gasspjäll eller ej.
Har trycksatt cylindrarna vid TDC med 2-4bar och exhaustvalvesen läcker ej, intake valvsen verkar inte heller läcka, men man hör liks att de brusar lite i vevhusventilationslangen och oljepåfyllningslocket om man öppnar det, men inte särskilt mycket.
Har testat utan turbon på med bara grenrör och då blåryker den inget.
Har som sagt bytt alla slangar i vevhusventilationsväg.
Hällt i 20w50 för o se om tjockare olja hjälper, blev ingen skillnad mot 5w40
SÅ TILL FRÅGAN:
Har lämnat in turbon på renovering för enligt uterslutningsmetoden känns det som det. Speciellt då kompressionen är bra och den blåser endast ut lite i vevhusventilationen(kolvringarna släpper väl alltid ut litegrann).
Tror ni det kan vara turbon som ger dessa syptom? eller slösar jag bort 4000kr på turborenovering?