3510
Sök

Toyota corolla KE70 konstant ström *Löst*

85 Inlägg
20 januari 2020
Trådstartare
#1
5:20

Tja! Jag har en KE70 jag är i behov av lite tips (smartare hjärnor) med.
Köpte bilen för ca en månad sedan med detta fel.
Bilen i fråga har konstant ström när batteriet kopplas på.
Dvs allt slås igång som om man vridit på tändningen.
Halvljus, posljus, bakljus, instumentpanel osv.
Och enligt tidigare ägare gick inte bilen att stänga av med tändningslåset när detta fel inträffade.
Bilen startas med en Startknapp som är inkopplad på bilen.
Har inte lyckats se något som är fel med den inkopplingen

Ljusomkopplaren fungerar ej, halvljusen lyser även om man vrider den till "off"
Lamporna i instrument panelen blir starkare när man vrider på tändningen.

Har provat byt tändningslås och låskolven utan resultat
Bilen beter sig likadant.
Har kontrollerat samtliga relän i säkringsboxen och dom ser bra ut, kan ej finna något fel på dom.
Laddningsregulatorn klickar till så fort batteriet kopplas på, har prövat koppla ur det och den enda skillnaden då är att ljusomkopplaren får sin funktion att fungera så halvljusen går att slå av och på men i övrigt så är alla lampor igång.
Dom kablar jag tittat på har sett bra ut men ska tittas närmare på.

Min nästa tanke var att kontrollera generatorn om den på något sätt skickar iväg ström i systemet och framtvingar detta fel.
Dragkroken ska jag titta på då jag hört den kan vara boven i konstiga el fel.

Några tips i övrigt på vad man bör undersöka lite extra?
Något uppenbart som jag ej tänkt på?
Någon som varit med om liknande fel?
Samtliga idéer uppskattas skarpt!

Mvh


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 januari 2020
#2
Jag satsar en 5a på att du har något galet i säkringsboxen..(för det är därifrån spänningen distribueras vidare)..
Detta baserar jag på att ljuset funkar utan vred..
För normalt så borde ljuset gå via relä.
Har du provat att dra av alla reläer t ex  ?
1 i taget såklart och prova gärna säkringarna också.
Boxen har kanske anslutningar på undersidan som kan lossas ?
Senast redigerat av axxet (20 januari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

85 Inlägg
20 januari 2020
Trådstartare
#3
axxet skrev:
Jag satsar en 5a på att du har något galet i säkringsboxen..(för det är därifrån spänningen distribueras vidare)..
Detta baserar jag på att ljuset funkar utan vred..
För normalt så borde ljuset gå via relä.
Har du provat att dra av alla reläer t ex  ?
1 i taget såklart och prova gärna säkringarna också.
Boxen har kanske anslutningar på undersidan som kan lossas ?

Ja jag har gått igenom den. Oavsett om reläna sitter eller inte så påverkas inte problemet.
Samtliga säkringar är hela och inte där heller så påverkas problemet utan ström går alltid till någon komponent i bilen.
Jag ska undersöka boxen ett varv till för att vara på säkra sidan däremot smile


85 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
#4
För att uppdatera lite här i hopp om att någon kanske har något tips!

Efter lång tid har jag kunnat felsöka bilen ytterligare.
Efter att sökt glapp i kontakter och kabelstammar utan resultat så börja jag titta på generatorn.

Uppmärksammade att batterilampan ej lös när vilket den borde när tändningen är till?
Började med att dra säkringen till generatorn vilket resulterade i att bilen ej fick samma symptom utan istället så

- ljusomkopplaren fungerar som den ska och kan reglera belysningen.

- tändningen slås inte på förns man vrider om nyckeln varpå batterilampan faktiskt började lysa samt oljelampan.

- laddningsrelät/regulatorn klickar fortfarande till när man kopplar på batteriet, jag ör osäker på om det ska göra det eller om det bara borde klicka då tändningenslås till?

- Det enda som fortfarande felar är oljelampan lyser fast väldigt svagt då man vrider av tändningen igen, slocknar bara efter att man kopplar av batteriet och kopplar på det igen.

Har en annan generator som ska jag ska testa med ikväll för att se om det är där större felet sitter.

