3676
Sök

Kontrollera batteriets skick med multimeter

6 165 Inlägg
21 mars 2020
#21
Hej!
Som vanligt gäller det som skribent att vara tydlig  när man frågar!
Jag tolkar det som att spänningen sjönk från 12,5V till 9,2V när Ziggezork vred om tändningsnyckeln.
Så mitt svar är att hans batteri behöver laddas. Först efter han gjort det kan man uttala sig om batteriet är dåligt eller ej.
Som exempel visar mitt över 15 år gamla Biltemabatteri (ett silvergrått) ca 13V när jag mäter med multimeter (har mätt ned tre olika för att kontrollera att spänningen stämmer) och bilen stått några timmar.
Senast redigerat av jaka54 (21 mars 2020)


2 250 Inlägg
21 mars 2020
#22
Jaka.

En mycket frikostig tolkning av TS fråga och beskrivning.

Den kanske passar vissa. En generös tro om vad som faktiskt skrivs e t c


- Här får du läsa än en gång...

"Mätte idag spänningen på mitt 12 V-bilbatteri med en multimeter. Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart. Bilen hade då varit parkerad/avstängd i drtgt 2 timmar."

Alltså; FRÅN 9.2 V

Och FRÅN syftar väl på ren svenska, från något som varit, och TILL något som blev.


Är just detta svårt eller?
tongue
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)

1 701 Inlägg
21 mars 2020
#23
en bil med 9,2 volt kommer inte starta, borde väl säga en del till en del.
mvh/husse

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#24
Kan väl ge upp då, till allas glädje, och ställa mig i vrån.

Min garagevarma Renault hoppade segt  igång med en cell död.

Då så. Vilospänning 12.5 V och 9.2 V när motorn går.

TS skriver senare att polspänningen stiger till 14 V, när motorn varvas...

?
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)

1 701 Inlägg
21 mars 2020
#25
Meaganeowner skrev:
Kan väl ge upp då, till allas glädje, och ställa mig i vrån.

Min garagevarma Renault hoppade segt  igång med en cell död.

Då så. Vilospänning 12.5 V och 9.2 V när motorn går.

TS skriver senare att polspänningen stiger till 14 V, när motorn varvas...

?

Hehe, ja det låter väl mest troligt..Vilospänning 12,5 V.. då ylar alla att batteriet e´ok. Men så är det inte i verkligheten. ( att lämna spänning mätt med multimeter klarar en kondensator för 12:-) . Startmotorn vill ju gärna ha ström oxå. Det är ju liksom strömmen som gör jobbet. Antar att han menar att han har 9,2v när han kör med startmotorn, o när han varvar så får han 14 v- då generatorn laddar.
Fast tröstlöst att hjälpa folk när de inte kan svara på frågor man ställer för att hjälpa dom på ett vettigt sätt.
mvh/ o skål Husse

2 250 Inlägg
21 mars 2020
#26
Skål o lev väl...

1 701 Inlägg
21 mars 2020
#27
Meaganeowner skrev:
Skål o lev väl...

Hehe-detsamma

* Voff voff *
10 656 Inlägg
21 mars 2020
#28
Meaganeowner skrev:
Skiter i o klippa, citera och klistra.

Vi tar det en gång till.


Kolla vad du skriver i senaste inlägget. Du återger ju bara dina egna tankar:

"Ja, precis så tolkar jag det. Att spänningen går från en vilospänning på 12,5 V till 9,2 V när startmotorn jobbar."


Det är INTE samma samma som TS skriver i sitt första inlägg:

"Det mätte från (cirka) 9,2 V till 12,5 V vid uppstart."

Och detta förtydligar jag inlägg 14.

Startar bilen med en vilospänning på 9,2V är jag djupt imponerad. Dom flesta bilar startar inte så fort spänningen sjunker neråt 11V...

Men visst, det kan vara som du säger, dvs att vilospänningen är 9,2V och att spänningen stiger till 12,5 när generatorn laddar, men det är ett lite ovanligare scenario av ovan nämnd anledning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 250 Inlägg
22 mars 2020
#29
Skål o lev väl...


Sök