jaka54 skrev:
Hej!
Diskmedel funkar hur bra som helst!
Sluta komma med felaktiga kommentarer tack!
Det är du mot världen Jaka. Det här är de tre typ första googleträffarna.
Du får göra precis hur du vill, men sluta ge råd som yrkesfolk förkastar.
https://teknikensvarld.se/sa-tvattar-du … vt-180296/Bilschampo vs diskmedel
För att klargöra vissa begrepp har jag valt att förklara varför det är så viktigt att välja rätt bilschampo. När jag inte visste bättre tog jag en flaska diskmedel, blandade med vatten i en tiolitershink och tvättade min första bil, och den blev matt i lacken. Det verkade märkligt eftersom jag hade vaxat den två veckor innan. Men jag tänkte inte mer på det, kanske var det en engångsföreteelse. Efter några veckor ställde jag mig frågan varför lacken blev så matt, och jag förstod inte då vad jag gjorde fel. Ett bilschampo är ett schampo och diskmedlet är ett rengöringmedel, låter det konstigt? Här kommer förklaringen:
Ett diskmedel är ett rengöringsmedel, de flesta tensiderna i diskmedel är oljebaserade. (Det är tensiden som får smutsen att lossna från underlaget).
Den absolut vanligaste tensiden är natriumdodecylbensensulfonat. Visst är dessa oljebaserade tensider bra på att lösa fett, men de löser även andra oljebaserade produkter som vax och lackförseglingar.
Ett bra bilschampo bevarar vaxet så mycket bättre eftersom det är skonsamt mot lacken. Det som är mest viktigt för mig är att schampot doftar härligt, och att det är miljövänligt. Att rengöringsförmågan är bra är en given självklarhet.
Du har helt säkert hört någon av dem förr. Någon av dem har du kanske tänkt på som ett bra råd och följt. Några har du kanske skrattat åt och tyckt synd om de som verkligen tror på detta. Vi har tagit fram 10 myter om bilvård, och tar livet av dem en gång för alla!
https://bilvardskungen.se/10-myter-bilv … odde-sant/Myt 1
Diskmedel är bra att använda på din bil.
Du kanske känner igen Yes-reklamen, som berättar för sig hur glänsande rent det blir på några sekunder? Bekämpar fett och lämnar inga rester, säger reklamen. Det kan ju verka som en bra idé att använda på bilen. Svaret är självklart ett högt rungande NEEEJ!
10 myter om bilpleie du kanskje trodde var sanneDiskmedel är avsedd att ta bort allt från ytan den rengör, inklusive polymer och fetter som är en mycket väsentlig del av lacken. Fettämnen skapar glans och skyddar lacken mot uttorkning. Att använda diskmedel som rengöring på bilen, kommer att påskynda oxideringen.
Det är alltid bäst att använda anvisade produkter, som är tillverkade att användas till att tvätta lackerade ytor, och som är mild inte bara mot lack utan även packningar, krom och andra element du hittar på bilen.
https://www.abswheels.se/blog/tvatta-bilen/VÄLJ ÄNDAMÅLSENLIGA PRODUKTER
Många använder vanligt diskmedel till att tvätta bilen. Det löser fett och är naturligtvis bättre än att inte använda någon produkt alls. Ett särskilt bilschampo är dock extra snällt mot lacken och mycket bättre än diskmedel om du vaxar bilen för optimalt skydd och fin glans. Med diskmedel och andra produkter som inte är avsedda för biltvätt riskerar man att få en matt finish när man egentligen vill att den ska vara blank. Ett bilschampo ger dessutom bilen en trevlig doft och kan riktigt drygt om du doserar rätt.