Om någon har något tips på vad mer som bör ses över mottas det gärna

Mvh


6 062 Inlägg
14 april 2020
#5
Börja med att kolla över jordpunkter, i första hand de "stora", alltså att batteriet har bra kontakt med karossen och att det är bra kontakt mellan kaross och motor och generator.

Det går ju ganska lätt att leta upp ett kopplingsschema över bilen, jag hittade ett bra här:
https://rollaclub.nyc3.digitaloceanspac … 9be166.jpg

Jag skulle sätta tillbaka alla säkringar och välja ut något system att börja mäta på, tex. belysningen som är väldigt simpel.

85 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
#6
Utmarks-Loke skrev:
Börja med att kolla över jordpunkter, i första hand de "stora", alltså att batteriet har bra kontakt med karossen och att det är bra kontakt mellan kaross och motor och generator.

Det går ju ganska lätt att leta upp ett kopplingsschema över bilen, jag hittade ett bra här:
https://rollaclub.nyc3.digitaloceanspac … 9be166.jpg

Jag skulle sätta tillbaka alla säkringar och välja ut något system att börja mäta på, tex. belysningen som är väldigt simpel.

Har hunnit kolla dom stora jordningarna och hittar konstigheter med dom utan allt där ser ut som sig bör


85 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
#7
Prövade koppla in den andra generatorn vilket påverkade något.

- Laddningrelät klickar inte när batteriet kopplas på
- ljusomkopplaren fungerar som den ska
- strömmen kopplas bara in när man vrider om tändningslåset
- batteri/generator lampan lyser
- oljelampan lyser

Kvarstående problem är att när man vrider av tändningen så fortsätter dom två lamporna på instrumentpanelen att lysa i ett svagare sken


6 062 Inlägg
14 april 2020
#8
Har du provat att mäta spänning med multimeter mellan minuspolen på batteriet och godset i motorblocket? Det borde vara 0V men det kanske inte är det. Om oljetryckslampan fortsätter glöda tyder det på att jord saknas någonstans så strömmen går bakvägen.

Forummoderator
18 003 Inlägg
14 april 2020
#9
Följer med intresse.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

85 Inlägg
14 april 2020
Trådstartare
#10
Utmarks-Loke skrev:
Har du provat att mäta spänning med multimeter mellan minuspolen på batteriet och godset i motorblocket? Det borde vara 0V men det kanske inte är det. Om oljetryckslampan fortsätter glöda tyder det på att jord saknas någonstans så strömmen går bakvägen.

Var precis ut och dubbelkolla. Där är det jordat bra.
Sitter och studerar elschemat för att hitta vad som kan mata ström till instrumentpanelen alt tändningen som gör att strömmen inte bryts.

Ska försöka hitta ett till tändningslås för att se om det kan hjälpa om mitt andra också är defekt.


6 062 Inlägg
14 april 2020
#11
Vad händer om du rycker säkring 17, slocknar de båda lamporna då?

85 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
#12
Utmarks-Loke skrev:
Vad händer om du rycker säkring 17, slocknar de båda lamporna då?

Om det är den säkringen som benäms "charge"
Så har jag prövat dra den med gamla generator inkopplad vilket fick symptomerna som beskrivits ovan, dvs bilen betede sig ungefär som med nya generatorn. Lamporna slocknade inte.
Har inte prövat göra det nu med den nya generatorn inkopplad men ska kolla ikväll.


85 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
#13
Var ut och testade nu. Drog jag den säkringen med nya generatorn så slocknar inte lamporna, det enda var att batterilampan dimmaded något.

Dock uppmärksamma jag lite saker jag missat.
Efter att vridit på och av tändningen så är även fläktarna och nästintill allt annat strömsatt som får ström från tändningen. Typ vindrutetorkare osv.

Lägger jag i backen för att få igång backljusen dimmas oljelampan och batterilampan väldigt mycket.
Aktiverar jag vindrutetorkaren orkar inte den strömmrn som är kvar med det utan lamporna dimmas och torkaren stannar, så fort jag slår ifrån den börjar lamporna lysa svagt igen.

Provade att dra säkringen till tändningen vilket resulterar i att allt blir strömlöst. När jag sätter i den igen är det precis som  ör man kopplar ur batteriet, måste vrida på tändningen för att strömmen ska komma tillbaka.

