2658
Sök

Audi A6 3.2 fsi (2006) bilen skakar och motor låter konstigt

10 Inlägg
7 mars 2020
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Audi A6 4F 2006 3.2 fsi.


Ifall jag åker över 50 km/h så låter det som bilen går på högvarv fast att motorn gå på 2000 rpm.

Hissade upp bilen och såg att motorskyddet sitter löst där bak se bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-218999686976dc2fbd483fce35c4998f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-c0d547444be5d957e4ef57d42ada8470.jpg




Tycker nu också att motorn låter annorlunda.
Har länkat till en video: https://youtu.be/LgtnvHMlG3o
Vad bör jag göra?


All hjälp uppskattas.
Senast redigerat av Brommabo86 (8 mars 2020)

Of World
3 372 Inlägg
8 mars 2020
#2
Brommabo86 skrev:
Hej,

Har en Audi A6 4F 2006 3.2 fsi.


Ifall jag åker över 50 km/h så låter det som bilen går på högvarv fast att motorn gå på 2000 rpm.

Hissade upp bilen och såg att motorskyddet sitter löst där bak se bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-218999686976dc2fbd483fce35c4998f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235007/235007-c0d547444be5d957e4ef57d42ada8470.jpg




Tycker nu också att motorn låter annorlunda.
Har länkat till en video: https://youtu.be/LgtnvHMlG3o
Vad bör jag göra?


All hjälp uppskattas.

Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 132 Inlägg
8 mars 2020
#3
Jösses! Den där maskinen har nog inte många dagar kvar i livet. Som Presidento nämner så kolla kamkedjan. Klassiker på den. Kollat oljetrycket?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

340 Inlägg
8 mars 2020
#4
Presidento skrev:
Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Hör inget rassel(på min Ipad iaf)? Kedjan är ju ett vanligt problem, så säger inte att du har fel...

6 129 Inlägg
8 mars 2020
#5
Tycker inte heller det låter som en rasslande kamkedja, snarare som att det är ventillyftarna som väsnas lite?

10 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#6
Trodde också att det var kamkedje spännerna. Men tydligen låte FSI motorerna en del. Gissar på att det är något annat någon med en audi + fsi motor som vet något?

10 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Jösses! Den där maskinen har nog inte många dagar kvar i livet. Som Presidento nämner så kolla kamkedjan. Klassiker på den. Kollat oljetrycket?

Olje trycket är ok

4 159 Inlägg
8 mars 2020
#8
Ljudet är inte onormalt isig, men hur låter den vid startögonblicket när det har stått något dygn, vad är det för viskositet på oljan som finns i motorn ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
8 mars 2020
Trådstartare
#9
spillolja skrev:
Ljudet är inte onormalt isig, men hur låter den vid startögonblicket när det har stått något dygn, vad är det för viskositet på oljan som finns i motorn ?

Hur vet man viskositet:

Serie    SynPower
Viskositet    SAE 5W-30
Typ    Helsyntet
Volym    4 liter
API-klassning    API SL, API CF
ACEA-klassning    ACEA A3, ACEA B4
Tillverkarklassning    BMW Longlife-01, Fiat 9.55535-G1, GM LL-A-025, GM LL-B-025, MB 229.3, MB 229.5, VW 502.00, VW 505.00
Kompatibel med    ACEA A2, ACEA B2, ACEA B3, API CD, API SF, API SG, API SH, API SJ, BMW Longlife-98, CCMC D, CCM

4 159 Inlägg
8 mars 2020
#10
Inte så tunn olja som 5W-30,  tag 5W-40 istället så blir den tystare
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=21
kör inte länge än 15.000km mellan oljebyterna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

340 Inlägg
8 mars 2020
#11
FSI har väl en del problem med koksade toppar. Skulle göra ett kompprov i ditt läge...
Om min Ipad återger ljudet rätt, låter det för mig som ventiler och spridare som väsnas.

Of World
3 372 Inlägg
8 mars 2020
#12
Slim skrev:
Presidento skrev:
Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Hör inget rassel(på min Ipad iaf)? Kedjan är ju ett vanligt problem, så säger inte att du har fel...

På min Huawei med stereo ljud (både uppe och nere) hör man rassel därav min fundering, spec när kameran flyttas till bakkant av motorn.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

10 Inlägg
9 mars 2020
Trådstartare
#13
Slim skrev:
FSI har väl en del problem med koksade toppar. Skulle göra ett kompprov i ditt läge...
Om min Ipad återger ljudet rätt, låter det för mig som ventiler och spridare som väsnas.

Hur gör man ett komp prov? Kan man göra det själv.

4 159 Inlägg
9 mars 2020
#14
man ta bort säkringen till den tankmonterade förpumpen och låter motorn gå tills den dör,
ta bort tändspolar och Stift, sedan tar man kompprov 1 cyl. i taget när man kör runt motorn med startmotorn

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Of World
3 372 Inlägg
9 mars 2020
#15
Presidento skrev:
Slim skrev:
Presidento skrev:
Låter som din kamkedja är kass. Skulle inte köra bilen 1 meter mer.

Förvisso så är det nog billigare att byta motor än bara kedja på den där men ja.

Hör inget rassel(på min Ipad iaf)? Kedjan är ju ett vanligt problem, så säger inte att du har fel...

På min Huawei med stereo ljud (både uppe och nere) hör man rassel därav min fundering, spec när kameran flyttas till bakkant av motorn.

Jag tar tillbaka det efter att ha lyssnat på riktiga högtalare. Hör inte något vidare typisk kedjerassel.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

10 Inlägg
24 mars 2020
Trådstartare
#16
Ok, efter nogrannare undersökning så visar det sig att ventilskåppspackningen vänster sida cyl 4-6 läcker resulterat i kortslutning i tändspolen (enligt audi). Dom bytte tändspolen. Men nu verkar det som att tändstiftet har gått också. Har beställt nya och ska byta tändstifte och ventilkåpspackningen själv.

Är det svårt att byta packningen, har ni någon bra guide som man kan följa?

4 159 Inlägg
24 mars 2020
#17
På tuben finns några guider:
https://youtu.be/oB740VzMOp0
https://youtu.be/-qZxV1yPHEM

tändstiften behöver nog bara torkas av på utsidan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
24 mars 2020
Trådstartare
#18
perfekt precis det jag behövde. Efter rengöring är det bara att sätta in nya packningen?

4 159 Inlägg
25 mars 2020
#19
Torka rent med en trasa, montera

skruvarna för kåpan ska dras med 9Nm (inifrån och ut)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
26 mars 2020
Trådstartare
#20
spillolja skrev:
Torka rent med en trasa, montera

skruvarna för kåpan ska dras med 9Nm (inifrån och ut)

tack, antar att du menar 9mm torx?
Vad menas med inifrån och ut?


Sök