Richtenb skrev:
Vad är det du egentligen tror skiljer en Nissan Klassad olja mot en GM klassad olja? Kan du svara på den frågan? Det är Castrol helsyntet 5w-40 i bägge fallen. Tror du det är nån annan skillnad än just additiv och att biltillverkaren fått en massa pengar av oljebolaget för att godkänna den? Samt att de eventuellt testat oljan i bilen och konstaterat att den funkar.
Om det är Castrol helsyntet i båda fallen så skiljer det givetvis ingenting. Så precis som vanligt så förstår jag inte vad du svamlar om.
Jag försöker mig på en förklaring på förskolenivå så får vi se om det går fram.
En biltillverkare, låt säga Nissan, tar fram en motor. Dom testar motorn och tar fram en kravlista för vilka egenskaper en olja ska ha för att kunna användas i den motorn. Det kan vara saker såsom viskositet, TBN, HTHS, flashpoint osv. Dom flesta egenskaper mäts och anges i en standard som heter ASTM. Exempelvis så testas och anges en oljas flytpunkt enligt ASTM D97, och andel sulfataska enligt ASTM D874.
Nissan kommer fram till att deras motor vill ha en olja med ASTM D97 vid lägst -45 och ASTM D874 får vara högst 1.
Sen kommer GM och säger att dom har en ny motor, och för att deras garantier ska gälla så måste oljan ha ASTM D97 vid lägst -39 och ASTM D874 får vara högst 0.8.
Castrol har en olja som har ASTM D97 vid -45 och D874 är 0.7. Denna olja uppfyller båda tillverkarnas krav och får därmed båda tillverkarnas klassning.
Men sen kanske Mobil har en olja. Den har D97 vid -45 och D874 som är 0,9%. Den uppfyller alltså Nissan's krav och kan få deras klassning, men den klarar inte GM's krav vad gäller sulfataska så den får inte GM's klassning.
Vissa oljor kan alltså ha flera klassningar, medans andra inte har det. Allt beror på vilka krav tillverkaren har ställt för just den motorn. Alla motorer har olika krav på oljan, så det finns ingen olja som kan uppfylla samtliga, att ens få den iden visar bara med smärtsam tydlighet hur lite man vet om oljor.
Så, din fråga vad som skiljer en olja åt som har båda klassningarna går inte att besvara, eftersom det inte är så klassningar fungerar. Vilket du själv bevisar genom att i nästa mening konstatera att det är samma olja det gäller. Tror faktiskt inte någon riktigt hängde med på logiken där eller vad det egentligen var du försökte fråga.