4 januari 2020
Trådstartare
Hej! Håller på att byta drivpaket i min 245:a.
Motorn blir en OM603, jag gillar helt enkelt lagom stora dieselsexor, och tänkte ta allt krimskrams för att få det att fungera från en '87:as W124 250D med manuell låda. Växellådan därtill om den passar i tunneln.
Det sitter för nuläget en B230F med M47 låda bakom i bilen, och rent spontant känner jag att det blir högt varvtal med M47 och original bakaxel, så en axel från en D24 bil måste ju införskaffas.
Men, om inte minnet sviker mig helt, så är inte Merca lådorna speciellt hållbara, speciellt när man går upp ett par hk och Nm. Min farbror har haft två stycken diesel Mercor, en C-klass diesel (kommer inte ihåg vad det satt för motor i den) och en E190D, som båda fick problem med lådorna.
Främst ville växlarna kärva, så som att dom inte ville gå i eller ur.
Men hade Volvons original låda varit ett bättre alternativ att sätta bakom det enorma (läs: ironi) vridet från OM603:an?
Adapterkit finns ju tillgängliga trots allt för att mata ihop Mercedes OM60x motorer till just M47.
Någon specifikation på Mercedes manuella lådor finner jag inte, så som utväxling osv.
Hur står dom sig mot Volvons låda i utväxling mellan växlarna, och utväxlingsförhållandet på femmans växel? Hur pålitlig är Mercornas låda egentligen mot Volvons?
Tack på förhand!