Drar jag säkringen för instrumentpanelen slocknar oljelampan men tänds så fort jag stoppar tillbaka säkeringen.


6 062 Inlägg
15 april 2020
#14
Slocknar laddningslampan inte om du drar ut säkringen märkt charge alltså? Om kopplingsschemat stämmer är det väldigt märkligt eftersom laddningslampan går direkt till den och utan säkring skall det inte kunna lysa. I såna fall kan du ha fel på den ledningen, så att den är kortsluten till något annat.

85 Inlägg
15 april 2020
Trådstartare
#15
Utmarks-Loke skrev:
Slocknar laddningslampan inte om du drar ut säkringen märkt charge alltså? Om kopplingsschemat stämmer är det väldigt märkligt eftersom laddningslampan går direkt till den och utan säkring skall det inte kunna lysa. I såna fall kan du ha fel på den ledningen, så att den är kortsluten till något annat.

Nej precis. Den dimmades bara om jag inte minns helt fel.
Dock så skiljer sig kopplingsschemat på dessa beroende vilket land dom släppts i efter lite forskning. Hittade en schema för en toyota starlet som delar samma motor där kopplingsschemat stämmer hyfsat överens med vad som faktiskt sitter i bilen

Enligt det schemat så ser det ur som att batterilampan sitter i serie med övriga lampor i instrumentpanelen och rent krasst skulle kunna få spänning bakvägen på det viset om jag inte läser/tänker galet.

https://www.dropbox.com/s/vyzjkiqmgy4bz … 9.png?dl=0

Försöker dela med det här och se om det funkar


716 Inlägg
15 april 2020
#16
Kollat dragkontakten? Även på baksidan inne i kontakten där kablarna skruvas fast..om du nu har drag såklart.
Senast redigerat av zzr9409209 (15 april 2020)

6 062 Inlägg
16 april 2020
#17
Även enligt det kopplingsschemat skall inte laddningslampan kunna ens glöda när den där säkringen är bortplockad. Ena änden på lampan skall hänga i luften, så att säga. Om det verkligen är kopplat på det viset kan du ha en skada och kortslutning på ledningen till laddningslampan.

85 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
#18
zzr9409209 skrev:
Kollat dragkontakten? Även på baksidan inne i kontakten där kablarna skruvas fast..om du nu har drag såklart.

Har prövat koppla ifrån hela drag anordningen utan något vidare resultat


85 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
#19
Utmarks-Loke skrev:
Även enligt det kopplingsschemat skall inte laddningslampan kunna ens glöda när den där säkringen är bortplockad. Ena änden på lampan skall hänga i luften, så att säga. Om det verkligen är kopplat på det viset kan du ha en skada och kortslutning på ledningen till laddningslampan.

Ah. Jag ska undersöka den ledningen extra noga för att se om det är där felet sitter!


85 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
#20
Var ut och letade och for runt med multimätaren när grabben hade sin sov vila och upptäckte lite saker.

Började att kolla ledningen för laddningslampan men kunde inte hitta någon ström i den efter att tändningen vridits av.
Prövade dra säkringen "charge" igen och enligt tisigare så dimmades bara laddnings lampan asevärt men lös lite.

Började mäta över säkringar och provade dra några också.
När jag drog ut "engine" säkringen varpå det var möjligt att släcka lamporna när tändningen slogs av.

Samtidigt mäte jag kablarna till tändninslåset och på den stora ingående ström kabeln till tändningen mäte jag upp strax över 20V vilket kändes lustigt.
Följde den tillbaka till motorutrymmet och medans jag följde den kände jag att dwnna kabel var onormalt varm

https://www.dropbox.com/s/9386zckjvbgb9 … 4.jpg?dl=0

Prövade koppla ur den och då fungerade det återigen att släcka lamporna när man slog av tändningen.

Följde den och kom till tändspolen
Som var helvetes jävla bränn het
Gick inte att hålla handen på den en längre stund.

https://www.dropbox.com/s/hchppwpvvdik8 … 4.jpg?dl=0

Kopplade ur tändspolen enligt bild
Och testade igen att slå på och av tändningen och tändningen fungerade som den ska.

Ska kolla mer ikväll om den får ström vidare bakvägen eller om det är spolen/motståndet som är bränt.
Batteriet dog på multimätaren precis när jag skulle mäta upp spolen.



Sök