Tvätta bilar är inte svårt och risken att repa är inte stor alls om man gör det på rätt sätt.
1. Hur skitig är bilen? Vilken typ av smuts?
2. Flygrost? I så fall på med flygrostmedel.
3. Asfalt eller mycket salt. Kallavfettning.
4. Insekter, pollen och vägdamm. Alkalisk avfettning. Även bra smutsbärare så jag använder det vid varie tvätt.
5. Spola nerifrån och upp till så mycket smuts som möjligt är borta. Skölj sedan uppifrån och ner.
4. Val av shampoo. Ett bra och smörjande shampoo, gärna med wax.
5. Handtvätt. En bra tvättvante eller svamp. Doppa och krama ur ofta. 2-3ggr för varie panel. Mycket vatten.
6. Avspolning. Mycket vatten och skölj noga. Gärna i skrymslen och vrår.
7. Torkning. Torka med en bra torkduk så slipper du kalkfläckar. Se till att bilen är ren innan torkning. Ev. Använda ett våtwax eller liknande som torkstöd.
8. Spraywax eller glansbooster efter önskemål. Gör bilen lättare att tvätta samt en trevlig glans. Behövs ej efter varie tvätt.
Val av medel är ganska individuellt och finns en mängd väldigt bra medel.
Själv kör jag en hel del cemical gays för tvätt och glans.
Diskmedel kan användas i nödfall inför polering och wax/lackskydd då det gör bilen väldigt ren. Lite för ren då det tar bort både wax och är inte helt snällt mot gummi.
Angående dina repor så är det svårt att säga hur det skall lösas. Kanske går att polera vilket ändå lär behövas om bilen sedan tidigare gått mycket i maskintvätt.
Kanske firman som tvättade bilen från början är villiga att åtgärda?
Vill du att just dom skall åtgärda din bil med tanke på resultatet efter en tvätt?
Annars så är det ofta inkom tvätt och rekond att man får vad man betalar för...
199kr in och utvändig tvätt ger nog sällan bra resultat.. gör dom ett bra jobb så lär ändå personalen vara antingen underbetalda eller jobba svart..
Senast redigerat av mb_pucken (30 oktober 2019)