Meaganeowner skrev:
Är väl elektroniken i bilen, innehållande
bl a kondensatorer mm som ska laddas upp, när systemet varit spänningslöst.
Förmodligen även några ställmotorer och annat som också gör nån slags självkalibrering vid inkoppling av spänning.
- Och får du ingen gnista, när du ansluter miltimetern, så har du förmodligen redan bränt sönder säkringen inuti denna. Vissa multimetrar har en Unfused ingång, märkt t ex 10 A, för större strömmar, vilket gör att det är adjöss med multimetern om strömmen var större.
Kan ju hoppas att det var en billig multimeter.
Ett utmärkt "Learning By Doing" eller "Try And Error".
Kanske flera erfarenheter rikare då, alltså om du nu vet vad du ev gjorde för fel.
- Ett oförstörande sätt att mäta viloström över lång tid, men först efter fem minuter kan vara att göra så här:
Koppla in multimetern på största strömområdet för likström mellan batteriets minuspol, på ett säkert sätt
under polskon med t ex lindad och fastvriden ståltråd. Den andra mätproben
ansluts säkert fastsatt till en metalliskt ren detalj på motorn.
Får inte bli glappt!
Lossa därefter batteriets polsko.
Blir det glapp i multimeterns anslutningar, så bränns multimetern eller dess inbyggda säkring sönder.
Obs. STARTA INTE BILEN, INNAN DU ÅTERSTÄLLT MINUSPOLSKON OCH KOPPLAT LOSS MULTIMETERN.
Om du inte gör så, kommer instrumentet att förstöras, då startmotorn och annat, förbrukar mycket stor ström, kanske mer än 100 A.